Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Seawolf

Inkoppling av länspump med inbyggd nivåvakt till solcellsregulator

Rekommendera Poster

Det visade sig att åtskilliga av de billigare PWM-regulatorerna för solceller har en anslutningsmöjlighet för last. Den kopplar bort lasten då batterispänningen blir alltför låg.

Jag ville koppla upp länspumpen via en omkopplare med lägena Auto (=länspumpens nivåvakt avgör då pumpen skall köras) och Manuell (= då man vill tvångsköra länspumpen).  Samtidigt ville jag mata pumpen i Auto-läget via solcellsregulatorns lastutgång så pumpen inte kan köra ned batteriet så det skadas.

Det visade sig då att dessa regulatorer jag provat har alla sina PLUS-anslutningar kortslutna till varandra, och bortkoppling och spänningsreglering etc. görs via minusanslutningarna.

Jag löste detta med att använda en tvåpolig vippomkopplare för Auto/Man. Se bifogat schema.
 

länspumpkoppling.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Seawolf:

Samtidigt ville jag mata pumpen i Auto-läget via solcellsregulatorns lastutgång så pumpen inte kan köra ned batteriet så det skadas.

Jag förstår tanken, men...

Är det inte bättre att batterierna blir nerkörda i botten än att båten blir nerkörd i botten?

 

Annars en elegant lösning som kommer att funka bra i 99999 fall av 1000000.

 

PS

När jag läste rubriken "Inkoppling av länspump med inbyggd nivåvakt till solcellsregulator" tänkte jag, vad är detta för idiotisk idé att koppla länspumpen till solcellsregulatorn. Sedan såg jag vem som skrivit och förstod att det var något värt att läsa.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Seawolf:

Det visade sig då att dessa regulatorer jag provat har alla sina PLUS-anslutningar kortslutna till varandra, och bortkoppling och spänningsreglering etc. görs via minusanslutningarna.

Snygg lösning!

 

Finns det någon anledning till att de väljer att reglera/bryta på minussidan i stället för på plus?

Jag tänker även på shuntar som kopplas in på minussidan. Det känns som att det är något väsentligt jag missat. Eller är det så enkelt att de bara valt att göra så?

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag förstår tanken, men...

Är det inte bättre att batterierna blir nerkörda i botten än att båten blir nerkörd i botten?

 

Annars en elegant lösning som kommer att funka bra i 99999 fall av 1000000.

 

PS

När jag läste rubriken "Inkoppling av länspump med inbyggd nivåvakt till solcellsregulator" tänkte jag, vad är detta för idiotisk idé att koppla länspumpen till solcellsregulatorn. Sedan såg jag vem som skrivit och förstod att det var något värt att läsa.

Precis, man har ju boken, dessutom signerad av författaren själv. 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag förstår tanken, men...

Är det inte bättre att batterierna blir nerkörda i botten än att båten blir nerkörd i botten?

 

Annars en elegant lösning som kommer att funka bra i 99999 fall av 1000000.

 

PS

När jag läste rubriken "Inkoppling av länspump med inbyggd nivåvakt till solcellsregulator" tänkte jag, vad är detta för idiotisk idé att koppla länspumpen till solcellsregulatorn. Sedan såg jag vem som skrivit och förstod att det var något värt att läsa.

Min erfarenhet är att det är vanligt att en nivåvakt, speciellt såna som är inbyggda i länspumpen, ofta kärvar antingen vid hög eller vid låg nivå. 

a)- Kärvar den så den inte startar pumpen så blir det mycket vatten i båten men batteriet förstörs inte i brådrasket.

b)- Kärvar den så den inte stänger av vid låg nivå så fortsätter pumpen att gå tills batteriet blir djupurladdat och mer eller mindre förstört. Detta är vanligare än a) för vid b) är det mindre krafter eller ledningsförmågeskillnader än vi hög nivå som växer.

