Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
R0bbaan

Kapsla in bogpropeller

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder.

Behöver man ngn form av ventilation till en bogpropeller? 

En bogpropeller för fören är betydligt billigare än en som är avsed för aktern.

Min fundering är att bygga en låda till själva motorn men som ändå får sitta delvis under vatten nivån.Allt görs ju givetvis så det blir tätt.

 Likt en färdig häckpropeller. 

Vad tror panelen?

Plasta på hej o hå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså använda en bogpropeller som häckpropeller, och bygga en vattentät låda för elmotorn till denna...?

Det är klart att det går att fixa, men jag ser ändå några problem. Det är inte bara elmotorn som du behöver bygga in, även växellådan. Ventilation, ja på min finns det pressade gälar i plåten högts upp på motorn, det blir kanske varmast runt kommutatorn, vet inte om det finns någon slags fläkt på axeln. I manualen står det att det skall kunna vara god luftväxling runt elmotorn.

Bogpropellrarna levereras ju oftast utan tunnel så en sådan måste du ändå ha. 
Sedan skall du ha en vattentät genomföring, även om den kommer ovan vattenytan, till kablarna.

 

Häckpropellrar som jag sett har en mer slimmad konstruktion med en liggande motor, sannolikt blir denna vattenkyld av omgivande vatten.

 

Det finns även forumdeltagare här som modifierat två elektriska utombordare som häckpropellrar, dessa är ju vattentäta redan från början, lättare, mer slimmade och kanske bättre lämpade för en sådan ombyggnad.

Någonstans på Aliexpress såg jag också att själva motordelen med propeller finns att köpa som reservdel, men noterade inte var eller vilken storlek dessa hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte bara hänga en elutombordare på akterspegeln, som du sänker ned när den behöver användas? Som Georg Ohm skriver ovan.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inga elutombordare tack. Det känns lite väl hobby.

Det ska göras enligt konstens alla regler.

Så ja den ska vara tät,med tunnel,med tät kabelgenomföring.

 

Anledningen till min fråga är ju att en "färdig" häck propp kostar 25-40 000..

Har en bekant som har en 2 år gammal bog m kablage/reglage. För 5000 kr o funkar o ser fin ut.

Viss skillnad på pris om jag så får lägga 5000 till på material för att få på den vettigt på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev R0bbaan:

Det ska göras enligt konstens alla regler.

--------------

Anledningen till min fråga är ju att en "färdig" häck propp kostar 25-40 000..

Om det skall göras enligt "konstens alla regler" skall du nog inte bygga en egen låda....;)

 

Häckpropellrarna är f.ö. nästan alltid en standard bogis monterad i häcktrumma. Skall just i veckorna installera en Sleipner SE60/4hk i aktern på min båt. Enda "extra" är ju trumman, som visserligen är mycket pengar för lite plast, men en trumma eller rör måste du ju ha i alla fall.

 

Med cowls på trumman (eftersom den kommer nära vattenytan) landar prislappen ändå på precis under 20.000:-.

 

Har man ont om plats finns även en 125mm-trumma från Sleipner. Inte lika vanlig i båtbutiken, men den finns. En 3hk får i alla fall plats i den, och det räcker rätt långt på båt upp till 30 fot i alla fall.

 

Edit: Din bekant måste köpt den begagnad för att få bogisen för 5.000:-, men det var väl vad du menade.

Och för dina 5.000:- du kan tänka dig att lägga extra får du just en T-trumma för aktern, kablar och även Cowls om du skulle behöva. Så varför börja bygga en "vattentät" låda (som är en stor risk i sig) ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå han har köpt den ny.

Förövrigt kan du köpa nytt kitt för 7990 kr så 5000 kr för en 2 år gammal bog är inte helt unikt om du tycker det.

 

Nu åter till ämnet: jag undrar ej över lösningen vid själva propeller delen utan motorn. 

ÄR motorn beroende av luftkylning eller kan den monteras in i en plastad låda.

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/BOGPROPELLERPAKET_VETUS_2_HK,_35_kgf?id=07002 kitt

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/AKTERMONTERINGSSATS_BOW3512?id=07055 trumma till den för akter

 

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/SKOPOR_VETUS_AKTERMONT_SATS_150MM?id=07050 skopor

 

Plast/glasfiber har jag gratis.

Övertyga mig gärna om en färdig akterpropp så slipper jag jobbet 😅

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peka67:

Varför inte bara hänga en elutombordare på akterspegeln, som du sänker ned när den behöver användas? Som Georg Ohm skriver ovan.

Det var inte riktigt så jag menade.

Jag menade att man tar enbart motorer med propellrar från två elutombordare och monterar dessa i en trumma, som sedan monteras under vattenlinjen på akterspegeln.

