Jump to content
Sunday 16 May 2021
Lovisa1

Vad krävs för att lämna land ur sikte?

Recommended Posts

Lite hypotetisk fråga kanske.

 

Hur mycket sk sjövett behöver man, och hur mycket av båten behöver man känna till???

(för att lämna land ur sikte)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det är nog en svår fråga att svara på eftersom vi alla är olika "risk"-benägna. Vissa lämnar inte land ur sikte någonsin och andra gör det utan att tänka efter.

 

Några saker jag tänker på är

  • Man bör känna sin båt någorlunda väl och ha seglat den i hårt väder (med land i sikte) och även gått för motor i hårt väder.
  • Man bör ha kunskap och utrustning för att nå målet (eller hitta tillbaks) även utan GPS/plotter. I praktiken lite orienteringskunskap,  sjökort, kompass och kunskap hur man tar ut en kurs. Även bra att kunna positionsbestämma mha pejling. (Här kan man resonera väldigt olika från "det finns alltid en fungerande gps ombord" till "all teknik kan alltid gå åt helvete".) En åskblixt kan slå ut all elektronik.
  • Bra koll på vädret för tiden man är utan landkontakt och ytterligare en tid efter det är kanske det viktigaste. En back up plan vid oväntat väderomslag kan vara bra att ha.
  • Hur ser det ut på vägen och dit jag seglar? är bra att ha sett i förväg. Finns det några grund eller kan man segla var som helst.
  • Börja med kortare sträckor som kan klaras av i dagsljus. I Stockholms skärgård är tex. Stora Nassa nästan land ur sikte, Svenska högarna är land ur sikte och sedan kan Åland vara ett bra mål.
  • Vad gör jag om det blir dimma plötsligt. Dimma kan komma på någon minut en vacker sommardag. Det hände mig första gången jag seglade till Svenska högarna. Sikt typ noll meter. Man såg inte fören på båten från sittbrunnen.

Så tycker jag, andra kommer att tycka anorlunda.

Edited by Mackey
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behöver man kunna simma?

(man kanske kan besparas onödigt lidande om man inte kan, -drunknar snabbare)

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Lovisa1:

Behöver man kunna simma?

(man kanske kan besparas onödigt lidande om man inte kan, -drunknar snabbare)

Är det en självmordsplan?

Om inte så är det bra att ha flytväst, men simma behöver man inte kunna.

Bäst är att ligga stilla i fosterställning.

 

Du överlever längre än du tror, men ofta drunknar man väl när man blir medvetslös om man bara har en vanlig seglarväst. I nollgradigt vatten blir man medvetslös efter en halvtimme och i 12 gradigt efter en timme.  Sedan blir det snabbt längre tid till medvetslöshet och överlevnadstiden är nog bort mot 15 timmar redan i 15 gradigt vatten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En flytoverall, en vhf, ett färdmeddelande är ju också detaljer som minskar riskdelen något.

 

Sen vill man ju nämna ett medlemskap i SSRS också.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Lovisa1:

Lite hypotetisk fråga kanske.

 

Hur mycket sk sjövett behöver man, och hur mycket av båten behöver man känna till???

(för att lämna land ur sikte)

Din fråga är ganska ospecifik, typ "hur långt är ett snöre".

Under bra förhållanden, för en tur Göteborg till Skagen skulle jag säga sjökort, bestick och en kompass samt kunskap att använda dessa.

Man behöver kunna manövrera båten i och ur hamn.

2 timmar sedan skrev Lovisa1:

Behöver man kunna simma?

(man kanske kan besparas onödigt lidande om man inte kan, -drunknar snabbare)

På segelskeppens tid var det nog inte ett helt ovanligt sätt att resonera.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Lovisa1:

Lite hypotetisk fråga kanske.

 

Hur mycket sk sjövett behöver man, och hur mycket av båten behöver man känna till???