Utnyttjar man solcellsregulatorns underspänningsskydd så slås pumpen av vid fall b) då det är c:a 20% kvar av batteriet. Innan dess har den pumpat med 80% av batterikapaciteten. Skillnaden blir mestadels att batteriet kan räddas, mängden pumpning skiljer sig inte så väldigt mycket.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Finns det någon anledning till att de väljer att reglera/bryta på minussidan i stället för på plus?

Jag tänker även på shuntar som kopplas in på minussidan. Det känns som att det är något väsentligt jag missat. Eller är det så enkelt att de bara valt att göra så?

Kringelektroniken som krävs för att styra en transistor på plus-sidan är mer omfattande än motsvarande för en transistor på minus-sidan. Det är helt enkelt billigare att bygga grejerna på det viset.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

Precis, man har ju boken, dessutom signerad av författaren själv. 😉

Jag har bara ett osignerat exemplar. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har bara ett osignerat exemplar. :(

Även jag har ett "okladdat" exemplar. Jag köpte mitt ex i nån båtbutik så det fanns tyvärr ingen annan möjlighet.

För övrigt en bra bok som lärt mig mycket. Den kommer fram emellanåt, när det är något jag funderar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Även jag har ett "okladdat" exemplar. Jag köpte mitt ex i nån båtbutik så det fanns tyvärr ingen annan möjlighet.

För övrigt en bra bok som lärt mig mycket. Den kommer fram emellanåt, när det är något jag funderar på.

Mitt exemplar inhandlades på båtmässan här i Göteborg där mannen stod bakom disken och krängde själv, detta var nog en tio år sedan eller kanske några år till. Vi har dock diskuterat om ett möte efter det oxå. Vi har haft planer på att åka gummibåt i kolonn från fattighusån/mölndalsån och hela vägen in till Liseberg och detta på bästa tid under ”jul på Liseberg”. Vi skulle vara iklädda tomtedräkter. Det har dock aldrig blivit av men är väl inte försent än.🎅🏻😂🎡🎢🍻

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

Vi har haft planer på att åka gummibåt i kolonn från fattighusån/mölndalsån och hela vägen in till Liseberg och detta på bästa tid under ”jul på Liseberg”. Vi skulle vara iklädda tomtedräkter.

En kanonide! Är det en privat tillställning eller ett "öppet event", där massdeltagande är ett önskemål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev McLasse:

En kanonide! Är det en privat tillställning eller ett "öppet event", där massdeltagande är ett önskemål?

Det får nästan @Seawolf svara på själv då det var hans idé från början. Då man endast rör sig på fritt vatten och inte landstiger på Lisebergs mark ska det troligen inte innebära några hinder att göra denna resan. Om sedan kyla och is i kanalen ställer till det vågar jag inte svara på men som sagt så är Seawolf upphovsmannen till denna galna happening. Nu är han ju stationerad i huvudstaden men han rör sig ner till dessa regioner ibland har jag hört, vargar är ju kringströvande jaktdjur.😉

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-04-19 vid 17:13 skrev pseudonym:

Det får nästan @Seawolf svara på själv då det var hans idé från början. Då man endast rör sig på fritt vatten och inte landstiger på Lisebergs mark ska det troligen inte innebära några hinder att göra denna resan. Om sedan kyla och is i kanalen ställer till det vågar jag inte svara på men som sagt så är Seawolf upphovsmannen till denna galna happening. Nu är han ju stationerad i huvudstaden men han rör sig ner till dessa regioner ibland har jag hört, vargar är ju kringströvande jaktdjur.😉

Mölndalsån har en sluss neråt Centralstationen till, och skapades ursprungligen för frakter till och från Mölndal. Därmed var definierad som officiell farled tills 1953, men får troligen ändå inte lagligen blockeras för trafik. (Lika lite som att man inte få blockera ett farbart sund på sin mark)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mölndalsån
Däremot får man ju inte gå iland på Lisebergs område, i vart fall inte utan giltig entrebiljett. Men vad har en riktig sjötomte för behov att gå iland?

Hur som helst, innan en eskader sjösätts måste man kolla upp att inte fysiska hinder finns placerade vid broar eller liknande. 

Som numera boende vid grodhavet överlåtes härmed ledarskapet för denna eskader till hugade intressenter.

