Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Paramedic

Godkänd ögla i brygga?

Rekommendera Poster

Försäkringsbolag kräver klass 3 kedja och lås till båten men jag hittar ingen godkänd ögla till bryggan? Det måste väl också vara en svag länk? Vad ska man ha för att åtminstone försvåra för öst statarna att med regeringens goda minne ta min motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ju sådana här. https://www.clasohlson.com/se/Golvankare-Abus-WBA-100/p/41-1474?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQjw1PSDBhDbARIsAPeTqrfs4Owwl69YK44_ZuY1_J4n_AV_jCEB4CJPfzySmQ_RFXzo4H8tYCUaAvogEALw_wcB

Men allt beror ju på bryggans konstruktion och vad du får göra för bryggans ägare.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paramedic:

Vad ska man ha för att åtminstone försvåra för öst statarna att med regeringens goda minne ta min motor?

Jaså, vad har du för belägg för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paramedic:

Försäkringsbolag kräver klass 3 kedja och lås till båten men jag hittar ingen godkänd ögla till bryggan?

På många bryggor slås kättingen runt yttre bärlinan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Paramedic:

Försäkringsbolag kräver klass 3 kedja och lås till båten men jag hittar ingen godkänd ögla till bryggan? Det måste väl också vara en svag länk? Vad ska man ha för att åtminstone försvåra för öst statarna att med regeringens goda minne ta min motor?

Jag hyr båtplats på en kommunal brygga! Där jag blev av med båten då tjyvpacket skruvade isär bryggan, då det inte fanns något vettigt att låsa i! Tror att det här är ett övergripande problem tyvärr! Kör med dubbla kättingar i dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Eld-:

Vår brygga är privat så vi kan väl visserligen bygga om den som vi vill, men får man igenom en kätting i det hålet så är det i och för sig ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker få kättingen runt grövsta möjliga balk i bryggan.

Men låset är ju mest för försäkringsbolagens skull samt att hålla onyktra tonåringar borta, hjälper varken mot öststatare eller svenska proffstjuvar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kane:

Jaså, vad har du för belägg för det?

Jag vet inte om jag orkar svara på en dylik fråga. Men gör ett försök. 1. Antingen är du extremt blåögd och vägrar att se problematiken med hitresta ligor som har lite mysig semester i Sverige. 2. Du har aldrig varit i den situationen och blivit av med en båtmotor som du slitit hårt för att kunna köpa och besvären det medför. 3. Du hamnar i kategorin där pengarna inte är något problem och någon annan kan fixa allt. 4. Ring och prata med både polis,tull och försäkringsbolag och hör deras syn på det hela. Länsförsäkringar som jag talat med var lika rådvill och ledsen som jag, dom tar upp detta till regeringen varje år men inget händer. Det finns ju liksom en större vinst för statskassan att lägga krutet på införselkontroll  istället för export kontroll. Tullen som får sin styrning av regeringen säger samma sak, händer bakbundna och resurser till att hitta och beskattning av import. Finland hade samma problem men har ändrat tullens arbetssätt och lägger krutet på utförsel kontroll mellan mak och oktober för att sedan lägga mer krut på införsel kontroll resten av året och det har givit resultat. Pust... Det är ju min lilla privata syn på det hela och delar du inte den så är det ok men min åsikt om att regeringen fullkomligt skiter i problemet står fast. Om du inte kan visa på åtgärder som regeringen gjort och som löser problemet? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Paramedic:

Jag vet inte om jag orkar svara på en dylik fråga. Men gör ett försök. 1. Antingen är du extremt blåögd och vägrar att se problematiken med hitresta ligor som har lite mysig semester i Sverige. 2. Du har aldrig varit i den situationen och blivit av med en båtmotor som du slitit hårt för att kunna köpa och besvären det medför. 3. Du hamnar i kategorin där pengarna inte är något problem och någon annan kan fixa allt. 4. Ring och prata med både polis,tull och försäkringsbolag och hör deras syn på det hela. Länsförsäkringar som jag talat med var lika rådvill och ledsen som jag, dom tar upp detta till regeringen varje år men inget händer. Det finns ju liksom en större vinst för statskassan att lägga krutet på införselkontroll  istället för export kontroll. Tullen som får sin styrning av regeringen säger samma sak, händer bakbundna och resurser till att hitta och beskattning av import. Finland hade samma problem men har ändrat tullens arbetssätt och lägger krutet på utförsel kontroll mellan mak och oktober för att sedan lägga mer krut på införsel kontroll resten av året och det har givit resultat. Pust... Det är ju min lilla privata syn på det hela och delar du inte den så är det ok men min åsikt om att regeringen fullkomligt skiter i problemet står fast. Om du inte kan visa på åtgärder som regeringen gjort och som löser problemet? 

