Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tordan69

Beneteau Oceanis 370 -90 för nybörjare yay/nej?

Rekommendera Poster

Ok, planerna att kliva in i segelvärlden fortskrider.

Familj på fyra, två barn i yngre tonåren. Tänker oss att ha båt i Mälaren, bor i Järfälla, för att ta längre turer längs kusten under semestertider.

Även om barnen är starka och intresserade så vill jag kunna tryggt segla ensam.

 

Är det något med denna båt som direkt skulle diskvalificera den för oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se vilka minusposter som finns med tanke på vad du tänker använda båten till.

 

Varför fastnade du för just den här modellen?

Ex Bavaria 37 verkar ha en liknande planlösning och borde vara mer vanlig på andrahandsmarknaden.

 

//F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ganska stor båt att börja med, å andra sidan är risken mindre att besättningen tröttnar pga spartanska förhållanden.

 

37-fotaren är med sin storlek rätt tung att hålla i naturhamnar om vinden vänt eller vridit åt fel håll, välj natthamn med omsorg och koll på prognoser så blir nattsömnen bättre.

 

Finns det ankare och kätting i stäven så är svajankring ett bra alternativ i början, enklare och mindre risk vid vindskiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen var mest att det fanns en till salu, som dessutom låg i vår, förhoppningsvis blivande, hemmahamn. :) Den är nu såld. Planlösningen var ärligt talat ett snäpp för stor med tre hytter och två toaletter, men priset var intressant.

Hur som helst, för att spinna vidare så går min och frugans tankar i just den riktningen som Stephan_D nämner. I valet mellan en betydligt billigare, mindre och äldre båt och en dyrare, större och nyare båt ser vi att eftersom vårt mål är ett komfortabelt boende för vecka/veckor så överväger det senare med några motiv.

Fördelar:

1. Vi får direkt den upplevelse vi är ute efter.

2. Vi är ödmjuka och inser att en stor båt medför en inlärningskruva som blir brantare p.g.a. storlek, tröghet mm. Vi är inställda på att ta det varligt med utmaningarna, men försöker underlätta genom seglingskurs, ta hjälp av erfarna vänner o.s.v.

3. Någonstans läste jag rådet att köpa så ny båt som ekonomin tillåter m.h.t. underhållskostnader som stiger ju äldre båten är? Jag antar att alla båtar har en kortsiktig och långsiktig underhållsbudget och frågan är hur de kurvorna ser ut om man jämför en båt som är ca trettio år med en som är femton?

Nackdelar:
4. Stor investering, "fastnar" familjen för detta?

5. Brant inlärningskurva i början, avskräckande?

6. Framför allt, hur mycket erfarenhet krävs innan jag säkert kan hantera båten ensam? Jag vill i förlängningen inte vara beroende på att minst ytterligare en till familjemedlem skall vara sugen på att ge sig ut en vacker sommareftermiddag.

 

Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är på rätt spår enligt min mening.

 

Vår nuvarande båt är 17 år, känns väldigt fräsch och kräver endast normalt underhåll höst och vår, en 30 år gammal båt börjar blir rätt gammal i mina ögon, kräver nog mycket mer jobb.

 

En viktig punkt att kontrollera är när bälgen är bytt om den har s-drev, saknas dokumentation om detta så är den säkert på övertid, ett byte kostar närmare 20.000:-, vi har hållit oss till Jeanneau som inte bygger båtar med s-drev och bälg.

 

Vår första båt var en Jeanneau Fantasia 27, väldigt rymlig och modern för sin sin tid, men likafullt växte vi ur den efter några år.

 

Nästa båt blev en sprillans ny Jeanneau Sun Odyssey 32.2, den utnyttjade vi flitigt i 11 år som familjens sommarstuga, barnen i förpiken och vi gamla i akterruffen, precis lagom, alla nöjda.

 

Sedan blev det motorbåt några år som omväxling, en Nimbus 340 Commander, väldigt komfortabel och trevlig men helt omöjlig att hantera ensam när man skulle lägga till i den blåsiga hemmahamnen med bojar, vilket man måste efter varje tur...

 

Därefter provades det lilla båtlivet med en Jeanneau Sun Odyssey 26, fin liten båt nu när barnen checkat ut, men den var allt i minsta laget ändå.

 

Idag har vi en Jeanneau Sun Fast 32i, precis lagom för ett par även med gäster ibland, bra komfort och utrymmen, seglar bra och hävdar sig hyfsat på klubbkappseglingar, vill inte ha nåt större då en modern 32-fotare ger mer utrymmen och komfort än en äldre 36-fotare samtidigt som den är mer hanterbar för en liten besättning.

 

Inredning II.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis den stilen vi siktar mot. Har en möjlighet på en Bavaria 33 Cruiser, 2007:a. Skall träffa ägaren som verkar väldigt trevlig och kika lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria har ju lite svajigt rykte, har ingen egen uppfattning men det kan ju delvis bero på att de är förhållandevis billiga och därmed lockar "nybörjare".

 

Bälg har den garanterat, mycket enklare och billigare att tillverka en båt med drev och bälg, borde vara bytt, annars är det hög tid nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte bälgen bytt så bör ett avdrag på priset för att göra detta vara på sin plats.

 

En ägare som fuskat med bälgbytet har förmodligen fuskat med det som inte syns också, ett varningstecken för mej, tvärtom ifall det är gjort enligt rekommendationerna.

 

Filmen visar när det är som allra enklast, tyvärr inget för den ovane tycker jag.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårigheten med att byta bälg sitter i åtkomligheten. Jag var med och bytte på kompisens Comfortina 39 och där nådde man drevet bra via akterruffen.

 

Har för mig att det är @Peter_K som har en annan erfarenhet av åtkomlighet vid bälgbyte.

 

Jag kan tänka mig att ju trängre det är ju mer pengar kan man spara på att göra det själv. Om det inte är fast pris de kör med förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev McLasse:

Har för mig att det är @Peter_K som har en annan erfarenhet av åtkomlighet vid bälgbyte.

Då har du för dig helt fel - min bälg är original från 1980 😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig så är frågan om bälgbyte enbart en klyscha för prutning. Bara för att motortillverkarna vill tjäna pengar på reservdelar/tillbehör så betyder det inte att båtar sjunker p.g.a. att en gammal bälg läcker. Om en bälg går sönder o börjar läcka så beror det på en fysisk skada (hård grundstötning, lyft i drevet eller liknande).

 

Inför en båtförsäljning för ca 10 år sedan så bytte jag bälgen för att slippa den diskussionen. Det gick inte att se skillnad på den nya och den 25 år gamla bälgen.

 

Sen passade jag samtidigt på att låta en motorverkstad gå igenom hela motorn (kollade i cylindrar, ställde in spridare, bytte alla slangar, kilremmar mm). Fördelen var att inte en enda spekulant ens nämnde prutning med anledning av motorn. Hela servicen inklusive arbete (jag skruvade ur o i motor o drev själv) delar, spridare, ny bälg, oljor o filter kostade ca 16.000:-. Väl investerade pengar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Då har du för dig helt fel - min bälg är original från 1980 😁

Så kan det gå när man tror sig minnas något. Man borde lärt sig vid det här laget att tror man att man minns så är det fel. 🤔

Då var det någon annan som fick "vika sig dubbel" när han ålade genom en lucka i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...