Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla proffs därute

jag behöver lite tips och åsikter tror jag😊

har precis tagit bort ett gammalt ankarspel på min nimbus 28dc -88 och ska sätta dit ett nytt. Balder Quick 900y blev det och det blir nog bra tillslut men när det gäller fastsättningen så har jag lite funderingar.

det visade sig att där motorn måste monteras (ovanpå befintligt hål för linan) finns det en plastad klack som bygger ca 14 mm precis bredvid och min motor kommer att hamna halvt på den klacken och halvt bredvid. Min tanke var att skaffa en platta marinplyfa 30x30 cm fixera med sikaflex bredvid klacken och ovanpå befintligt hål för att bygga upp nivån samt att förstärka skrovet på den tunnaste delen då det bara är 13mm sen borra ett nytt hål i plyfan för linan och montera det nya spelet med genomgående bult.

 

vad tror ni är jag rätt ute i mina tankar

53A9486D-A4D2-4D8D-99FC-329ECF01DF7B.jpeg

788B8B76-72F4-4188-9CBA-5BF6B1D891A8.jpeg

2A1B6B6E-ADF7-4B01-A252-35C2EBF433A9.jpeg

FE528833-F7D3-4514-8C4E-A098CFF3C9D6.jpeg

49C82A29-DD0D-4B43-846D-7D2680BE61D2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett bra ankarspel!

 

Det går ju alldeles utmärkt att göra så. Medföljade bultar som fästs från magnetstoppen (som du bör använda) utanför och genom fästet för motorn kanske inte räcker till men är ett minimalt problem. I övrigt kan du rotera motorn i fästet för optimal anpassning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade ett Balder 600 i vinter i min Epoca och gjorde i princip samma sak, men min ”klack” var nog bara ca 10mm och gick runt hela. För att ge plattan lite mer stöd spacklade jag upp ytan bakom med långtrådigt polyesterspackel så att plattan fick stöd. Funkar kanon! 

,  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-22 vid 18:50 skrev Fredric_sthlm:

Grattis till ett bra ankarspel!

 

Det går ju alldeles utmärkt att göra så. Medföljade bultar som fästs från magnetstoppen (som du bör använda) utanför och genom fästet för motorn kanske inte räcker till men är ett minimalt problem. I övrigt kan du rotera motorn i fästet för optimal anpassning.

Toppen ja såna skruvar får jag nog köpa längre av:) ska bli kul att börja installera när allt kommer sen

 

tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-22 vid 19:02 skrev Nimsee:

Jag monterade ett Balder 600 i vinter i min Epoca och gjorde i princip samma sak, men min ”klack” var nog bara ca 10mm och gick runt hela. För att ge plattan lite mer stöd spacklade jag upp ytan bakom med långtrådigt polyesterspackel så att plattan fick stöd. Funkar kanon! 

,  

Tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...