Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Glykol

Fylla på vatten i Banner startbatteri

Rekommendera Poster

Hej, hur fyller jag på vatten i Banner-batteriet och ska man göra det? I Tudor-batterierna fyller jag på ett par dl varje år men i Bannerbatteriet har jag inte gjort det. Folk säger att batterier är underhållsfria men i Tudorbatteriet så märker jag att nivån sjunker varje år. Tacksam för svar om framför allt Bannerbatteriet! (Bannerbatteriet är startbatteri)

F2ADC053-C4F9-465A-A558-5C1732E7FED1.jpeg

8FC88E0F-90AC-4B3E-BC97-C6CC4D5EB883.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och hur fyller du på i Tudorbatterierna?

Jag tycker det ser ut som alla dina tre batterier är underhållsfria, d.v.s utan öppningsbara små skruvlock att öppna, ett för varje cell, sex stycken per batteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev M__G:

Hållrt med 

Underhållsfria brukar betyda att man inte kan underhålla den underhållsfria prylen hur gärna man än vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Underhållsfria brukar betyda att man inte kan underhålla den underhållsfria prylen hur gärna man än vill.

Jag inväntar också svar från @Glykol hur underhållet gått till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det läänge sedan jag fyllde på ett batteri, men finns det inte modeller där man tar av mittdelen. Alltså den biten där Etiketten sitter? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tudor går bra att lossa gjort nyligen på ett men om de tål vanligt destillerat är en fråga många batterier är ju lite märkliga nu för tiden och total dör om de får nytt vatten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte precis ett Tudor i butik... frågade då hur man kunde fylla på... Man knäpper mkt riktigt av delen med etiketten på och fyller på med destillerat vatten. Detta ska dock inte behövas enligt butiken då dessa batterier är just underhållsfria...

 

Någon som har koll på hur ofta man "brukar" byta sina batterier? Bytte mitt startbatteri precis... det var 7år gammalt. 

Det var av denna anledning jag frågade butiken hur man fyllde på.. tänkte att det kanske va det som behövdes... men köpte ett nytt istället. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pear4Life:

Köpte precis ett Tudor i butik... frågade då hur man kunde fylla på... Man knäpper mkt riktigt av delen med etiketten på och fyller på med destillerat vatten. Detta ska dock inte behövas enligt butiken då dessa batterier är just underhållsfria...

 

Någon som har koll på hur ofta man "brukar" byta sina batterier? Bytte mitt startbatteri precis... det var 7år gammalt. 

Det var av denna anledning jag frågade butiken hur man fyllde på.. tänkte att det kanske va det som behövdes... men köpte ett nytt istället. 

Livslängden på batterier i båtar brukar dessvärre inte bli så lång. Kanske 5-10 år beroende på om man använder det till start eller förbrukning. Det är merendels djupurladdningarna som förkortar livslängden, och om man lämnar den dåligt laddade under vintervilan. En solcellspanel som hela tiden under dagarna laddar i det där lilla extra som generatorn inte förmår förlänger istället livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Livslängden på batterier i båtar brukar dessvärre inte bli så lång. Kanske 5-10 år beroende på om man använder det till start eller förbrukning. Det är merendels djupurladdningarna som förkortar livslängden, och om man lämnar den dåligt laddade under vintervilan. En solcellspanel som hela tiden under dagarna laddar i det där lilla extra som generatorn inte förmår förlänger istället livslängden.

Jo men precis. Känns ju som att startbatteriet helt riktigt skall ge upp innan förbrukningsbatterierna då (inga solceller på starten, men på förbrukningen)

 

Då känns ju 7 år som inom spannet för byte så att säga. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pear4Life:

Jo men precis. Känns ju som att startbatteriet helt riktigt skall ge upp innan förbrukningsbatterierna då (inga solceller på starten, men på förbrukningen)

 

Då känns ju 7 år som inom spannet för byte så att säga. 

Sedan finns det  ju batterier och ”batterier”, alltså de med sämre och de med bättre kvalitet.

Jag har merendels köpt batterier i batteributiker, och då fått batterier som hållit i många år, nu i höstas köpte jag dock ett AGM-startbatteri hos den där ”tema-butiken” det var ju flera års garanti på det så det återstår att se hur det håller över tid.

 

Nu gjorde jag en ambrovinch, trots att jag tidigare ansett att startbatteriet inte behöver anslutas till solcellsladdningen gjorde jag ändå det, via skiljerelä får nu start- och reservbatterierna en liten del av den laddningen. Det blir väl någon, några ampere över, beroende på batteristatus, som kan toppladda dessa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt så har jag hällt i batterivatten under plastluckan där dekalen sitter på Tudorbatteriet. Har inte märkt nån försämring, har å andra sidan inte gjort någon prestandatest. Jag kommer nu att lyfta upp Banner-batteriet och se om jag kan öppna den luckan också. Räknar med att nivån har sjunkit där med, isåfall fyller jag på. Ska försöka återkommer med resultat till er. Det konstiga tycker jag är att man säger att batterierna är underhållsfria samtidigt som vattnet uppenbarligen behöver fyllas på...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara underhållsfritt. ”Absolut underhållsfritt”. Avbryter här tror jag. Vill inte prova att få upp luckan, den sitter hårt.

F9F38C7B-DEA7-4BFA-A772-9F320A8378D6.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man på bannars hemsida (i något datablad för batteriet) så står det att det är destilerat eller avjoniserat vatten som ska användas vid påfyllning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...