Jump to content
Tuesday 19 October 2021
LennartNordic

AQ 170 svår startad.

Recommended Posts

Hej

Har en AQ 170 (B30) som är svårstartad.

Får nöta på startmotorn i omgångar upp till en minut eller mer.

När den startar så går den jämt och bra.

Bytt: tändkablar, rotor, tändstift, fördelarlock, brytarspets, bränslepump, bränslefilter, bränsleslang, avgasknä.

Nyrenoverade förgasare. 

Några tips på vad det kan vara som strular?

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev LennartNordic:

Hej

Har en AQ 170 (B30) som är svårstartad.

Får nöta på startmotorn i omgångar upp till en minut eller mer.

När den startar så går den jämt och bra.

Bytt: tändkablar, rotor, tändstift, fördelarlock, brytarspets, bränslepump, bränslefilter, bränsleslang, avgasknä.

Nyrenoverade förgasare. 

Några tips på vad det kan vara som strular?

Har du provat med att koppla in separat bensindunk för att utesluta ev. dålig soppa i tanken ? (Vatten i bensin etc)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du provat att spruta in lite startgas i förgasarna, hoppar den igång lättare då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spänningsfall,  en plus kabel direkt på spolen.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en B30 som vi bytte Tändspole på, vi köpte en Högeffektständspole på Biltema, och den gick kanon efter det, hoppa igång direkt. Pumpade 2 gånger med gasen innan start så acc pumpen sprutade in lite bensin i förgasarna sen så vred jag på nyckeln, startade direkt, detta vid kall motor, vid varm motor gick den igång på tomgång.

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/tanddelar/hogeffektstandspolar/hogeffektstandspole-2000017985

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tändspolen har förkopplingsmotstånd som strömmen ska gå igenom men just i startögonblicket ska man koppla så att strömmen går direkt till spolen så man hoppar över motståndet detta gör man genom att den kabeln som aktiverar startmotorn kopplar man också direkt till tändspolen alltså förbi förkopplingsmotståndet, och den vanliga pluskabeln som du har idag till tändspolen kopplar man till motståndet.

 

Så du behöver dra en extra kabel eller förgrena den kabeln som aktiverar startmotorn och dra den direkt till tändspolen.

 

Definitivt värt 239:- och löser det ditt problem så är det en billig peng.

 

Om det inte löser ditt problem så är det nåt fel på bränslepump eller förgasarna.

 

Hör av dig hur det går... så vi får veta vad felet var.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-25 vid 11:56 skrev LennartNordic:

Hej

Har en AQ 170 (B30) som är svårstartad.

Får nöta på startmotorn i omgångar upp till en minut eller mer.

När den startar så går den jämt och bra.

Bytt: tändkablar, rotor, tändstift, fördelarlock, brytarspets, bränslepump, bränslefilter, bränsleslang, avgasknä.

Nyrenoverade förgasare. 

Några tips på vad det kan vara som strular?

Säker på att det är rätt tändstift, så att de inte är för korta och gnistan inte är nära nog för att tända till som den ska? Hade själv för korta stift i min B30 när jag hade Ancas:en. Kollade då upp vilka stift det skulle vara istället, och vips så startade motorn direkt. Så tips: Kolla så att du har rätt stift till den motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, bytt till tändspole ovan. Den startar då direkt, men stannar efter 5sec. Koppla bort motståndet och då startar den på engång och går bra. Bytte även tändstift, men det gjorde ingen skillnad. Kan man köra tändspole utan motstånd hela tiden? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev LennartNordic:

Kan man köra tändspole utan motstånd hela tiden?

 

Vet inte helt säkert men tror att den tar stryk av det.

 

Men det låter som du har spänningsfall på elen, kan du mäta hur många volt du har till spolen, före start, under start, efter start ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har du kopplat fel! 

Nej spolen tål inte att köra konstant utan förkopplingsmotståndet, jag vet, har försökt. Höll väl i omkring 50 mil i en bil jag har. 

50 på solenoiden till 1 på tändspolen. 

