Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cobalt233

Amatör fråga Bruce ankare

Rekommendera Poster

Ska beställa ett RF Bruce ankare till min 23fots båt.

Men hur kopplar man ankaret rätt? Det finns en ögla fram för att ankaret ska äta ner sig. Och så finns det en bak för att få det att släppa om det skulle sitta riktigt illa.

Måste man ha 2st linor för att få det att funka?

Hitta en bild på nätet med en fiffig lösning. Det var på ett kajak forum så lite skillnad på krafter som sprinten utsätts för. Tror även inte man sover i en kajak så då kan man ha lite uppsyn.

E6BA61DD-1EEB-4241-B2F1-97D5921656C6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med ett sådant i Stockholms skärgård. Har som de flesta andra bara en lina och den sitter i hålet som "fjädern" i din bild sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Cobalt233:

Hitta en bild på nätet med en fiffig lösning. Det var på ett kajak forum så lite skillnad på krafter som sprinten utsätts för.

Njae, det känns väl sådär att ha en automatisk "ankarsläppare" som löser ut när man som bäst behöver ankarfästet.

 

Gör som Kane!

Det är så de flesta göra,

 

sedan kan man ha en lina med en ankarboj i det andra hålet, men det har jag aldrig sett någon använda.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ankaret fastna på ett helt oregerligt vis kan man ju ha en sådan här liggandes i båten.

 

E757E019-BB4C-4BA5-8964-02667925004C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jacques:

Skulle ankaret fastna på ett helt oregerligt vis kan man ju ha en sådan här liggandes i båten.

 

E757E019-BB4C-4BA5-8964-02667925004C.jpeg

Och vad är det för något? Samt hur används den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dagen man efter en del lirkande håller på att ge upp sina försök att få upp sitt ankare tex på en 

plats med mycket klippor och sten, får man ett hjälpmedel i denna. Den ersätter ”snöre 2” kan man 

säga. Du sätter ringen runt ankarkätting/lina, sätter fast en lina i denna och låter sjunka ner så långt det är möjligt, helst ända ner/över ankaret, och med lite nytt lirkande kan man få ett drag rakt ut på ankaret utan att ”bryta” i det vilket kan vara det som gör att man inte får upp det från första början.

 

Känner mig inte som en klippa på att förklara, men jag gjorde mitt bästa, hoppas det blev lite klarare.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Jacques:

Den dagen man efter en del lirkande håller på att ge upp sina försök att få upp sitt ankare tex på en 

plats med mycket klippor och sten, får man ett hjälpmedel i denna. Den ersätter ”snöre 2” 

 

Det var en utmärkt förklaring! Vad heter en sån makapär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fäst ankarlinan med et schackel i det nedre hålet & ett tunt buntband om linan & det övre hålet. Har behövt prova denna lösning en gång & det fungerade utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Jag har fäst ankarlinan med et schackel i det nedre hålet & ett tunt buntband om linan & det övre hålet. Har behövt prova denna lösning en gång & det fungerade utmärkt.

Smart! Så att buntbandet går av om man drar kraftigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att 5kg Bruce är ganska lagom till en 23-fotare generellt, men det beror ju även på vad det är för typ av botten där du ankrar. Vore jag du skulle jag ha några meter ordentlig kätting närmast ankaret också!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jag skulle säga att 5kg Bruce är ganska lagom till en 23-fotare generellt, men det beror ju även på vad det är för typ av botten där du ankrar. Vore jag du skulle jag ha några meter ordentlig kätting närmast ankaret också!

Jag ligger i Sommen och det är mycket dy botten. Normalt sätt ankrar jag kortare stunder för badning på kanske 3m djup. Kanske 10ggr/år. Min far har ett sommarhus vid vatten där vi brukar vara hela somrarna. Hade varit kul att prova övernatta några dagar i båten mha ankare. För att komma ifrån familje hetsen lite 😅 så vill gärna inte att det släpper när man ligger och sover😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att ha den huvudsakliga schackeln i det främre hålet och ett lagom kraftigt buntband om linan och genom hålet i det bakre hålet fungerar bra!

MEN... men ankare i allmänhet och bruce i synnerhet har en förmåga att rotera några varv vid upptaget, så man behöver en svirvel eller kraftfullare lekande med en gång efter ankaret.

Treslagen lina, blyad lina eller kätting som har vridit sig blir inte rolig när den skall ner i ankarboxen, eller när den sedan skall upp igen vid ankarfällning.

 

Jodå, även jag har fått väldigt bra ankarfäste några gånger, så bra att jag förlorade ett ankare en gång, och en gång fick jag dra på mig våtdräkten och cyklopet då ankaret hade fastnat i en gammal rostig kätting som låg på botten. Jag har även hjälp andra som fastnat. 
Så detta är inget påhittat ”Citroën-problem” det är ett existerande problem man kan råka ut för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jodå, även jag har fått väldigt bra ankarfäste några gånger, så bra att jag förlorade ett ankare en gång, och en gång fick jag dra på mig våtdräkten och cyklopet då ankaret hade fastnat i en gammal rostig kätting som låg på botten. Jag har även hjälp andra som fastnat. 
Så detta är inget påhittat ”Citroën-problem” det är ett existerande problem man kan råka ut för.

Då har hört att den sådan här är bra att ha, ;)

https://www.amazon.se/SMACO-Dyktank-utrustning-dykflaska-korrosionsbeständigt-påfyllningsbar/dp/B083TNMPRD/ref=sr_1_1?adgrpid=111426344359&dchild=1&gclid=Cj0KCQjw1PSDBhDbARIsAPeTqre7BDo8JdKPxgNpPJEL7GVSzJ1wGBRF461xe9kinkMiGSA7QG_RKY8aAg-NEALw_wcB&hvadid=475695740565&hvdev=c&hvlocphy=9062359&hvnetw=g&hvqmt=b&hvrand=4566691985371502240&hvtargid=kwd-455871004997&hydadcr=2515_2150497&keywords=dykflaska&qid=1618837811&sr=8-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cobalt233:

Det var en utmärkt förklaring! Vad heter en sån makapär?

På en Engelsk sida som säljer denna kallar dom den just ”Anchor Retrieval Ring”.

 

Som ytterligare kan nämnas är att saknar man denna, så går det att göra en liten loop av en bit kätting. Den kommer troligtvis vara något mer svårjobbad i vissa lägen och kanske bättre i vissa, men den gör samma jobb. Främst är det viktskillnaden som kommer göra skillnaden mellan dessa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev anuba:

Fugerar sådan? Jag har mest rott att det varit någon slags vuxenleksak...?

10 minuter sedan skrev Jacques:

På en Engelsk sida som säljer denna kallar dom den just ”Anchor Retrieval Ring”.

 

Som ytterligare kan nämnas är att saknar man denna, så går det att göra en liten loop av en bit kätting. Den kommer troligtvis vara något mer svårjobbad i vissa lägen och kanske bättre i vissa, men den gör samma jobb. Främst är det viktskillnaden som kommer göra skillnaden mellan dessa.

Ja, bra tips, en loop av kätting fungerar, om man kan manövrera båten så att man kan dra ankaret baklänges, eller som vi fick göra en gång, fästa kättingloppen i en lång lina som sedan sattes fast i dragkroken på en bil på hamnens andra sida, det gick galant! Så tag alltid med en liten bil med dragkrok😇... (detta var i den inre hamnen på Bohus-Malmön i början av 1990-talet, det är mest lera på botten där, men även en del sprängsten, efter något plågsamt experiment med dynamit).

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis använde en sådan när han plockade upp sitt ankare som satt fast i en vajer på 7 m djup. Han hade våtdräkt och viktbälte också.
Har inte testad den själv. 

Jag hade nog provdykt lite med på grunt vatten innan man pajasdyker mitt in en gästhamn.

 

image.thumb.png.44b183a0beb63819070cbd8fc446efe1.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då var det beställt efter era rekommendationer Bruce 5kg RF, blyad lina, schakel samt en svirvel. Börjar med att prova stripes tipset👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Då har hört att den sådan här är bra att ha, ;)

Om man har dykcertifikat! Alla med certifikat vet att det är inte mellan 20 meter och 15 meter djup det är riktigt farligt, det är mellan 5 meter och 0 meter. 
När luften plötsligt tar slut i den vidriga lilla flaskan gäller det att bevara lugnet och stiga till ytan på rätt sätt (inte hålla andan!!). 
Det ankare man inte kan nå med fridykning är inte värd att nå med hjälp av sådan utrustning. Lägg pengarna på ett nytt ankare i stället!
Möjligen att det kan vara av visst värde för att dyka 1 meter till en propeller intrasslat i en lina. Men bara möjligen! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Smart! Så att buntbandet går av om man drar kraftigt?