Det var du som skrev "....försvåra för öst statarna att med regeringens goda minne ta min motor?". Vad har du för belägg för att regeringen (röd eller tidigare blå) har den inställningen?

 

Jag pratade med sjöpolisen för några år sedan och en viss uppgivenhet finns där. Till viss del beroende på att båt-/motorstölderna uppgår till ca 300 MSEK årligen att då jämföra med t.ex. stölderna i bygg-/entreprenadbranschen på flera miljarder SEK vilket gör att våra utmaningar i båtbranschen är ett "litet" problem för utomstående. Men självklart tråkigt för oss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Placera några ton fartygskätting under bryggan samt fäst ändlänken i bryggan på lämplig höjd. Lås fast båten i denna kätting. Borde vara säkrare än att låsa fast båten i en brygga som lätt monteras ner eller sågas sönder.

https://digitaltmuseum.se/021018179875/transport-av-katting/media?slide=0

 

På detta sätt kommer nog lås samt fastsättningen i båten bli den svaga länken...  

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Paramedic:

att med regeringens goda minne ta min motor?

Just denna kommentar är jag också lite nyfiken på. Har aldrig hört den säga att det är ok att stjäla båtmotorer så gärna någon länk eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp vad som helst som är klassat som godkänt av försäkringsbolagen, och gärna det billigaste. Det gör ingen som helst skillnad för stöldrisken eftersom man kapar alla öglor och kättingar på några sekunder med elektriska verktyg.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Just denna kommentar är jag också lite nyfiken på. Har aldrig hört den säga att det är ok att stjäla båtmotorer så gärna någon länk eller liknande.

Det kan väl inte vara okänt för någon som håller sig lite informerad om vad som händer i Sverige, i synnerhet efter inträdet i EU, med avseende på utförsel av stöldgods. Det är entreprenadmaskiner, båtmotorer, 4-hjulingar, katalysatorer, kläder från insamlingsställen m.m. m.m. Alla med den gemensamma faktorn att det går öster ut. Detta kan inte vara någon nyhet för regeringen heller men frågan prioriteras inte. Försäkringsbolagen betalar och då kan man använda resurserna på något som ger mer klirr i stadskassan. Det ser jag, liksom TS, att det är med regeringen goda minne vi blir bestulna. Det kommer inte att bli någon ändring förrän några i högsta ledningen själva blir drabbade. Det skulle ha varit ett intressant scenario om en liga kommit och stulit alla Göran Perssons maskiner, när han var stadsminister. Nu har samtliga regeringar varit lika flata i sin hantering, så det är inte bara sittande som ska ha ris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Eld-:

För att den modellen ska fungera bra så krävs det nog att den skruvas fast i  betongvägg/golv. Sen ingår insexskruvar och stålkulor som knackas ner i insexhålen när skruvarna är fastdragna.

 

Det är möjligt att de korta betongskruvarna kan ersättas av långa träskruvar (fransk skruv?) men det måste vara insexskalle med inslagen stålkula för att försvåra bortmonteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev excel319:

Det kan väl inte vara okänt för någon som håller sig lite informerad om vad som händer i Sverige, i synnerhet efter inträdet i EU, med avseende på utförsel av stöldgods. Det är entreprenadmaskiner, båtmotorer, 4-hjulingar, katalysatorer, kläder från insamlingsställen m.m. m.m. Alla med den gemensamma faktorn att det går öster ut. Detta kan inte vara någon nyhet för regeringen heller men frågan prioriteras inte. Försäkringsbolagen betalar och då kan man använda resurserna på något som ger mer klirr i stadskassan. Det ser jag, liksom TS, att det är med regeringen goda minne vi blir bestulna. Det kommer inte att bli någon ändring förrän några i högsta ledningen själva blir drabbade. Det skulle ha varit ett intressant scenario om en liga kommit och stulit alla Göran Perssons maskiner, när han var stadsminister. Nu har samtliga regeringar varit lika flata i sin hantering, så det är inte bara sittande som ska ha ris.

