Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 

Tjena! Jag har blästrat botten på båten nu. Ska epoxi-måla tre lager. Funderar dock på om jag måste spackla små-skador i gelcoaten ifrån blästeringen? Eller om epoxi räcker? Vad tror ni? Skickar lite bilder på skadorna 

63A9E768-EE1F-4288-B58B-7FF792B9A3AE.jpeg

697CC570-222C-4CED-9B89-D4F687B4A4C4.jpeg

Redigerad av Bella640DC-Eric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte mycket extraarbete att fylla igen lite gropar här och var om du nu gjort hela detta jobbet hittils. ser att du saknar gelcoat på akterspegeln, är det från en gammal skada? är laminatet under ok?

 

Jag gör samma jobb med min båt i år och jag kommer fixa så många småskador jag kan för att få botten i perfekt skick. Epoxin du lägger på nu är ju tänkt att aldrig tas bort så lika bra göra det perfekt från början

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde vi,

 

Planera för sen sjösättning om vädret är emot dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Skadan på akterspegeln är ifrån blästringen. Det blir små skador ifrån sanden tyvärr. Verkar vara så att de är epoxispakel som är rekommenderat innan målning? Något man bör tänka på där? 
 

Jag inbillade mig att de kanske inte behövdes spacklas för epoxifärgen är väl plats så att de skulle skydda endå? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Bella640DC-Eric:

Tack för svaren! Skadan på akterspegeln är ifrån blästringen. Det blir små skador ifrån sanden tyvärr. Verkar vara så att de är epoxispakel som är rekommenderat innan målning? Något man bör tänka på där? 
 

Jag inbillade mig att de kanske inte behövdes spacklas för epoxifärgen är väl plats så att de skulle skydda endå? 

Spacklet fyller upp utrymmet på ett sätt som är svårt med endast epoxy primer. Skulle det vara min båt skulle jag slipa lite i och runt dessa skador, tvätt med aceton och sedan fylla alla hål och repor med spackel (se bara till att skrov temperaturen är tillräckligt). Vilken min. temp som krävs för härdning borde stå på spacklet. 
 

när det har härdat slipar du bara till dina lagningar så det blir jämn och snyggt. 
 

i det stora hela är detta en ganska liten arbetsinsats. Typ 1-2h beroende på hur många skador det handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...