(för att lämna land ur sikte)

Ett stort mått av sunt förnuft! 

Beroende på vilken ocean man skall korsa kan det behövas mer eller ännu mer ingående navigationskunskap. Jag har för ovana att korsa Skagerack, eller i gränstrakterna mellan Skagerack och Kattegatt, det händer om det inte pågår någon pandemi att färden ställs till Læsø eller Skagen. Man tar ut en kompasskurs till angöringsfyren eller angöringsbojen som ligger en bit ifrån denna ö, eller danska tätort, när man väl ser bojen så frågar man sig fram, men eftersom danskan är svår att förstå kan man ta sikte på fyrtornet och senare ett kyrktorn, någon silo eller annan hög byggnad eftersom fyrarna står en bit från hamnarna. När man väl kommer iland och ser att det är vänstertrafik och det serveras ljummen öl, kan man ta för givet att man någonstans tagit ut fel kompasskurs, eller har en missvisande kompass ombord.

3 timmar sedan skrev Lovisa1:

Behöver man kunna simma?

(man kanske kan besparas onödigt lidande om man inte kan, -drunknar snabbare)

Nej, helst inte, kunskap omfattande de olika simsätten förlänger bara lidandet om du går överbord.

 

Den brittiske författaren Douglas Adams, han som bland annat skrev ”Liftarens guide till Galaxen” skrev mycket strunt och många vimsiga konstigheter.

Men en bra sak skrev han, det är inte säkert jag citerar ordagrannt, men ungefär så här:

”Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det ju inte vara svaret det är fel på, frågan kan lika gärna vara felformulerad”.

 

Men om du nu skall korsa något vatten där du förlorar landkänning såväl akterut som förut, behövs det ju en del navigationskunskap, en del traditionella och elektroniska navigationshjälpmedel, du skall även ha kunskap och erfarenhet att använda sådana. Papperssjökort och elektroniska dito skall du ha! En rättvisande kompass skall du också ha. Du bör även ha litet kunskap om meterologi, och då ha lyssnat på eller kollat aktuella väderleksprognoser för det aktuella området.

 

Säkerhetsutrustning är ju nödvändigt, VHF-radion fungerar bara i sikt av land, kanske litet längre ut, beroende på hur högt antennen sitter monterad, mobiltelefon saknar oftast täckning ute till havs. Flytvästar till alla ombord, överlevnadsdräkt kan vara bra, någon typ av livflotte eller en gummibåt eller annan jolle som är färdig att avvända inom fem sekunder är ju bra. Nödraketer, handbloss, träpluggar att täta läckor med, sådan där massa som man kan trycka in i läckorna, nödproviant, nödverktyg, reservdelar till motorn, segelsömmargrejer, om man seglar, länspumpar i pluralis, både fast monterade och sådana som kan flyttas runt..... listan kan göras lång.

Ett medlemskap i SSSR Trossen, är ju bra om du behöver hjälp. Telefonnummer till sjöräddningsstationer, och verkstäder, liksom till olika hamnar är ju bra att ha skrivit upp i förväg.

Liksom var det finns akutmottagningar eller jouröppna vårdcentraler, eller veterinärer, om man nu har husdjur med ombord. 
Ja så en välfylld första förbandslåda och ett skeppsapotek. Diabetiker och exempelvis allergiker skall ha med sig aktuella läkemedel som räcker för hela resan med råge, man kan ju bli inblåst eller försenad av andra orsaker.


Sunt förnuft kan man inte få för mycket av, och det är ju bra om du har någon i land som införstådd i din planerade tur, någon som har signalement på din båt och som kan efterlysa dig om du inte hör av dig som överenskommet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Vad krävs för att lämna land ur sikte?"  Beror väl på hur man ser på det eller rättare sagt åt vilket håll man tittar. 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Eile:

"Vad krävs för att lämna land ur sikte?"  Beror väl på hur man ser på det eller rättare sagt åt vilket håll man tittar. 