Japp, jag använder buntband av minsta storlek,

En billig lösning är det också, en 50-öring på sin höjd & den är enklare att använda än alla andra mojänger som saluförs till betydligt högre pris

Redigerad av SEASWIRL
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa år blir det nog ett ankarspel. Strips trixet borde funka då med. Även fast motorn kanske inte orkar dra av den👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cobalt233:

Så då var det beställt efter era rekommendationer Bruce 5kg RF, blyad lina, schakel samt en svirvel. Börjar med att prova stripes tipset👍

 

22 minuter sedan skrev Cobalt233:

Nästa år blir det nog ett ankarspel. Strips trixet borde funka då med. Även fast motorn kanske inte orkar dra av den👌

Ja vad bra, men tänk på att svirveln måste sitta fritt, jag skulle nog rekommendera dig att fästa en kort bit kätting i en schackel i bakersta hålet, näst sista länken i kättingen med ett lagom brett buntband i hålet i tenen, svirvel i sista länken, och blyade linan med schackel i svirveln.

 

Prova på land, kläm fast ankaret på något sätt, kanske bakom en betongsugga, dra baklänges och se vilket typ av buntband som brister när det skall göra det....  Drag även framlänges, då skall ju buntbandet hålla för tenens nedåtgående kraft när ankaret plogar, litet raketvetenskap... testa, och testa igen. 
 

DD60D46B-C638-4CC2-84A6-8E4727343977.jpeg.d4c3908b435bb1f0436baed76cbaf528.jpeg

 

En dag lyckas det!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Cobalt233:

Nästa år blir det nog ett ankarspel. Strips trixet borde funka då med. Även fast motorn kanske inte orkar dra av den👌

Jag använder detta med strips på mitt ankarspel (om man nu kan kalla det så, det är ett Lewmar CR400. Jag har det i aktern om jag vill lägga till vid någon ö någon timma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Cobalt233:

Nästa år blir det nog ett ankarspel. Strips trixet borde funka då med. Även fast motorn kanske inte orkar dra av den👌

Det är ju inte ankarspelet som skall dra av stripsen/buntbandet. Ankarspelets motor för man inte överbelasta hursomhelst. Om man fastnat med ankaret gör man fast ankarlinan i båten, sedan vänder man båten 180° drar försiktigt loss ankaret med båtens motor, om man inte kan vända får man backa, men med risk att få linan i propellern. Vanlig hederlig handkraft kan också gå bra om ankarets flyn bara ligger under någonting och inte dragits fast.
 

 

Den dagen du skall köpa ankarspel kan jag berätta för dig vilket du inte skall köpa...

Eller jag kan berätta det redan nu... jag har tidigare haft Lewmars ProFish, och det fick jag aldrig att fungera riktigt bra, drog sönder några linhjul. Sedan bytte jag till Lewmars HX1, det är mycket bättre, dock inte lika bra och bekymmerslöst som det gamla bandankarspelet Ancharomatic som jag hade i förra båten, men nu har du ju köpt en blyad lina, och då funkar inte det med bandankarspel.

Men det finns nog andra ankarspel och forumdeltagare med olika erfarenheter, men det kan du/vi andra kanska avhandla i en annan tråd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Cobalt233:

Behöver jag ha blyad Lina till denna typ av ankare?

Det är bra. Om inte kan du i stället ha 2-3 meter kätting närmast ankaret (dock inget bra med ankarspel....).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Det är bra. Om inte kan du i stället ha 2-3 meter kätting närmast ankaret (dock inget bra med ankarspel....).

Jodå, lina + kätting fungerade även på mina dysfunktionella ankarspel, men det kunde hända att det slirade eftersom det var ”fel” typ av treslagen lina.

Men om du har blyad lina behöver du ingen kätting, utom en väldigt kort bit om du vill som jag skrev tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...