Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Hjälp var hittar jag mejsel oljepluggen AQ290 drev?

Rekommendera Poster

Jag ska byta olja i mitt AQ290 drev men oljepluggen sitter som berg:

 

Trots att jag har en del stora plattmejslar så har jag ingen som är i klass med oljepluggen på drevet.

 

Har ni något tips var jag kan får tag i en plattmejsel som är tillräckligt stor för att jag ska kunna få loss oljepluggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Boko57:

Jag ska byta olja i mitt AQ290 drev men oljepluggen sitter som berg:

 

Trots att jag har en del stora plattmejslar så har jag ingen som är i klass med oljepluggen på drevet.

 

Har ni något tips var jag kan får tag i en plattmejsel som är tillräckligt stor för att jag ska kunna få loss oljepluggen?

Tror vi har skrivit det här förr. Slagskruvmejslar är bra att ha och har ofta breda bits som funkar. 
tex den här

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/skruvmejselsatser/slagskruvmejsel-2000030859
Vid närmre eftertanke är det denna jag har. 
https://www.clasohlson.com/se/Slagskruvmejsel-Cocraft/p/Pr408869000

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det var värdefull info.

 

Sjösättning är nästa söndag så det är bråttom att försöka öppna pluggen. Dum konstruktion med så stort spår i oljepluggen. Volvo Penta hade kanske något specialverktyg för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boko57:

Tack! Det var värdefull info.

 

Sjösättning är nästa söndag så det är bråttom att försöka öppna pluggen. Dum konstruktion med så stort spår i oljepluggen. Volvo Penta hade kanske något specialverktyg för detta.

Säkert har Penta någon svindyr pryl till detta men samma problem finns på alla drev och växelhus. 
Ta det varligt med knackandet så du inte förstör några gängor - och se till så slagskruvmejseln verkar åt rätt håll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...