Den var väl @IngemarE som hade gjort så på sin förra båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den hade varit smidig,ngn som vet var mN kan köpa o pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-24 vid 18:59 skrev R0bbaan:

Precis,men de pengarna slipper jag helst men är inte oäven.

Principen är ju dock densamma som min tanke. 

Min "låda" hade dock blivit större.

Typ: https://hrmarin.se/bogpropeller/side-power/side-power-sx-akterpropeller/sidepower-sx100-185-t-akterpropeller/ fast helt inplastad o kabelgenomföring uppåt o ovan vatten ytan.

Får jag fråga hur du löst frågan med akterprop? Jag går själv i samma tankar och har även jag övervägt att plasta en låda.

 

Såg dock denna nu från norska Anchorlift:

http://anchorlifttechnic.com/thrusters.html

 

ca 25 000kr och installation på någon timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag med i beräkningen att häcken måste vara starkare än bogen.

Att flytta före sidledes kräver inte så mycket kraft men häcken med ev skädda eller drev som sticker ned är betydligt mer svår-flyttad i sidled.

Dessutom tenderar de ofta att hamna precis under vattenytan vilket ger betydligt sämre effekt.

Jag monterade en häck på min Saga 310 och den ger effekt i lugnt väder men tillför inte mycket om det blåser hårt och går vågor.

Tror jag har ca 5 HK fram och 8 HK bak?

Vore kul med bilder eller skisser på era projekt för att se hur ni funderar?

God fortsättning.

 

// Mats W

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-06 vid 14:33 skrev Wergis:

Tag med i beräkningen att häcken måste vara starkare än bogen.

Att flytta före sidledes kräver inte så mycket kraft men häcken med ev skädda eller drev som sticker ned är betydligt mer svår-flyttad i sidled.

Dessutom tenderar de ofta att hamna precis under vattenytan vilket ger betydligt sämre effekt.

Jag monterade en häck på min Saga 310 och den ger effekt i lugnt väder men tillför inte mycket om det blåser hårt och går vågor.

Tror jag har ca 5 HK fram och 8 HK bak?

Vore kul med bilder eller skisser på era projekt för att se hur ni funderar?

God fortsättning.

 

// Mats W

 

 

 

Bra inspel med att det krävs starkare bak än fram, det hade jag inte tänkt på. Men att 8hk bak inte räcker när det blåser lite låter oroväckande? Har du en liten köl på Sagan?

Att montera i en extern låda borde inte vara några större problem, det finns företag i UK som säljer sådana lådor färdiga. 
 

E719ACA6-FA45-40ED-BE01-84D86B55D821.thumb.jpeg.90ee9e4157d2ad4c1c4458e412497721.jpeg

 

Anledningen till att jag funderar på att bygga låda är för att jag behöver komma ut från drevet för att slippa montera två. Jag har en djup badbrygga så min första tanke var att skruva lådan in under badbryggan. Däremot ökar väl belastningen på själva lådan ju längre ut man kommer så frågan är om det är så klokt.

 

Jag har ett utrymme ovanför drevet som precis klarar minsta djupkrav (med cowls då såklart), se bild. Så jag skulle kanske kunna montera i akterspegeln, men då jag har ”utstick” på sidorna på aktern är väl risken att vattenströmmen begränsas. Så kanske en låda ändå men närmare akterspegeln. 
 

558D25AA-8A5A-44B7-A163-8EC719AC951C.thumb.jpeg.abeeaa0efe0f07cb57e73dadd1b3ab10.jpeg


Är mest en ”nice to have” grej så vill inte lägga alltför stora pengar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge körs en bogpropeller? 

De jag sett/hört, har gått 5-10 sekunder. Typen dutt eller två. 

Ingen 30 sekunder eller mer. 

 

Behövs det verkligen kylning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sagan har ganska stor skäda, det bromsar också.

Att den ger betyligt sämre effeket beror också på att den hamnar precis under ytan. Den suger lätt in luft.  Ännu väre blir det om det är lite sjögång.

Bogen sitter ju ofta längre ned, då blir verkningsgraden högre.

"Gamla" bogisar går max 10-15 sekunder. Nya kan gå konstant. Tror att dessa byggs med borstlösa motorer? Någon annan kylning av elmotorn annat än inbyggd fläkt har jag aldrig hört talas om?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-19 vid 08:19 skrev Nimsee:

Bra inspel med att det krävs starkare bak än fram, det hade jag inte tänkt på. Men att 8hk bak inte räcker när det blåser lite låter oroväckande? Har du en liten köl på Sagan?

Att montera i en extern låda borde inte vara några större problem, det finns företag i UK som säljer sådana lådor färdiga. 
 

