Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
dalamala

Drevanoder och mystisk kabel/slang

Rekommendera Poster

Morsning.

 

Har en Ockelbo DC21:a som ska få en upprustning under våren.

 

Började med att byta anoder på drevet. Inköpta på biltema för alpha one, gen 2.

Inga problem tills jag nådde trimkolven. Det är 4 hål som passar i cc för anoden (hästskoformad) men inga av hålen är gängade?! 

 

Sedan hittade jag en kabel/slang som stack ut från drevet, se bild, vad är detta?

IMG_20210420_171030_resized_20210421_014011303.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen är till trycklogg. den ska kopplas till en liknande slang som kommer från skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen med anslutningsnippeln är som sagt till tryckloggen (knopmätaren) och den ska sitta på en anslutning på drevet som sitter precis innanför/bakom den stora anoden som syns på din bild. Slangen kommer alltså från skölden och glöms ofta bort när drevet varit avmonterat. Tilta upp drevet helt så ser du var den ska sitta. Mellan anoden och växelföraraxeln sticker det upp en vit motsvarighet som den ska sitta på. Utförandet på nippeln är av tidig/äldre modell och det tyder på att din sköld är tidigt utförande av gen II och dessa hade inga gängade hål för anoder i trimcylindrarna. De fyra hål du ser på dina cylindrar är de som används till verktyget för att öppna cylindrarna. Man kan borra och gänga hål för anoderna själv med viss försiktighet eller bara borra och använda rostfri plåtskruv om man vill göra det lite enklare. Hålen borras då mitt emellan de andra som redan finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...