Jump to content
Thursday 09 December 2021
R0bbaan

Kapsla in bogpropeller

Recommended Posts

Som rubriken lyder.

Behöver man ngn form av ventilation till en bogpropeller? 

En bogpropeller för fören är betydligt billigare än en som är avsed för aktern.

Min fundering är att bygga en låda till själva motorn men som ändå får sitta delvis under vatten nivån.Allt görs ju givetvis så det blir tätt.

Likt en färdig häckpropeller. 

Vad tror panelen?

Plasta på hej o hå

Du vill alltså använda en bogpropeller som häckpropeller, och bygga en vattentät låda för elmotorn till denna...?

Det är klart att det går att fixa, men jag ser ändå några problem. Det är inte bara elmotorn som du behöver bygga in, även växellådan. Ventilation, ja på min finns det pressade gälar i plåten högts upp på motorn, det blir kanske varmast runt kommutatorn, vet inte om det finns någon slags fläkt på axeln. I manualen står det att det skall kunna vara god luftväxling runt elmotorn.

Bogpropellrarna levereras ju oftast utan tunnel så en sådan måste du ändå ha. 
Sedan skall du ha en vattentät genomföring, även om den kommer ovan vattenytan, till kablarna.

Häckpropellrar som jag sett har en mer slimmad konstruktion med en liggande motor, sannolikt blir denna vattenkyld av omgivande vatten.

Det finns även forumdeltagare här som modifierat två elektriska utombordare som häckpropellrar, dessa är ju vattentäta redan från början, lättare, mer slimmade och kanske bättre lämpade för en sådan ombyggnad.

Någonstans på Aliexpress såg jag också att själva motordelen med propeller finns att köpa som reservdel, men noterade inte var eller vilken storlek dessa hade.

Posted (edited)

Varför inte bara hänga en elutombordare på akterspegeln, som du sänker ned när den behöver användas? Som Georg Ohm skriver ovan.

Edited by Peka67

Nej inga elutombordare tack. Det känns lite väl hobby.

Det ska göras enligt konstens alla regler.

Så ja den ska vara tät,med tunnel,med tät kabelgenomföring.

Anledningen till min fråga är ju att en "färdig" häck propp kostar 25-40 000..

Har en bekant som har en 2 år gammal bog m kablage/reglage. För 5000 kr o funkar o ser fin ut.

Viss skillnad på pris om jag så får lägga 5000 till på material för att få på den vettigt på båten.

Posted (edited)
1 timme sedan skrev R0bbaan:

Det ska göras enligt konstens alla regler.

--------------

Anledningen till min fråga är ju att en "färdig" häck propp kostar 25-40 000..

Om det skall göras enligt "konstens alla regler" skall du nog inte bygga en egen låda....;)

Häckpropellrarna är f.ö. nästan alltid en standard bogis monterad i häcktrumma. Skall just i veckorna installera en Sleipner SE60/4hk i aktern på min båt. Enda "extra" är ju trumman, som visserligen är mycket pengar för lite plast, men en trumma eller rör måste du ju ha i alla fall.

Med cowls på trumman (eftersom den kommer nära vattenytan) landar prislappen ändå på precis under 20.000:-.

Har man ont om plats finns även en 125mm-trumma från Sleipner. Inte lika vanlig i båtbutiken, men den finns. En 3hk får i alla fall plats i den, och det räcker rätt långt på båt upp till 30 fot i alla fall.

Edit: Din bekant måste köpt den begagnad för att få bogisen för 5.000:-, men det var väl vad du menade.

Och för dina 5.000:- du kan tänka dig att lägga extra får du just en T-trumma för aktern, kablar och även Cowls om du skulle behöva. Så varför börja bygga en "vattentät" låda (som är en stor risk i sig) ?

Edited by IngemarE

Nejdå han har köpt den ny.

Förövrigt kan du köpa nytt kitt för 7990 kr så 5000 kr för en 2 år gammal bog är inte helt unikt om du tycker det.

Nu åter till ämnet: jag undrar ej över lösningen vid själva propeller delen utan motorn. 

ÄR motorn beroende av luftkylning eller kan den monteras in i en plastad låda.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/BOGPROPELLERPAKET_VETUS_2_HK,_35_kgf?id=07002 kitt

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/AKTERMONTERINGSSATS_BOW3512?id=07055 trumma till den för akter

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/SKOPOR_VETUS_AKTERMONT_SATS_150MM?id=07050 skopor

Plast/glasfiber har jag gratis.

Övertyga mig gärna om en färdig akterpropp så slipper jag jobbet 😅

5 timmar sedan skrev Peka67:

Varför inte bara hänga en elutombordare på akterspegeln, som du sänker ned när den behöver användas? Som Georg Ohm skriver ovan.

Det var inte riktigt så jag menade.

Jag menade att man tar enbart motorer med propellrar från två elutombordare och monterar dessa i en trumma, som sedan monteras under vattenlinjen på akterspegeln.

Den var väl @IngemarE som hade gjort så på sin förra båt?

Den hade varit smidig,ngn som vet var mN kan köpa o pris?