Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Swadop

Återmontering värmeväxlare och oljekylare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

 

Åkte tyvärr på att byta oljekylaren då denna började läcka i gaveln. För att underlätta proceduren samt för översyn demonterades även värmeväxlaren som i sin tur tömdes på ca 17-18 liter glykol. 

 

Ny oljekylare är på väg och jag börjar planera för återmontage. 

 

  • Nya packningar är inköpta för både värmeväxlare och oljekylare. 
  • Ny motorolja att fylla upp för den som rann ut vid demontering. 
  • Glykol. 

 

Det jag undrar över är vad jag ska ha koll på vid återmontering`?

Några speciella procedurer vid första starten? 

Såg något om att lufta turbon, stämmer det?

 

Vill ha så mycket tips som möjligt :) 

 

AQAD41

Redigerad av Swadop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Swadop:

Hej, 

 

Åkte tyvärr på att byta oljekylaren då denna började läcka i gaveln. För att underlätta proceduren samt för översyn demonterades även värmeväxlaren som i sin tur tömdes på ca 17-18 liter glykol. 

 

Ny oljekylare är på väg och jag börjar planera för återmontage. 

 

  • Nya packningar är inköpta för både värmeväxlare och oljekylare. 
  • Ny motorolja att fylla upp för den som rann ut vid demontering. 
  • Glykol. 

 

Det jag undrar över är vad jag ska ha koll på vid återmontering`?

Några speciella procedurer vid första starten? 

Såg något om att lufta turbon, stämmer det?

 

Vill ha så mycket tips som möjligt :) 

 

AQAD41

Var noga med att få allt tätt, är det första jag tänker.

Du har helt rätt, turbon avluftar du på toppen, sitter en bajjonippel där som du försiktigt öppnar med avsedd ringnyckel, nr 17 om jag minns rätt. Fyll efter med glykol då du startat motorn låt tempen stiga lite, avlufta då och då, du kan få avlufta ett flertal gånger. Får du luftficka vid turbon så blir den varm riktigt varm. 

Skönt att bytt detta bara åka båt i sommar och njuta nu då.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla 41-motorer har avluftningsrör/ slang från turbon så man behöver inte lossa någonting. Det sköter sig självt.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...