Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frasse55

Färgpigment till Epoxyprimer?

Rekommendera Poster

Hej,  Jag har lite funderingar 🤔, tacksam för tips.  Jag skall blåsa på några tjocka lager epoxyprimer på skrovet snart med spruta. Av kostnadsskäl så tänkte jag använda Biltemas men den är vit och man får svårt att urskilja täckningen på varje lager. Då fick jag snilleblixten att jag kunde blanda i tex svart pigment i färgen för att få den lite gråaktig. Vad kan man använda ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om syftet är att bygga ett vattentätt skikt av epoxi är det nog en dålig idé att blanda i något pigment som inte är avsett att användas i just den färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att West System har ett speciellt epoxypigment 502 man kan droppa i lite grann när man blandar färgen. Finns på lager hos Hjertmans det skall vi testa. 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leverantörernas egna pigment brukar i sig själva vara av någon del av slutprodukten, härdare eller bas.

 

Det är inte alls säkert att det är en bra idé att blanda in några ytterligare kemikalier i Biltemas epoxi.

 

@Caribic410är den här på MG som brukar ha järnkoll på lim, epoxi, mm. så skicka ett PM om han inte ger dig svar här i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pigmentet är med stor sannolikhet något pulvriserat material som epoxy väter bra.

En mindre mängd extra pigment spelar nog ingen roll alls eftersom pulverparticklarna ju kommer omgärdas av den våta epoxin.

Du behöver nog blanda i avsevärd mängd, så det känns tydligt i viskociteten, om det ska påverka kvaliteten.

Jag skulle vara lugn om det.är pigment avsett för epoxi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag skulle vara lugn om det.är pigment avsett för epoxi

Även om pigmentet också, förutom att vara pigment, är en bas eller en härdare i ett annat färgsystem?

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att använda West Systems pigment i Biltemas epoxy. Nedanstående är utdrag från West Systems hemsida.

 

Detta gäller, som sagt, för West Systems pigment:

 

"Pigments are resin-based..."

 

Det är så små mängder du behöver för en liten färgskillnad så det kanske funkar. Men, jag hade nog försökt hitta ett pigment av typen som @Caribic410skriver om eftersom pigmentet är baserad på West Systems bas (resin).

 

Angående om West Systems pigment förändrar egenskaperna på epoxyn:

"Adding pigment to epoxy should, like everything in life, be done in moderation. Without exception, adding pigment to WEST SYSTEM Epoxy will weaken the cured mixture to some degree. Because of this, we suggest you use very small amounts of pigment, about 5% by weight."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Typ något sådant här..? 🙂 

 

E11F03BD-E71B-490C-8057-AC51D255C8DB.jpeg

image.png.1d5221f8c6864c22a16309f66c347d3d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

image.png.1d5221f8c6864c22a16309f66c347d3d.png

Ah. Luleå verkar ha många i sitt lager i alla fall, så man får väl svänga förbi där 😁

 

När jag körde med Biltemas primer använde jag brytpasta för målarfärg som jag hade hemma i vartannat lager, det gick utmärkt. Gissar därför att det funkar utmärkt att t ex den här som ju är anpassad för en epoxyfärg, https://www.marinshopen.se/Product/Sprayfärger-burkfärg-1688231?gclid=EAIaIQobChMInI3F-M6P8AIVwgZ7Ch2I9gvEEAQYBCABEgJ1gvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Ah. Luleå verkar ha många i sitt lager i alla fall, så man får väl svänga förbi där 😁

 

När jag körde med Biltemas primer använde jag brytpasta för målarfärg som jag hade hemma i vartannat lager, det gick utmärkt. Gissar därför att det funkar utmärkt att t ex den här som ju är anpassad för en epoxyfärg, https://www.marinshopen.se/Product/Sprayfärger-burkfärg-1688231?gclid=EAIaIQobChMInI3F-M6P8AIVwgZ7Ch2I9gvEEAQYBCABEgJ1gvD_BwE

Det är samma sak med LeFant som med West Systems, pigmentet är en bas eller härdare.

I LeFants fall vet jag att pigmentet är en del av basen och måste tillsättas till T-coat.

 

Vanlig brytpasta är säkert bättre att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-20 vid 20:46 skrev Mackey:

Även om pigmentet också, förutom att vara pigment, är en bas eller en härdare i ett annat färgsystem?

 

 

Hmmm..  det är nog i sin ordning men man får kolla noga så blandningsörhållandet blir rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hjälper nog inte ditt problem det jag tänker skriva men kan inte låta bli. Har blandat i fint sågspån av både furu å mahogny i Biltemas epoxi för att göra "spackel".

Fungerar alldeles utmärkt å blir jättebra. Har inte haft nån följdfel efter åratal. Så har du nått fint "mjöl" så blanda in du bara. Det händer inte så mycket som folk tror.

 

Men äre verkligen så svårt att se skillnad mellan gamla å nya fpoxilagret? Om du slipar lite lätt, mattar ner? Det skall man ändå göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,  Jag tänkte uppdatera mina senaste rön. Jag har gjort klart en epoxibehandling med Biltemas och jag körde med spruta. Mycket färg blev det 17,5liter + 7liter förtunning,  5 lager la jag på. Jag blandade i Nitors torrpigment Järnoxidgult 920 i varannat lager, köpte på Bauhaus , vit,gult,vit,gul,vit det blev mycket bra resultat. Pigmentet reagerar inte kemiskt med färgen. Jag blandade i halva burken i några dl förtunning som fick stå ett tag, till varje lager , man måste röra om mycket så att det löser sig.  Börja först med att blanda basen ordentligt,  slå i pigmentet rör om länge, sedan i med härdare och förtunning, rör mycket låt stå i 10min. Rör igen. Häll upp i engångsmuggar. Sedan är det bara att blåsa på båten.  Kostnad färg + förtunning  ca 4500 spänn. Lyxar man till sig med Gelshield så hamnar man på över 10000. Lycka till. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Frasse55:

Jag tänkte uppdatera mina senaste rön.

Superbra med uppdatering! 👍

Uppmanar mig själv och andra att göra detsamma.

 

Jag fattar varför du ville spruta när du lagt på 17,5 liter färg.

 

Med fem lager har jag svårt att tro att epoxin släpper igenom vatten med lite pigment i den, dvs. tvärt emot vad jag skrev från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...