Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Carlsonn

Bottenmåla och polera

Rekommendera Poster

Hej!

 

Förra året köpte jag min första segelbåt vilket innebär första vårrustningen för mig och därför har jag några frågor.

 

1. Spacklade och våtslipade botten förra helgen, på en del ställen försvann den gamla färgen på botten. Bör man måla med något på dessa ställen innan man går på med bottenfärgen eller är det bara att köra?

2. Vattenlinjen som ni ser på bilden försvann på sina ställen och linjen är lite ojämn på vissa ställen. Därför tänker jag lägga maskeringstejpen lite över den gamla kanten, men kan man måla denna delen med samma bottenfärg eller ska man måla med någon speciell färg som är till för vattenlinjen?

3. Funderar att polera fribordet. Bör man polera före man bottenmålar av någon anledning eller spelar det mindre roll?

 

Har ni andra tips och trix får ni gärna dela med er!

 

IMG_8505.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3. Jag vaxar/polerar utsidan alltid EFTER att ha bottenmålat, är rädd att feta vax- eller polermedelpartiklar skall sätta sig på botten och göra att bottenfärgen fäster sämre.

2. Samma bottenfärg

1. Sitter grundfärgen kvar så bara måla på. Men ojämn botten bromsar, så har du mycket ojämnheter så överväg någon vintern att skrapa bort hela bottenfärgen och måla om på nytt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, viktigt som @jan_af_lisoe skriver: lägg inte bottenfärg på ren gelcoat utan att åtminstone rugga upp och aceton tvätta ytan först. Helst ska man också ha en grundfärg så att bottenfärgen inte flagar direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...