Att det är farbart stöds av trafiken med den s.k. "Julpaddan"

tomteeskader.jpg

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger du @McLasse, ska vi dra igång en ny tråd och rodda i detta så vi kan iklädda tomtedräkter besöka Liseberg i gummibåt framemot december om inte isen ligger?🎅🏻🚣😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-18 vid 18:15 skrev sajjen:

Kringelektroniken som krävs för att styra en transistor på plus-sidan är mer omfattande än motsvarande för en transistor på minus-sidan. Det är helt enkelt billigare att bygga grejerna på det viset.

Det där är en ganska viktig sak att ha i åtanke när man installerar t ex en regulator i sin båt, dvs att billigare regulatorer egentligen förutsätter att INGET annat är inkopplat till batteriet som inte går via regulatorn, då de reglerar på minusledaren och har gemensam plus.

 

För installerar man med gemensam minus - som ju är det vanliga i resten av våra elsystem - kommer regulatorn i värsta fall inte reglera alls (den förbikopplas ju), utan full råspänning kommer ladda batterierna. Dessutom oftast utan felindikering...

 

-------------------

 

Han med plusjorden - Lucas elsystem - anses ju vara den som uppfann "mörkret". I alla fall på engelska bilar (som förr ofta körde plusjord). Men han som uppfann glappkontakten är jag helt övertygad om jobbade på Fiat....😜

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Det där är en ganska viktig sak att ha i åtanke när man installerar t ex en regulator i sin båt, dvs att billigare regulatorer egentligen förutsätter att INGET annat är inkopplat till batteriet som inte går via regulatorn, då de reglerar på minusledaren och har gemensam plus.

 

För installerar man med gemensam minus - som ju är det vanliga i resten av våra elsystem - kommer regulatorn i värsta fall inte reglera alls (den förbikopplas ju), utan full råspänning kommer ladda batterierna. Dessutom oftast utan felindikering...

Hoppsan, det hade jag inte en aning om. Där kan man åka på pumpen rejält!

Så all förbrukning behöver gå via lastutgången? Då blir man begränsad i förbrukning till vad lastutgången klarar av.

Nu kanske jag, personligen, drar för stora lass med det här eftersom du även skriver billigare regulatorer.

Jag har inte hittat något om det i manualen till mina regulatorer (Victron) och hoppas att de inte har den begränsningen. För då är jag rökt eftersom lastutgången inte används alls.

 

Håhå jaja... Ju mer man lär sig ju mer förstår man hur lite man vet. 😐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Hoppsan, det hade jag inte en aning om. Där kan man åka på pumpen rejält!

Så all förbrukning behöver gå via lastutgången? Då blir man begränsad i förbrukning till vad lastutgången klarar av.

Nu kanske jag, personligen, drar för stora lass med det här eftersom du även skriver billigare regulatorer.

Jag har inte hittat något om det i manualen till mina regulatorer (Victron) och hoppas att de inte har den begränsningen. För då är jag rökt eftersom lastutgången inte används alls.

 

Håhå jaja... Ju mer man lär sig ju mer förstår man hur lite man vet. 😐

I bästa fall räcker det att det är solpanelens minus som bara är anslutet till regulatorn för att fortfarande ha regleringen i behåll. Och sedan allt kopplat på batterisidan och inte använda lastutgången.

För även till/från av lastutgången går ofta via minusledaren (se @Seawolfs skiss ovan), så om man vill använda den är det viktigt att inte ha sammankopplad minus på batterier och lasten som ansluts där - OM man har en dylik regulator.

 

Och hur vet man det ?  Ohmmät mellan plintens minuspoler och jämför med pluspolerna. Är det kortis mellan pluspolerna reglerar den på minussidan.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev pseudonym:

Vad säger du @McLasse, ska vi dra igång en ny tråd och rodda i detta så vi kan iklädda tomtedräkter besöka Liseberg i gummibåt framemot december om inte isen ligger?🎅🏻🚣😉

Jajjemen! Självklart är jag på! 🙃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...