Eller om man blundar...

Jag tolkade frågan som att man är på öppet hav utan at se land horisonten runt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Eller om man blundar...

Jag tolkade frågan som att man är på öppet hav utan at se land horisonten runt.

Jag också.

Här hos oss är jordens krökning, dess radie, sådan att en person av normallängd ser ungefär 11 nautiska mil, om han eller hon står med fötterna i strandkanten.

Mellan Vinga och Skagen är det 32 eller 33 nm, minns inte exakt, så då är det en bit av den sträckan man bara ser en himla massa vatten, men beroende på vilket håll man seglar åt brukar Skagens fyr bli synlig, eller Terracoms sändarantenn vid Brudarmossen, den brukar man se långt innan man ser Vinga eller Trubaduren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag också.

Här hos oss är jordens krökning, dess radie, sådan att en person av normallängd ser ungefär 11 nautiska mil, om han eller hon står med fötterna i strandkanten.

Mellan Vinga och Skagen är det 32 eller 33 nm, minns inte exakt, så då är det en bit av den sträckan man bara ser en himla massa vatten, men beroende på vilket håll man seglar åt brukar Skagens fyr bli synlig, eller Terracoms sändarantenn vid Brudarmossen, den brukar man se långt innan man ser Vinga eller Trubaduren.


Nja, horisonten är bara knappt 3 nm bort om man står med fötterna i strandkanten.

Höjden av kustens land spelar ju också in. T ex har Änggårdsbergen i Göteborg en maxhöjd på närmare 120 m över havet, vilket ger ett horisontavstånd på ca 22 nm, eller 25 nm från en låg båt. Brattön (också kallad "Blåkulla") är 130 m hög och syns på ca 26 nm om man räknar med att man har ögonen två meter över havet när man är i båten.

Så här ser de teoretiska räckvidderna ut för Brattön, Änggårdsbergets högsta punkt och Skagens fyr för en person med ögonen två meter över havsytan. Ganska bra överlappning. Man borde kunna se land/saker på land hela tiden.
image.thumb.png.7de6c6fee32bfd06bf8417e13ddf2ffc.png


Vad man ser i praktiken vet jag inte. Jag har bara färdats där över på Stena-färja, och då har jag varit mycket högre upp när jag varit på däck, och inte heller funderat över vad jag kunnat se. Dessutom mer söderut eftersom färjan gick mot Fredrikshamn.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev raol:


Nja, horisonten är bara knappt 3 nm bort om man står med fötterna i strandkanten.

Höjden av kustens land spelar ju också in. T ex har Änggårdsbergen i Göteborg en maxhöjd på närmare 120 m över havet, vilket ger ett horisontavstånd på ca 22 nm, eller 25 nm från en låg båt. Brattön (också kallad "Blåkulla") är 130 m hög och syns på ca 26 nm om man räknar med att man har ögonen två meter över havet när man är i båten.

Så här ser de teoretiska räckvidderna ut för Brattön, Änggårdsbergets högsta punkt och Skagens fyr för en person med ögonen två meter över havsytan. Ganska bra överlappning. Man borde kunna se land/saker på land hela tiden.
image.thumb.png.7de6c6fee32bfd06bf8417e13ddf2ffc.png


Vad man ser i praktiken vet jag inte. Jag har bara färdats där över på Stena-färja, och då har jag varit mycket högre upp när jag varit på däck, och inte heller funderat över vad jag kunnat se. Dessutom mer söderut eftersom färjan gick mot Fredrikshamn.
 

Ja man börjar att se troppen på fyrens lanternin. Vill minnas att man någonstans öster om territorialgränsen åker förbi några bojar som är relaterade till fiskerinäringen.

När man sedan kan urskilja hela Skagens fyr,  som står norr om hamnen, och klart och tydligt kan lista ut hamnens läge och ser större byggnader iland, ja då kan man sikta angöringsbojen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy