Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tresfjord26a

Foga lagning?

Rekommendera Poster

När vi gick igenom våran nya träbåt så hittade vi mjukt trä på tre ställen som vi nu skall åtgärda. Vi har identifierat vad som har orsakat detta och det är åtgärdat, men nu vill vi reparera de hål som har uppstått.

 

Det första är ett hål på däcket, i mahogny, och vi har måttbeställt detta och har en snickare som ska hjälpa oss att mäta in det och få det snyggt på plats, men frågan är, vad skall vi använda för att täta fogarna? Och behöver vi någon primer innan vi fogar?

 

Den andra skadan är två mindre hål på de översta borden (furu) längst fram i fören på var sin sida av fören. Vad ska vi använda för fog där och behövs det primer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättesvårt att svara på frågan utan en bild - men spontant; fixar inte snickaren ni anlitat det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Jättesvårt att svara på frågan utan en bild - men spontant; fixar inte snickaren ni anlitat det..?

bild kommer imorgon!

 

Det är min svåger som är snickaren, och han är finsnickare, men inte båtsnickare, så hjälper honom på traven med research då han la över ansvaret på oss för att skaffa rätt produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågar, för hade det varit min båt hade jag nog borrat eller sågat ur skadan och sedan monterat en ”propp” av samma träslag och med samma riktning på ådringen genom att limma in den med lamineringsepoxy blandat med sågspån av samma träslag som skadan.

Då är fogningen liksom löst...

 

Hur hade ni tänkt montera de nya träbitarna annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag frågar, för hade det varit min båt hade jag nog borrat eller sågat ur skadan och sedan monterat en ”propp” av samma träslag och med samma riktning på ådringen genom att limma in den med lamineringsepoxy blandat med sågspån av samma träslag som skadan.

Då är fogningen liksom löst...

 

Hur hade ni tänkt montera de nya träbitarna annars?

Det är så vi har tänkt att göra, att såga ut det skadade, och sen montera en "propp". Det var jag som uttryckte mig dumt med användandet av ordet fog, det jag ville få fram är hur får vi det att inte läcka in mellan lagningen och det befintliga trät :) 

 

Snickaren hade nämligen föreslagit att vi skulle använda tec7 men vi var skeptiska till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...