Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Hjälp i sista minuten 290 dp.

Rekommendera Poster

Hej! 

Sjösättning i morgon förmiddag. 

Jag brukar montera propellrarna i sista stund. I år monterade jag en linskärare längst in, liksom en liten kopp. Men då får inte distasringen plats, är det riktigt? IMG_20210420_195930.thumb.jpg.b1de6959db3dd565e12918f16908c48e.jpg

 

Här är en bild på ringen som inte fick plats. Propellrarna roterar fritt utan att ta i mot offeranoden som dom annars gör om man glömmer denna ring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej! 

Sjösättning i morgon förmiddag. 

Jag brukar montera propellrarna i sista stund. I år monterade jag en linskärare längst in, liksom en liten kopp. Men då får inte distasringen plats, är det riktigt? IMG_20210420_195930.thumb.jpg.b1de6959db3dd565e12918f16908c48e.jpg

 

Här är en bild på ringen som inte fick plats. Propellrarna roterar fritt utan att ta i mot offeranoden som dom annars gör om man glömmer denna ring. 

Utveckla din fråga, hänger inte med i din frågeställning. Distansring finns även inne i propellernavet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev kossor:

Utveckla din fråga, hänger inte med i din frågeställning. Distansring finns även inne i propellernavet.

Ringen på bilden har suttit längst in, närmast packboxen och offeranoden. De gånger jag glömt den, eller trott att den skall sitta utanför den innersta propellern har den innersta propellern skrapat i längst in och kärvat.
 

Nu placerade jag linskäraren längst in istället, den är något tunnare än ringen.

Det går bra att skruva fast båda propellrarna (med den mutterlignande ringen mellan propellrarna) och det tar inte i eller kärvar någonstans, så egentligen är det väl bara min oro och milda sjösättningsstress som får mig att ställa dumma frågor.... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Den där ringen är istället för linavskäraren nu när avskäraren har utgått. Den får aldrig monteras akter om propellern.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ringen på bilden har suttit längst in, närmast packboxen och offeranoden. De gånger jag glömt den, eller trott att den skall sitta utanför den innersta propellern har den innersta propellern skrapat i längst in och kärvat.
 

Nu placerade jag linskäraren längst in istället, den är något tunnare än ringen.

Det går bra att skruva fast båda propellrarna (med den mutterlignande ringen mellan propellrarna) och det tar inte i eller kärvar någonstans, så egentligen är det väl bara min oro och milda sjösättningsstress som får mig att ställa dumma frågor.... 

Ok ja då är jag med du har monterat dit en avskärare närmast packboxen, och då ska den ringen ej monteras annars får du ju två där och det går inte. Precis som sankt Anna påtalar i övre inlägget. Den ringen skyddar ju packboxen med för att minska lina som trycker in packboxen.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Den där ringen är istället för linavskäraren nu när avskäraren har utgått. Den får aldrig monteras akter om propellern.

Ingemar

 

4 minuter sedan skrev kossor:

Ok ja då är jag med du har monterat dit en avskärare närmast packboxen, och då ska den ringen ej monteras annars får du ju två där och det går inte. Precis som sankt Anna påtalar i övre inlägget. Den ringen skyddar ju packboxen med för att minska lina som trycker in packboxen.

Tack för svar, vad bra då vet jag.

Jag  vann den i budgivningen på Tradera, och då fick jag med en ring, så nu har jag två ringar, men monterar ingen av dem.

För några år sedan fick jag ju in en bit vaxad taglingslina i packboxen, och det var ju en del jobb och onödig kostnad med det. Det hände troligtvis på höstkanten, och möjligtvis tätade den vaxade linan litet eftersom drevoljan bara var som café latte light.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...