Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
HIngo

Bottenfärg, biltema. Västkusten What to do?

Rekommendera Poster

Vi har idag köpt en DC i sexmetersklassen, på västkusten. 
Den är målad med Biltemas bottenfärg förra året och ser väldigt fin och jämn ut över hela skrovet. 
enligt förra ägaren så har inte varit någon vidare påväxt alls. 
Vad behöver vi egentligen göra? Hur mycket behöver vi slipa/våtslipa? 
Tacksam för lite hjälp och svar på våra frågor. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev HIngo:

Vi har idag köpt en DC i sexmetersklassen, på västkusten. 
Den är målad med Biltemas bottenfärg förra året och ser väldigt fin och jämn ut över hela skrovet. 
enligt förra ägaren så har inte varit någon vidare påväxt alls. 
Vad behöver vi egentligen göra? Hur mycket behöver vi slipa/våtslipa? 
Tacksam för lite hjälp och svar på våra frågor. 
 

Om du har en hård färg och den har släppt någonstans hade jag inte gjort så mycket. Möjligtvis lägg ett nytt lager på sidorna närmast vattenlinjen. Där växer det oftast mest.

 Testade detta med mina senast båtarna och det har fungerade bra. Men jag då vet jag vad som satt på innan. 
I år har det börjat att släppa. Så grundar jag mistorna och lägger på ett nytt lager på hela båten.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev HIngo:

Vi har idag köpt en DC i sexmetersklassen, på västkusten. 
Den är målad med Biltemas bottenfärg förra året och ser väldigt fin och jämn ut över hela skrovet. 
enligt förra ägaren så har inte varit någon vidare påväxt alls. 
Vad behöver vi egentligen göra? Hur mycket behöver vi slipa/våtslipa? 
Tacksam för lite hjälp och svar på våra frågor. 
 

Påväxtförhållanden varierar mycket från år till år och ännu mer mellan olika platser, så det går egentligen inte att dra några vidare slutsatser från enstaka tidigare år eller andra platser.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev anuba:

Om du har en hård färg och den har släppt någonstans hade jag inte gjort så mycket. Möjligtvis lägg ett nytt lager på sidorna närmast vattenlinjen. Där växer det oftast mest.

 Testade detta med mina senast båtarna och det har fungerade bra. Men jag då vet jag vad som satt på innan. 
I år har det börjat att släppa. Så grundar jag mistorna och lägger på ett nytt lager på hela båten.  
 

Den är hård och verkar vara mer eller mindre helt intakt. Men känner att man kanske vill göra en slipning bara för att veta vilken färg man har lagt på osv? Så kan man ta dem konsekvenserna nästa år istället. 
Men hur mycket behöver vi slipa? Räcker det med att "rugga" upp utan och måla hela båten med ny färg? 
Eller ska vi behöva slipa och våtslipa ner allting för att få ett bra resultat? 
Grundar Mistorna? vad menar du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev HIngo:

Den är hård och verkar vara mer eller mindre helt intakt. Men känner att man kanske vill göra en slipning bara för att veta vilken färg man har lagt på osv? Så kan man ta dem konsekvenserna nästa år istället. 
Men hur mycket behöver vi slipa? Räcker det med att "rugga" upp utan och måla hela båten med ny färg? 
Eller ska vi behöva slipa och våtslipa ner allting för att få ett bra resultat? 
Grundar Mistorna? vad menar du? 

Det finns olika typer av bottenfärg Hård, mjuk osv. 

 

Troligtvis användes Biltemas självpolerande bottenfärg. Fortsätt med den om det gav ett bra resultat. I övrigt så skulle jag skrapa bort det som sitter löst och gå över lite snabbt med våtslip-papper.

 

Mistorna är tydligen synonymt med bar fläck. Så ta primer om bottenfärgen försvunnit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-24 vid 08:13 skrev HIngo:

Vi har idag köpt en DC i sexmetersklassen, på västkusten. 
Den är målad med Biltemas bottenfärg förra året och ser väldigt fin och jämn ut över hela skrovet. 
enligt förra ägaren så har inte varit någon vidare påväxt alls. 
Vad behöver vi egentligen göra? Hur mycket behöver vi slipa/våtslipa? 
Tacksam för lite hjälp och svar på våra frågor. 
 

Så länge det är Biltemas västkustkvalitet behöver du inte göra någonting i år. Om ett år eller två bör du måla om med samma färg. Biltemas västkustfärg fungerar mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jernhand:

Det finns olika typer av bottenfärg Hård, mjuk osv. 

 

Troligtvis användes Biltemas självpolerande bottenfärg. Fortsätt med den om det gav ett bra resultat. I övrigt så skulle jag skrapa bort det som sitter löst och gå över lite snabbt med våtslip-papper.

 

Mistorna är tydligen synonymt med bar fläck. Så ta primer om bottenfärgen försvunnit.

Der visade sig att det var exakt den färgen från biltema som hade används. Eftersom den ser väldigt fin ut tänker jag bara slipa av den och rugga upp utan för att måla på ett lager till 👍🏼 
 

Vilken sort av papper tror ni är lagom att använda? 
 

Tacksam för alla svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev MartinA:

Så länge det är Biltemas västkustkvalitet behöver du inte göra någonting i år. Om ett år eller två bör du måla om med samma färg. Biltemas västkustfärg fungerar mycket bra.

Det stämmer att det är den som är anpassad för västkusten. Kul att du säger att det ska hålla ett år till minst 👍🏼 
 

Men jag var och köpte b.la. bottenfärg idag så blir en snabb slipning går att lägga på ett lager inför sjösättning ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara segelbåtsägare som slipa bottenfärgen innan målning?
Det har jag aldrig gjort. Funkar fint men det blir inte lika slätt som vissa vill ha. 
Slipar bara där färgen har släppt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev anuba:

Är det inte bara segelbåtsägare som slipa bottenfärgen innan målning?
Det har jag aldrig gjort. Funkar fint men det blir inte lika slätt som vissa vill ha. 
Slipar bara där färgen har släppt. 

Det tror jag inte? Visst behöver dem kanske vara lite mer noggranna för att uppnå ett jämnare resultat och vinna någon knop eller två? 
 

Men jag tänker att jag underhåller lite varje år istället för att behöva slipa ner jättemycket vet tredje år 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...