Bäst är ett relä! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där ang förkopplingsmotstånd är ju en sanning med modifikation. Använder man en spole som är avsedd för 12 volt kontinuerligt så fungerar det utan problem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Gelis:

Det där ang förkopplingsmotstånd är ju en sanning med modifikation. Använder man en spole som är avsedd för 12 volt kontinuerligt så fungerar det utan problem.

 

 

Jo men denna är anpassad för en lägre spänning ex. 10-11 Volt och med motstånd så blir det det, men när man vrider på startnyckeln och startmotorn går igång så sjunker den vanliga spänningen från ex. 12.7 volt ner till 11 volt och just dom sekunderna så kopplas strömmen förbi motståndet så spolen får sina 11 volt som den ska ha så den blir inte drabbad av spänningsfallet och det är som är själva idén.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med den spolen så är det så, helt rätt. Dock så finns det bättre men då naturligtvis dyrare tex flame thrower, men blir bättre drag på gnistan. 

Men som du @touchwood skriver mät spänningarna på spolen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har ni varit ute och satt på ett relä. När jag mäter efter motståndet så är det bara runt 6v och det kommer inte räcka för att driva gnistan, direkt på tändspolen så var det över 12v. Så jag gjorde så här: Koppla in relät så när man kör startmotorn, så drar relät och tändspolen får ström direkt från batterit med 6 kvadrats kabel direkt på + på tändspolen. Kabeln med konstant ström till tändspolen (efter start) ligger via motståndet. Det vart då samma fenomen att den startar lätt men efter 5 sec dör den. Koppla då så tändspolen får ström direkt från batterit via 6 kvadrats kabel via motståndet. Det hjälpte inte heller. Koppla då in så att den alltid gick utan motstånd och efter cirka 30sec koppla bort så den fick ström över motståndet som det ska vara. Det funka. Motorn fortsatte att gå via motståndet. Kan naturligtvis inte ha det så att man får rycka en kabel efter 30sec under drift. Kom på efter jag lämnat båten att jag kanske ska prova att koppla in alla batterier vid start efter som det tydligen inte räcker med ett efter att startmotorn stannat. Kanske det kan vara så att generatorn inte leverera ström så det räcker första tiden utan att motorn går på batterit och de inte orkar hålla gnistan vid liv.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur mår tändningslåset? Det är inte så att du får spänningsfall där.

Mät ingående spänning på låset och sedan ut från låset i varje läge på nyckeln. Det ska vara batteriets spänningsnivå från alla lägen på låset.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annars tycker jag det låter som om du har ett spänningsfall.

Har du mätt spänningen på startbatteriet i vila samt då motorn går?

Något skumt är det. Jag har en sådan tändspole med förkopplingsmotstånd i en av mina gamla VW, jag har inte brytt mig om att koppla förbi motståndet vid start, den bilen går bara sommartid, alltså inga kallstarter i ordets rätta bemärkelse, jag minns nu inte vad spänningen är över tändspolen, men betydligt mer än sex volt iallafall. Det fungerar hur bra som helst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej på er och tack för alla bra förslag.

Nu till en lite längre redogörelse vad som är gjort om ni orkar läsa🙂

När man mäter efter motståndet på tändspolen så är det bara runt 6v, vilket jag skrev inte kommer räcka när motorn ska starta på batterit. Det spelar ingen roll om jag kör via tändningslåset eller direkt med 6 kvadrats kabel på batterit eller kopplar in alla batterier. När laddningen kommer på så är det runt 12v efter motståndet, vilket är okej.

Lösning:

Koppla in två relän.

1 relä som drar när man sätter på startnyckeln så startmotorn går runt och som matar direkt på + sidan av tändspolen. Motorn startar då (inte på än gång men tillräckligt snabbt). För att förhindra att den bara får 6v innan generatorn ger laddning kopplas ett andra relä in. 

Relä 2 kopplas in så det alltid är ström till tändspolens + sida när det relät inte är draget. När generatorn ger laddning så drar relät och strömmen försvinner på + sidan av tändspolen och strömmen går över motståndet i drift. För att få relät att dra vid laddning tog jag hjälp av kontakten på generatorn för laddlampan. 

