Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

98 eller 95 oktan?

Rekommendera Poster

Vad är skillnaden med att köra på 95 oktan och 98 oktan för en 2-taktare med förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så här är det:

Ju högre kompression det är i motorn desto högre oktantal skall man ha i bensinen. Man kan säga att ”oktanet” skall hindra bränsleblandningen att explodera för tidigt som kan orsaka knackning i motorn med effektförlust och ökat slitage.

 

Tvåtaktare kan vara tjuriga och svåra att gå bra på lägre oktantal. 
Jag vet ungdomens trimmade mopeder och lätta motorcyklar med tvåtaktare som gick bättre på den tidens 99 eller 100 oktan som fanns hos Shell. Sannolikt bidrar tvåtaktarens oljeinblandning till att förändra bränslets flampunk också.

Och på den tiden jag hade gamla Evinrude så fyllde jag tankarna hos Shell eller någon annan som högre oktantal.

 

Minnesvärt är det som Bosse på Marincentrum i Skärhamn yppade på brett tjörbomål  sommaren 1989:

”Kjiiiör duy på blyiiifriii bensiiin, sån ijädra skit, häir på Tjiörn kjlllör  i på nittisijex näir viiij skall ud på skön å fiska skädda”. Ske-ljud existerar inte i den dialekten, sådana uttalas med ett hårt ”k”, i och j-ljud överdriiiivs, t blir till d och äkta k-ljud blir ofta till g om de efterföljs av en vokal, eller hur det nu var.

 

Men han hade rätt, tvåtaktsutombordare går mycket bättre på nittiosex, iallafall då i slutet av 1980-talet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett inte helt vetenskapligt experiment med en mercury tvåtakt med görgssare för en sisådär 15 år sen, kanske lite drygt. Körde normalt på 95 oktan men prövade några tankar med 98 oktan. Märkte aldrig någon skillnad vare sig i acceleration eller toppfart. Reagerade inte på om den skulle gå bättre heller. Jag gjorde testet efter att en kompis gjorde ett test över några månader på en BMW. Bilen gick märkbart mjukare i motorn. Drog lite mindre. Men inte så mycket mindre att det lönade dig mot det högre priset för 98 oktan. Tyvärr fick jag inte samma erfarenhet på båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en vanlig tvåtaktare som inte är hårt trimmad så blir det ingen skillnad alls mellan 95 och 98. Ja förrutom att det blir dyrare med 98 då... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

För en vanlig tvåtaktare som inte är hårt trimmad så blir det ingen skillnad alls mellan 95 och 98. Ja förrutom att det blir dyrare med 98 då... 

Dom erfarenheterna jag gjorde då för längesedan var inte att det gick snabbare, utan motorn gick bättre på lägre varvtal och var mer lättstartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör idag 95 oktan med en flaska bränslestabilisator i tanken hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Johnson 2takt från 80 talet för några år sen.

 

Den körde jag på 98oktan och precis som @Georg_Ohm skriver så gick den motorn bättre på tomgång och lågt varv. Märkte absolut inget på toppfart eller acceleration.

 

Det finns en tråd om detta och flera här menade att detta inte stämmer har jag för mig. 

 

Prova med 98 och avrapportera hur det går för dig.

 

/Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dom erfarenheterna jag gjorde då för längesedan var inte att det gick snabbare, utan motorn gick bättre på lägre varvtal och var mer lättstartad.

Med all respekt för herr Ohms kompetens och erfarenhet så misstänker jag placebo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Eld-:

Med all respekt för herr Ohms kompetens och erfarenhet så misstänker jag placebo.

Det finns även en veteranmoped i fordonsamligen, en Honda MT5 från tidigt 80-tal, med 98 oktan i tanken kan man ställa ned tomgången och den går något mindre långsamt på högre oktanvärden, det är inte placebo. Men den har även med åren blivit lätt modifierad med litet högre kompression.

 

Däremot märker jag ingenting på mina gamla volkwagnar, inte ens då någon 1915 motor som har planade toppar och relativt hög kompression. Men dessa är ju lågvarviga fyrtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalla mig gärna miljömupp, men jag tycker att om man nu ska köra runt med en gammal tvåtaktare (har gjort det också i många år) så kan man gott tanka alkylatbensin. Inte så farligt dyrt som alla säger, kostar en dryg tjuga om man köper det på tapp. Jag testade med både 95, 98 och alkylat i min tvåtaktare och märkte aldrig någon skillnad vare sig på gångläge eller toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt risken med tillsatserna, även bensinbolaget meddelade mig att 95 medförde de risker jag var ut för i gummi sväller tråden, de konstaterade samma skador på sin 95 oktanig soppa.   Så till priset man tjänar in på 95 bör ett komplett slangbyte, blåsa ev membran, o-ringar ingå i beräkningen och då är det inte försvarbart att åka med extra sprit i tanken.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under året införs E10-bensin i Sverige, det vill säga att 95 oktan får 10 procent etanol i stället för dagens 5 procent. Äldre bilar som inte klarar E10 får då tanka 98 oktan. Det finns tabeller för bilar på nätet, men i skrivande stund hittar jag ingen för utombordsmotorer, men jag har sett en sådan när E10 var på tal för några år sedan. Så ifall man har en utombordare som inte klarar E10 får man kolla noga på pumpen och på pumphandtaget, ifall just den macken har ställt om till E10. Står det E5 så är det som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är etanolinblandningen i 95 oktan som gör motorn lite mindre lättstartad och att den går lite sämre på tomgång jämfört med 98 oktan som inte har etanolinblandning.

 

Generellt är det lämpligast att köra på det oktantal tillverkaren rekommenderar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går utför som gubben sa

Sverige byter till E10 1 augusti 2021 – både bensin och diesel blir dyrare - auto motor & sport (mestmotor.se)

 

Det råder sedan tidigare enighet bland de fyra samarbetspartierna i regeringen om att öka kraven på inblandning av biodrivmedel i diesel och bensin för att minska utsläppen av växthusgaser. Nivåerna regleras idag av den så kallade reduktionsplikten som infördes 2018.

Enligt tidigare uppgifter skulle nya krav införas 30 juni 2021. I september 2020 gick Infrastrukturdepartementet ut med att biodrivmedelhalten då höjs till sex procent för bensinen och 26 procent för dieseln. Nuvarande nivå är 4,2 respektive 21 procent. Exakta direktiv och föreskrifter utlovades till december.

Men infrastrukturminister Anders Ygeman dröjde in i det sista. Till slut, precis innan julledigheten, publicerade regeringen en promemoria om hur reduktionsplikten för drivmedel ska se ut fram till 2030.

På grund av det försenade beskedet har införandet skjutits upp till 1 augusti 2021.

E10 blir då den nya standardkvalitén för 95-oktanig bensin i Sverige istället för nuvarande E5. Bränslet innehåller som namnet antyder upp till 10 volymprocent etanol istället för dagens fem.

"Det bedöms finnas tillräckligt med tid för berörda aktörer att förbereda sig för ändrade reduktionsnivåer för reduktionsplikten på bensin och diesel och ett införande av E10 på marknaden", skriver regeringen i PM:et.

Enligt det nya beslutet ska reduktionsplikten för bensin nu öka till 7,8 procent och dieseln till 30,5 procent år 2022. Till 2030 ska det sedan ligga på 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

Tills 1 augusti kommer nu 3.000 bensinstationer och 15.000 pumpar i landet behöva byggas om, rapporterar Dagens PS med hänvisning till branschorganisationen Drivkraft Sveriges vd Johan G Andersson.

Dyrare priser att vänta

Det kommer blir dyrare att tanka för både privatpersoner och företag i Sverige när mer biodrivmedel blandas in. Detta beror på att drivmedlen i dagsläget kostar mer att producera.

Exakt hur mycket bensin- och dieselpriserna kommer att påverkas är dock svårt att förutse eftersom det beror på en rad olika faktorer, noterar regeringen i PM:et.

"De närmaste åren uppskattas kostnaden utifrån tillgängliga uppgifter till mellan 8 och 12 öre per liter exklusive mervärdesskatt för varje procentenhet reduktionsnivån ökar", skriver regeringen i PM:et.

Det innebär att bensinpriset kan komma att öka med upp till 35 öre per liter per år, inkluderande moms. För dieseln bedömer regeringen att det rör sig om 50–75 öre per år.

Fram till 2030 kan priset på bensin ha ökat med upp till 3,60 kronor per liter. Dieselpriset förväntas då ha ökat med upp till 6,75 kronor per liter.

Regeringen är tydlig med att prognoserna exkluderar skattehöjningar och förändringar i oljepriset. Det är därmed möjligt att priserna kan komma att öka ännu mera – eller inte alls.

För bensinbilisten kommer bytet från E5 till E10 även innebära fler tankstopp. Etanol har nämligen ett lägre energiinnehåll än bensin. När halten av det ökar kommer därmed förbrukningen gå upp något.

Företag drabbas hårdast

De höjda priserna kommer enligt regeringens PM drabba företag och industrier hårdast och särskilt de som är beroende av vägtransporter. Det gäller särskilt små företag inom skogs- och jordbruk.

"Reduktionsplikten på diesel påverkar i första ledet åkerinäringen och därigenom även den industri och de näringar som är beroende av vägtransporter. Förslaget bedöms även medföra en kostnadsökning för jord- och skogsbruk samt gruvindustri då reduktionsplikten leder till högre pumppris på diesel. Näringar med hög exportandel, till exempel skogsindustrin som också är den enskilt största transportköparen, är särskilt utsatta då dess internationella konkurrenskraft påverkas av högre transportkostnader", skriver regeringen i PM:et.

Samtidigt räknar regeringen med att de högre drivmedelspriserna ska leda till att "användningen allt annat lika kommer att minska, något som dämpar kostnadsökningen."

Äldre bilar kan få problem

Även om de flesta bensinbilar idag kan drivas med E10 kan vissa äldre modeller få problem om de körs på bränslet i mer än undantagsfall. Det gäller bland annat bilar med tidiga direktinsprutade motorer från 1990-talet och början av 00-talet.

Branschorganisationen Bil Sweden tog därför fram en lista på vilka bilmodeller som klarar av att köras på E10 redan 2011 då E10 först blev tillåtet i Sverige.

Kör du en bil som inte är med på listan? Då kan du behöva se börja tanka 98 oktan framöver.

"Ett alternativ är att dagens 98-oktaniga bensin utgör ett alternativ för dessa fordon. Det kan även leda till förändringar på depånivå. Beroende på hur marknaden utvecklar sig kan det inte uteslutas att mindre tankstationer som väljer att inte saluföra E10 i sådana fall enbart kommer kunna saluföra en 98-oktanig bensinkvalitet", skriver regeringen i sin promemorian.

Under en övergångsperiod kommer dock E5 att fortsatt också finnas att köpa på mackarna. Pumparna ska vara märkta med E10 om etanolinnehållet överstiger 5 volymprocent. Är pumpen märkt med E5 ska man alltså kunna lita på det.

 

Redigerad av trucker1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Jag misstänker att det är etanolinblandningen i 95 oktan som gör motorn lite mindre lättstartad och att den går lite sämre på tomgång jämfört med 98 oktan som inte har etanolinblandning.

 

Generellt är det lämpligast att köra på det oktantal tillverkaren rekommenderar.

98 oktan på pump är E5 idag. För att slippa etanolinblandning helt måste man tanka alkylatbensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet vi om det kommer bli problemm3d e10  eller är vi bara skeptiska till förändringar? Jag har i alla år åkt på 95 oktan utan att uppleva några problem. Har ju varit 5% etanol inblandat rätt länge nu. Vad säger motortillverkarna? Kanske skulle höra med dem och se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta verkar vara yamhas svar på en hemsida från Österrike, är ju utropa så det borde vara samma här.

 

All 2008 and later outboard models have been designed with fuel system components that are tolerant to fresh fuel containing ethanol up to 10% (E10). Outboard fuel systems can still be affected by: water, dissolved gum, varnish, corrosion particles, and dissolved resins that E10 fuel has cleaned from the distribution system and your boat’s fuel tanks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden kördes alla tvåtakts utombordare på 93.

Även mopeder och motorsågar. Det var vad som rekommenderades.

Allt annat är överkurs utan nytta och placebo som någon uttryckte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden fanns inte sprit i soppan mer än man själv hällde i den vintertid,  lägg några bitar av soppa membran soppan ni tänkt köra på och se vad som händer, enklare än att bli stående på långt ut på sjön. Prova av slang, oringar och pumpblåsa och de saker som kommer i kontakt med bränslet ni tänker byta till för att spara några kronor.  Efter en förstörd säsong pga av feltankning gör jag inte om misstaget.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nybliven och oerfaren utombordsägare här ... har en Johnson 9,9 hp 2-takt från 1984. Funkar det med ”vilken som helst” alkylatbensin, typ Jula? Eller är det att fylla dunken med 98 på bensinmack och blanda i olja som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev M__G:

Vet vi om det kommer bli problemm3d e10  eller är vi bara skeptiska till förändringar? Jag har i alla år åkt på 95 oktan utan att uppleva några problem. Har ju varit 5% etanol inblandat rätt länge nu. Vad säger motortillverkarna? Kanske skulle höra med dem och se.

Det kunde väl vara en bra uppgift för Sweboat att ta fram en lista med vilka motorer som inte gillar E10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det kunde väl vara en bra uppgift för Sweboat att ta fram en lista med vilka motorer som inte gillar E10.

Ja, jag tänker lite så. När Blyet upphörde fanns ju listor på bilar som tålde blyfri bensin. Något sådan här med, lista på lika som klarar e10. Sen måste ju ändå båtägare förvissa sig att bränsleslangarna klarar e10 men det är kanske hanterbart jämför med motorn. Nu har jag en yamaha och enl vad jag fick fram så klarar den det, då kvarstår ju slangen mellan motor och tank. Den är väl från båttillverkaren antar jag men yamha är standard så då borde det ju vara rätt.  Men tyvärr stör ju ordet borde en del. Kanske ska man höra med både motor och båtillverkaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev torkelsnorkel:

Nybliven och oerfaren utombordsägare här ... har en Johnson 9,9 hp 2-takt från 1984. Funkar det med ”vilken som helst” alkylatbensin, typ Jula? Eller är det att fylla dunken med 98 på bensinmack och blanda i olja som gäller?

Blyfri 95 räcker gått och väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur oktanhänseende är det ingen skillnad för motorns del. Motortillverkare strävar till att göra så få motorversioner som möjligt. Att försöka sälja en motor som behöver 98 oktan eller ens 95 är knappast klokt, antalet tillgängliga marknader minskar radikalt på det viset. De flesta utombordsmotorer brukar ha kring 90 oktan som krav.

 

Motorer från tidigt 2000-tal är snart 2 decennier gamla och om man inte bytt bränsleslangar under den tiden så är det nog dags ändå. Att byta bränsleslangar på en snurra är inte raketkirurgi precis :-)

 

När det gäller alkoholen så brukar man se siffror på effektminskning mellan E85 och bensin på ca 20% när det gäller bilar. Effektskillnaden vid 10% är nog försumbar. Dessutom får man fördelen att eventuellt vatten i bensinen åker med i förbränningen. Avlagringar slipper man genom att tömma förgasarna vid höstservicen, något som dessutom rekommenderas i instruktionerna för höstservicen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev M__G:

Vet vi om det kommer bli problemm3d e10  eller är vi bara skeptiska till förändringar? Jag har i alla år åkt på 95 oktan utan att uppleva några problem. Har ju varit 5% etanol inblandat rätt länge nu. Vad säger motortillverkarna? Kanske skulle höra med dem och se.

Jag har för mig att Mercruiser säger att alla deras motorer klarar upp till 10% etanol. Kan ha ett samband med att det är den inblandningen de har haft ett bra tag i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev torkelsnorkel:

Nybliven och oerfaren utombordsägare här ... har en Johnson 9,9 hp 2-takt från 1984. Funkar det med ”vilken som helst” alkylatbensin, typ Jula? Eller är det att fylla dunken med 98 på bensinmack och blanda i olja som gäller?

Blanda i olja måste du göra i vilket fall. Det är viktigt att du inte köper typ Aspen 2, den har inblandad olja av fel typ (gjord för luftkylda tvåtaktare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Jörgen och Daniel! Jag kör då på 95 oktan och blandar i Julas ”supersyntet” som enligt uppgift på hemsidan ska vara för båtmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Jag har för mig att Mercruiser säger att alla deras motorer klarar upp till 10% etanol. Kan ha ett samband med att det är den inblandningen de har haft ett bra tag i USA.

Har det med e10 en tid så måste det ju finnas erfarenhet därifrån om det är något som skapar problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...