E719ACA6-FA45-40ED-BE01-84D86B55D821.thumb.jpeg.90ee9e4157d2ad4c1c4458e412497721.jpeg

 

Anledningen till att jag funderar på att bygga låda är för att jag behöver komma ut från drevet för att slippa montera två. Jag har en djup badbrygga så min första tanke var att skruva lådan in under badbryggan. Däremot ökar väl belastningen på själva lådan ju längre ut man kommer så frågan är om det är så klokt.

 

Jag har ett utrymme ovanför drevet som precis klarar minsta djupkrav (med cowls då såklart), se bild. Så jag skulle kanske kunna montera i akterspegeln, men då jag har ”utstick” på sidorna på aktern är väl risken att vattenströmmen begränsas. Så kanske en låda ändå men närmare akterspegeln. 
 

558D25AA-8A5A-44B7-A163-8EC719AC951C.thumb.jpeg.abeeaa0efe0f07cb57e73dadd1b3ab10.jpeg


Är mest en ”nice to have” grej så vill inte lägga alltför stora pengar :)

Det behövs ingen större skicklighet att manövrera en båt någorlunda i sidled om den har drev och enbart bogpropeller, litet övning bara! Klart rakt i sidled blir det inte utan mer diagonalt.

Jag gör som så att jag vrider ratten max åt sb, sedan backar jag långsamt och puttar/duttar med bogisen åt sb, det brukar gå väldigt bra. Jag lägger nästan uteslutande till med sb sidan när jag skall ligga längsides en kaj eller brygga. Dels för att båtens däckslayout är asymmetrisk, dels att duopropellrarna trots allt har en skovelhjulseffekt som verkar åt sb. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det behövs ingen större skicklighet att manövrera en båt någorlunda i sidled om den har drev och enbart bogpropeller, litet övning bara! Klart rakt i sidled blir det inte utan mer diagonalt.

Jag gör som så att jag vrider ratten max åt sb, sedan backar jag långsamt och puttar/duttar med bogisen åt sb, det brukar gå väldigt bra. Jag lägger nästan uteslutande till med sb sidan när jag skall ligga längsides en kaj eller brygga. Dels för att båtens däckslayout är asymmetrisk, dels att duopropellrarna trots allt har en skovelhjulseffekt som verkar åt sb. 

Ja alltså för mig handlar det inte om att jag inte kan köra båt, jag gör precis som du. Utan det är mest att det är kul med nya projekt, och att det såklart är bekvämt. Man kan ju vispa grädde med vanlig visp också, men det är både roligare och bekvämare med elvisp ☺️

Redigerad av Nimsee
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Nimsee:

Ja alltså för mig handlar det inte om att jag inte kan köra båt, jag gör precis som du. Utan det är mest att det är kul med nya projekt, och att det såklart är bekvämt. Man kan ju vispa grädde med vanlig visp också, men det är både roligare och bekvämare med elvisp ☺️

😉 Det är väl bara det att just den här ”gräddvispen” är rätt så dyr.. 15.000 räcker väl knappast, även om du gör jobbet själv,  det lär väl bli ungefär det dubbla? Men det är ju alltid trevligt att få reda på hur dom rika har det…🙂

 

Jo jag har också funderat på en sådan ”visp” klart det underlättar vid knepiga tilläggningar, särskilt som jag ondgjort mig över förut, i andra trådar, när man skall in till en illa planerad brygga med sugtömning, då kan det vara en vinst i att färdas helt i sidledes eller kunna snurra runt på stället.

Men jag köper nog diesel för dom pengarna istället… och champagne…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Man kan ju räkna på det lite överslagsmässigt.

 

Cp för luft är 1 kJ/(kg·K), det krävs alltså en kJ för att värma upp en kubikmeter luft en grad Kelvin eller Celsius.

 

1 kJ = cirka 0,0003 kWh

 

Minns inte hur stor motor det var, men säg 5 hk som är nästan 4 kW.

 

Sedan kan man väl anta att minst 95 % blir effekt till vattnet, troligen mycket mera, så 5 % blir värme i lådan. 0,2 kW värme i lådan alltså, om man kör i 20 sekunder.

 

Om du kör häckpropellern i 20 sekunder utvecklas 0,2 kWh x 20 / 3600 = 0,001 kWh i lådan.

 

I en låda på en kubikmeter stiger då temperaturen med 0,001/0,0003 = 3 C.

 

I en låda på 100 liter (typ 5 x 5 x 5 dm) stiger temperaturen med 30 C, så upp till 50 C.

Sedan har du ju kylning från vattnet också och då skulle jag föreslå en låda i metall istället för i plast eftersom den ger bättre kylning samt en temperaturövervakning i lådan för säkerhet skull.

Lite extra kylflänsar inuti lådan ger rätt mycket bättre kylegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...