Det är enligt lag förbjudet att stjäla. Att det är på tok för lite kontroller på utgående gods och fordon är välkänt. Men regeringarna goda minne, då har de sagt att det är okej, det har jag inte vare sig hört eller läst att någon regering sagt. Så källhänvisning på det önskas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror problemet bara finns här i landet med tjuveri . Såg norska programmet https://www.svtplay.se/med-motorbat-i-vikingarnas-fotspar   och förundrades viket skrot till flytetyg invånarna hade längs rutten men fina nyare motorer verkade de flesta våga satsat stort på , så där verkar inga stölder förekomma och båtar låg lite här och var, inga bevakade bryggor mm som här behövdes.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

Det är enligt lag förbjudet att stjäla. Att det är på tok för lite kontroller på utgående gods och fordon är välkänt. Men regeringarna goda minne, då har de sagt att det är okej, det har jag inte vare sig hört eller läst att någon regering sagt. Så källhänvisning på det önskas.

Man skulle kunna beskriva fallet så här: Om du ser någon slå någon annan med ett tillhygge, så kan man antagligen vända blicken bort, säga att man inte får eller rycka ut och hjälpa till. Regeringen har alla möjlighet att via lagstiftningen hjälpa till, men de begränsar sig att tyst säga "du får inte slå". Är det mycket till hjälp ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lintott:

För att den modellen ska fungera bra så krävs det nog att den skruvas fast i  betongvägg/golv. Sen ingår insexskruvar och stålkulor som knackas ner i insexhålen när skruvarna är fastdragna.

 

Det är möjligt att de korta betongskruvarna kan ersättas av långa träskruvar (fransk skruv?) men det måste vara insexskalle med inslagen stålkula för att försvåra bortmonteringen.

Man måste som sagt först titta på hur bryggan är konstruerad och vad man får göra för bryggans ägare. Sedan finns det många olika lösningar. Om man ligger vid en betongbrygga som man får fästa saker i så kan man ju direkt använda den länkade öglan. På många träbryggor kan man dra kättingen runt den bärande konstruktionen. Man kanske kan fästa en kraftig ögla med genomgående skruv och mutter och sedan svetsa fast muttern. 

 

Jag har själv ordnat en låsögla för cyklar  mot en betongvägg genom att skruva fast en galvad ögla med 20 eller om det var 25 mm ögla och sedan svetsat fast skruvskallarna. Den är nog svår att bryta loss. 

 

Allt går ju att kapa med vinkelslip... men man skulle ju kunna sätta hela låsanordningen under vattenytan. Det är svårt att köra en vinkelslip under vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev M__G:

Det är enligt lag förbjudet att stjäla. Att det är på tok för lite kontroller på utgående gods och fordon är välkänt. Men regeringarna goda minne, då har de sagt att det är okej, det har jag inte vare sig hört eller läst att någon regering sagt. Så källhänvisning på det önskas.

Det var till att vara styv i korken där du....

Att bedöma myndigheterna efter deras resultat gällande stölder och exportkontroll, leder till att ansvaret landar på regringen och ansvarig minister som utfärdar myndighetens regleringsbrev.

Att inte myndigheten ges direktiv som skulle stoppa den fria exporten av stöldgods, är de facto detsamma som att ge buset frikort att stjäla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Man skulle kunna beskriva fallet så här: Om du ser någon slå någon annan med ett tillhygge, så kan man antagligen vända blicken bort, säga att man inte får eller rycka ut och hjälpa till. Regeringen har alla möjlighet att via lagstiftningen hjälpa till, men de begränsar sig att tyst säga "du får inte slå". Är det mycket till hjälp ?

Någons goda minne innebär ju att man ger ett tyst medgivande, det har jag aldrig hört att regeringen skulle ha gett. Det förekommer att både ensillda men även utländska ligor lagförs för stölder av utombordare. Det hade nog inte hänt om det skett med regeringens gods minne. Men håller med om att det inte sker i den omfattning som krävs för att avskräcka utländska ligor för att stjäla. Och för det behövs vassare lagstiftning och mera resurser såklart. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev least:

Det var till att vara styv i korken där du....

Vet inte det... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev M__G:

Vet inte det... 

Tycker ni att ni tillför något kreativt i TS ursprungliga fråga?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bosse:

Tycker ni att ni tillför något kreativt i TS ursprungliga fråga?

 

/B

Nä. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...