Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bertil10

Kan man belasta båtsläpet mer än rekommenderat enligt spec.

Rekommendera Poster

Har ett 30 släp som ska klara av 500 kg och 5m båtlängd.

 

Har skaffat en Buster LX som är  5,13m lång och väger inkl motor ca 550 kg. 

Väger troligen lite mer då jag antagligen har bensin kvar och någon extrapryl i båten.

 

Kommer  att köra ca 2 km med båten på släpet vid iläggning och upptag.

 

Är det någon som har erfarenhet av att belasta mer eller kan rekommendera att man inte gör det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bild är att en för stor båt blir bökigt på fler sätt än bara vikten. Det brukar exvis med lång båt bli för mycket vikt bak och därmed obalans och för lågt kultryck. Som helhet skulle jag säga att det är värt småpengarna att byta till en begagnad större vagn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det brukar fungera utmärkt med lite övervikt och lite lågt kultryck

under såpass kort sträcka om man bara tar det försiktigt.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd du den vagnen, den klarar detta med lätthet.

Vagnen vet inte om att båten väger något mer än 500 kg.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhållandevis liten övervikt vilket inte borde vara några problem för en så pass kort sträcka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnen är rimligen gjorts för att tåla ca 10% överlast för man ska ha marginal så den kommer säkert klara av det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som övriga att det är helt ofarligt och oskadligt för din vagn att gå "överlastad" två lilometer.

 

Gissningsvis har vagnen dimensionerats med en säkerhetsfaktor på minst två (troligen högre), så i princip tål den ett ton.

 

Det som kommer att ta stryk är hjullagren som kanske bara klarar 20 000 000 varv istället för 100 000 000 varv om de överbelastas så det borde hålla i sådär 25 år om du åker ToR varje dag halva året.

I praktiken kommer dålig skötsel (vatten --> rost) döda hjullagren betydligt snabbare, det brukar bli så på båtvagnar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag tror som övriga att det är helt ofarligt och oskadligt för din vagn att gå "överlastad" två lilometer.

 

Gissningsvis har vagnen dimensionerats med en säkerhetsfaktor på minst två (troligen högre), så i princip tål den ett ton.

 

Det som kommer att ta stryk är hjullagren som kanske bara klarar 20 000 000 varv istället för 100 000 000 varv om de överbelastas så det borde hålla i sådär 25 år om du åker ToR varje dag halva året.

I praktiken kommer dålig skötsel (vatten --> rost) döda hjullagren betydligt snabbare, det brukar bli så på båtvagnar.

Jag var för några, nåja, numera nästan många år sedan i samma sits som TS. Jag ringde då till tillverkaren i h fick svaret att de konstruerade och beräknade för 10% överlast. Sen finns det ju en marginal i det gissar jag så ts kan nog vara lugn. Bara båten passar så. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev M__G:

Jag var för några, nåja, numera nästan många år sedan i samma sits som TS. Jag ringde då till tillverkaren i h fick svaret att de konstruerade och beräknade för 10% överlast. Sen finns det ju en marginal i det gissar jag så ts kan nog vara lugn. Bara båten passar så. 

Ja, då är den ju konstruerad för 550 kg och sedan har man säkerhetsfaktorn som sannolikt är åtminstonne två.

 

Säkerhetsfaktorn väljer konstruktören utifrån regler, normer och/eller erfarenhet. En vanlig konstruktion i ett vanligt material som inte gör så mycket om det går sönder väljer man en lägre säkerhetsfaktor för  än en ovanlig konstruktion i nytt material där risken är stor.

 

En hiss som konstrueras för 10 personer dimensioneras för vikten av 100 personer, säkerhetsfaktor 10 eftersom ett haveri är ödesdigert.

 

Statiska (ungefär stillastående med konstant belastning) konstruktioner ges ofta en säkerhetsfaktor på 1,25 - 2 medan dynamiska (i rärelse med växlande last) konstruktioner oftast ges en säkerhetsfaktor på 2 - 3.

 

Säkerhetsfaktorn är meningen att den ska ta hänsyn till brister i konstruktionen, materialet och tillverkningen så det är inget man ska tillgodoräkna sig, men det ger också en fingervisning att ett släp för 500 kg där konstruktören lagt på lite marginal i konstruktionen till 550 kg sannolikt klarar 1650 kg om allt är rätt utfört.

Lastar man på 825 kg (vilket man alltså inte ska göra) så har man fortfarande säkerhetsfaktor två.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Behåller båtvagnen och testar det med nya båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...