Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Glykol

14,4 V underhållsspänning?

Rekommendera Poster

Jag har en solpanel (150W) som laddar min batteribank. Batteribanken består av ett startbatteri och två förbrukningsbatterier. Till solpanelen har jag en billig PWM-regulator, se bild. Nu till min fråga. Fastän batterierna är fulladdade så mäter jag 14,4V över förbrukningsbatterierna medan laddning pågår, se bild. Borde inte underhållsladdningen ligga på ca 13,7 V? 14,4 V är väl typ bulkladdning? Har ej mätt strömstyrkan.

IMG-7480.JPG

novostar.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1.

Hur vet du att batterierna är fulladdade?

Fråga 2.

Har du kollat med en annan volt-mätare?

Fråga 3.

Vad säger specen på regulatorn att den ska ge i underhållsladdning?

Fråga 4.

Finns det en logik i regulatorn som säger att den vill gå x antal timmar i bulkladdning innan den går ner i underhåll (vilket de flesta batteriladdare vill göra)?

 

Jag håller med om att 14,4 är i högsta laget för underhållsladdning men skulle kolla mina frågor i nummerordning först.

Sen är det fullt möjligt att regulatorn inte har någon logik alls och bara ger 14,4 om den kan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står i manualen?

 

Hittade detta för ett annat fabrikat;

image.png.a4da0e984adc1a5c16dcf4a51a8f35e8.png

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14,4 då gasar batteriet. 

 

nedladdning.jpeg.fd503a286671d2ea06e789b9b392d639.jpeg

 

 

Det är inte så bra. Jag har märkt att dom kan börja gasa redan vid 14,2 volt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor, bra 🙂

Ska koppla loss batterierna och laddning och mäta varje batteri efter någon timme för att se om jag hamnar på 12,7 V då (fulladdat). Återkommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett annat vanligt problem är att andra förbrukare kan lura regulatorn (eller laddaren) att tro att batterierna drar laddström och öser på spänningen. Värst är det om förbrukaren bara är "lagom" stor, dvs inte drar all ström som panelen kan ge, utan regulatorn klarar att hålla spänningen uppe.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Glykol:

Många frågor, bra 🙂

Ska koppla loss batterierna och laddning och mäta varje batteri efter någon timme för att se om jag hamnar på 12,7 V då (fulladdat). Återkommer...

Ja gör så,  men det intressanta egentligen i detta fallet är ju att veta toppspänningen mitt på dagen då solcellspanelerna laddar som bäst. 14,4 volt är för högt, ibland kan man höra att det bubblar om batterier som gasar, det är inte bra för batteriet, sedan produceras det knallgas ombord och experimentet med sådan gas brukar vara det enda man minns från högstadiets kemilektioner.

 

Men låna ihop några olika multimetrar eller voltmetrar och mät igen, det kan ju vara ett felkalibrerat mätinstrument som gav det höga spänningsvärdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande installation men en c-tek 250 som fungerar som smart laddare samt regulator för sol panelen.

 

den laddar startbatteriet först och sen förbrukningsbatteri och funkar även som en automatisk batteriseparator.

 

 Vid motorgång fördelar den generatorns laddning mellan batterierna.

 

Allt har fungera väl såhär långt. När jag kollar spänningen en solig dag ligger den på allt mellan 12,8 - 14,5V beroende på sol och laddbehov i batteriet.

 

blir dock lite orolig då jag hör att små förbrukare kan lura laddaren att trycka på mer än vad som behövs. Jag har nämligen kopplat in den elektroniska anoden samt den automatiska länspumpen direkt på förbrukningsbatteriet (via säkring såklart) så de alltid har ström även om huvudbrytaren är av.

 

Finns det risk att dessa lurar laddaren ? hur kan jag koppla om för att undvika detta ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Georg_Ohm said:

Ja gör så,  men det intressanta egentligen i detta fallet är ju att veta toppspänningen mitt på dagen då solcellspanelerna laddar som bäst. 14,4 volt är för högt, ibland kan man höra att det bubblar om batterier som gasar, det är inte bra för batteriet, sedan produceras det knallgas ombord och experimentet med sådan gas brukar vara det enda man minns från högstadiets kemilektioner.

 

Men låna ihop några olika multimetrar eller voltmetrar och mät igen, det kan ju vara ett felkalibrerat mätinstrument som gav det höga spänningsvärdet.

Mina solceller laddar med 14,4v konstant från april till september varje år och jag har aldrig haft problem med batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske denna manual gäller för den aktuella regulatorn:

https://www.hjertmans.se/Media/Articles/5511-110/5511-110_Manual.pdf

Manualen är tämligen värdelös, den anger inget av det som är viktigt för underhållsladdning av batteriet.
Jag skulle reklamera den där du köpt den med hänvisning till både dålig manual, och alltför hög och långvarig laddspänning.

Det finns andra billiga PWM som både har begriplig manual och OK UH-laddspänning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...