Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
08sthlm

Ta bort fästmassa

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Vill ta bort styrbordslanterna då den ser ut som skit, och även skiljer sig mot babords i storlek och som även har vitt hölje. Men nu till frågan det sitter en fästmassa kletat runt som sitter som berget och är stenhårt. Vet inte om sika finns i olika utföranden med detta påminner typ om pl400 el liknande i hårdhet. 
 

Har ni nåt tips att få bort detta? 👍
 

 

 

2C775C22-C5A1-4A87-91E6-839720070AF4.png

E052D0D7-5C6F-4056-9240-3B753AB5F998.png

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev 08sthlm:

Hej,

 

Vill ta bort styrbordslanterna då den ser ut som skit, och även skiljer sig mot babords i storlek och som även har vitt hölje. Men nu till frågan det sitter en fästmassa kletat runt som sitter som berget och är stenhårt. Vet inte om sika finns i olika utföranden med detta påminner typ om pl400 el liknande i hårdhet. 
 

Har ni nåt tips att få bort detta? 👍
 

 

 

2C775C22-C5A1-4A87-91E6-839720070AF4.png

 

Ja det ser ju inte roligt ut.

Jag hade provat att försiktigt använda en rakbladsskrapa, att försöka få in rakbladet under denna massan och ömsom skrapa, ömsom bända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det ser ju inte roligt ut.

Jag hade provat att försiktigt använda en rakbladsskrapa, att försöka få in rakbladet under denna massan och ömsom skrapa, ömsom bända.

Nä precis, ingick väl i priset 😅

 

Tack, jag får prova mig fram, vill ju inte göra skada. Men samtidigt inte åka runt såhär 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 08sthlm:

Nä precis, ingick väl i priset 😅

 

Tack, jag får prova mig fram, vill ju inte göra skada. Men samtidigt inte åka runt såhär 😀

Om du har tur har föregående ägare vaxat/inte tvättar bort vaxet, innan hen kladdade dit den där massan, och då kanske den inte sitter så himla hårt.

Om plasten där lanternan sitter är litet flexibel, går att trycka in någon mm, så gör det, tätningsmassan ser hård ut och lär ju spricka om underlaget sviktar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om plasten där lanternan sitter är litet flexibel, går att trycka in någon mm, så gör det, tätningsmassan ser hård ut och lär ju spricka om underlaget sviktar.

Sviktar inget, är hårt :)

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev 08sthlm:

Sviktar inget, är hårt :)

Det var ju synd!

Huggmejsel och slägga liksom dynamit är litet väl brutala metoder, men funkar...😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det var ju synd!

Huggmejsel och slägga liksom dynamit är litet väl brutala metoder, men funkar...😎

 

Skulle inte rekommendera dynamit. Risken är att det enda man har kvar och som är helt efteråt är fästmassan.

 

Redigerad av ABC
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev ABC:

 

Skulle inte rekommendera dynamit. Risken är att det enda man har kvar och som är helt efteråt är fästmassan.

 

Lär även orsaka bland annat irreversibla hörselskador, sägs det.

 

Köp istället rakblad och rakbladsskrapa, det blir billigare och förstör inte hörseln.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev 08sthlm:

Ahh great! Ingen risk att det fräter på gelcoat? 

Det löser fogmassor som är baserade på silikon och liknande medel. Det som sitter på din båt ser hårt ut ungefär som plastic paddling fast i en annan färg, stämmer det? Men om det är mjukt kommer du ju inunder med rakblad och kan ta det sista med detta lösningsmedel. Dom här medlem är baserade på citronsyra, kanske funkar det med hemmapressad citrusfrukt?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-20 vid 17:09 skrev 08sthlm:

Ahh great! Ingen risk att det fräter på gelcoat? 

Nej. Jag har provat det på både kontaktlim och tätmassa. Gelcoaten störs inte av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...