Har bara testat detta lite snabbt men tror att detta kan vara en lösning. Återkommer om det inte löser problemet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-14 vid 14:39 skrev LennartNordic:

Hej på er och tack för alla bra förslag.

Nu till en lite längre redogörelse vad som är gjort om ni orkar läsa🙂

När man mäter efter motståndet på tändspolen så är det bara runt 6v, vilket jag skrev inte kommer räcka när motorn ska starta på batterit. Det spelar ingen roll om jag kör via tändningslåset eller direkt med 6 kvadrats kabel på batterit eller kopplar in alla batterier. När laddningen kommer på så är det runt 12v efter motståndet, vilket är okej.

Lösning:

Koppla in två relän.

1 relä som drar när man sätter på startnyckeln så startmotorn går runt och som matar direkt på + sidan av tändspolen. Motorn startar då (inte på än gång men tillräckligt snabbt). För att förhindra att den bara får 6v innan generatorn ger laddning kopplas ett andra relä in. 

Relä 2 kopplas in så det alltid är ström till tändspolens + sida när det relät inte är draget. När generatorn ger laddning så drar relät och strömmen försvinner på + sidan av tändspolen och strömmen går över motståndet i drift. För att få relät att dra vid laddning tog jag hjälp av kontakten på generatorn för laddlampan. 

Har bara testat detta lite snabbt men tror att detta kan vara en lösning. Återkommer om det inte löser problemet.

 

Bra att det fungerar, men som jag ser det är det en symtomatiskt lösning, du har inte löst grundproblemet. Någonstans i ditt elsystem har su ett spänningsfall, ja ”någontans” det känns som det är mellan tändningslåset och tändspolen.

Relä 1 är ju helt ok, det kopplar förbi förkopplingsmotståndet under tiden som startmotorn går.

 

Det har skrivits här förr på forumet om Volvo Pentas tändningslås, och man har varit överens om att vissa av dessa inte varit bra vare sig elektriskt eller mekaniskt. Och spänningsfall beroende på klena eller ärjade kontaktgrupper kan ha varit orsak till spänningsfall.

Jag hade testat att koppla tändningslåsets utgående anslutning 30 till 56 på relä 2. En avsäkrad kabel från batteriet till 30 på relät, och 87 på relät till förkopplingsmotståndet. 85 på relät till minus. 
 

Sedan kan du ju låta 15 på tändningslåset, alltså den anslutningen  som styr startmotorn, även styra relä 1, där 30 och 87 koppas på varje sida om motståndet, men det är kanske så som du kopplat nu..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Har nu tröttnat efter att har kört in i bryggan och sedan kommit i vägen för en passbåt.

Satte dit en 123 ignition och det löste nästa allt.

Efter jag satt i 123 så startar båten bättre (fortfarande lite trög men startar alltid) och går jämnare på tomgång.

Inga knackningar när man kör heller.

Dyr var 123 men nu fungerar båten bra.

Tack för alla bra svar.

 

  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startkretsen från tändningslåset till startmotorn brukar väl även sitta på tändspolen så att förkopplingsmotståndet blir förbikopplat när startmotorn går? Det behövs inga reläer till det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det skulle fungera. Men tanken med att ha relän är att man kan ta ström direkt från batterit och öven kanske kraftigare kablar. Allt för att inte få spänningsfall.

För info om 123 ignition så bytte jag tändsolen till den gamla jag hade. 123 gillar inte en med förbikopplings-motstånd.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev LennartNordic:

För info om 123 ignition så bytte jag tändsolen till den gamla jag hade. 123 gillar inte en med förbikopplings-motstånd.  

Der funkar med förkopplingsmotstånd till tändspolen men då måste man dra en separat kabel som inte går via förkopplingsmotståndet till tändmodulen. Så gjorde jag med min eftersom jag redan hade en väldigt ny tändspole jag inte ville byta och det fungerar utmärkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy