Setter 1 Posted April 22, 2021 Hej Jag är spekulant på en Nordstar 24, -06. Nu har det olyckliga inträffat att man hade fått in stora mängder vatten (höstregn) via sidodörrarna under hösten och det vattnet märkte inte båtupptagningsföretaget när man ställde undan båten för vintern. Det resulterade i att massor med vatten frös till is och var så från oktober till april. Naturligtvis som vatten en del av tiden. En del uppenbara skador ser man ju, exempelvis skadat trä, men vad kan man riskera för andra skador? Om allting återställs till ursprungsskick kan man ju ändå anta att värdet är lägre på denna båt än en utan "vattenskada", allt annat lika. Båten är av enkellaminat enligt uppgift, så det borde väl inte finnas "sandwich-problematik" med denna, eller...? Motorn är startad och går, vattnet nådde aldrig så högt. Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 960 Posted April 22, 2021 Om vattnet har kunnat expandera när det fryste så bör det inte bli några problem, men om det finns utrymmen som omgärdas av skott så kan isen spränga åt sidorna om den inte kan expandera fritt. Se efter sprickbildningar runt skott vid stuvutrymmen eller runt ekolodsgivare där kablar sitter, de kan skadas av isen. Likaså skrovgenomföringar med kranar kan ta stryk av isens krafter. Share this post Link to post Share on other sites
Propellerlelle 18 Posted April 24, 2021 Om du inte är väldigt båtkunnig eller får generösa garantier på båten så är det nog värt pengarna på att anlita en besiktnigsmann. Det är antagligen en ganska dyr båt trots is/vattenskador. 1 Share this post Link to post Share on other sites