Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Fiberform2475

Fiberform 2475 Bermuda - projekttråd

Rekommendera Poster

Hej, mitt första inlägg på detta forum så hinta gärna om jag gör bort mig på något vis 😊

 

Jag har köpt en Fiberform 24 fot DC. Det tog mig mycket sökande på nätet innan jag hittade exakt vad det är för modell men givet att skrovet och det man kan se av nedgången till ruffen stämmer med broschyrbilderna antar jag att det är en Fiberform 2475 Bermuda. Fönstren i ruffen stämmer inte men jag antar att det kan bero på exakt årsmodell eller att båten i broschyren var extrautrustad. Båten tillverkades åren 1976 - 1978. En hel del har hänt med båten de dryga 40 år den har kryssat runt bland kobbar, skär och ägare men den är ändå i hyfsat skick. Nu är planen att inom rimlig budget ta den så nära ursprungsskick som möjligt.

 

Jag står inför massor av problem. I huvudsak eftersom hela detta projekt är "learning by doing". Är grön på båtar, min första (Flipper 580) hade jag en säsong, i fjol sommar. Detta är lite mer båt åt alla håll och kanter... Dessutom har jag begränsat med tid att pyssla med båten. Jag kommer använda denna tråd för att uppdatera om projektet och kanske ställa frågor om sådant jag inte hittar på andra platser i detta forum.

 

 

 

 

20 - Fiberform 2475 Bermuda 001.jpg

2021-04-18_17_00_41.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även om båten är ett projekt är den i tillräckligt bra skick för sjösättning. Den fungerade när den togs upp i höstas och den har vinterkonserverats i normal ordning. Så plan 1 A är att helt enkelt bara göra den lite finare för säsongen och jobba med de delar man kommer åt att fixa med båten i sjön.

 

Ärligt vet jag inte vad det är för motor. Det ska vara en "305 V8" men jag har inte läst av motormärkningen eftersom jag helt enkelt inte visste var den satt. Nu vet jag att jag kommer behöva krypa in bakom motorn för att läsa av det. Jag har en instruktionsbok som följde med båten och gäller för AQ200D, AQ225D, AQ255B och AQ280A. Samtliga med 280 drev (vilket stämmer och som har duoprop). Återstår alltså att lista ut exakt motormodell.

 

 Jo, en sak behöver jag fixa redan innan sjösättning. Drevlyften funkar inte. Kan vara ett enkelt elfel eller något värre... 😬

 

2021-04-19_11_50_43.jpg

Redigerad av Fiberform2475

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Länkar till en sidotråd om min drevlyft. I helgen är det dags för rond II med den. 😎

 

Redigerad av Fiberform2475

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Före/efter kabelfix för drevlyften  Men tyvärr var motorn för svag och i den var det rena soppan... 

IMAG1888.jpg

IMAG1869~2.jpg

IMAG1892.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...