Rolle85 69 Postad 1 Maj , 2021 Vad är syftet med att blanda i etanol i bränslet med 10%? Går den sämre av detta? Ska alla då gå över till 98 oktan i sommar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 166 Postad 1 Maj , 2021 10 minuter sedan skrev Rolle85: Vad är syftet med att blanda i etanol i bränslet med 10%? Går den sämre av detta? Ska alla då gå över till 98 oktan i sommar? Syftet är att man har bestämt att EU har infört reduktionsplikt på Co2 utsläppen. Och med ökad inblandning av förnyelsebara bränslen uppnår man dessa kraven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Maj , 2021 Men är de inte etanol man häller i tanken för att inte bränslet ska dra åt sig fukt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 201 Postad 1 Maj , 2021 1 timme sedan skrev Rolle85: Men är de inte etanol man häller i tanken för att inte bränslet ska dra åt sig fukt? Jo men vist! K-sprit är etanol, men på den tiden bensin inte innehöll etanol blandade man 0,5 liter per 50 liter, eller något i den stilen, för att "suga upp" vatten i tanken. Med E10 blir det 5 liter på 50 liter så det är viss skillnad. Olika typer av gummi är olika motståndskraftiga mot etanol, så det är där problemet med etanol främst ligger som jag ser det. Sedan finns det en även en ökad korrosionsrisk med etanol i tankarna, tror det bla. beror på att den elektriska ledningsförmågan är större i etanol än i bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser