Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hbengtsson

Varnar dagens plotters för kurs mot grund?

Rekommendera Poster

Vi har en riktigt gammal plotter i vår båt. Den gör sitt jobb bra som sjökort men som sagt...den är 20 år gammal. En funktion som jag funderat på med dagens plottrar är om det finns lite smartare teknik? Jag gillar inte riktigt att använda ordet AI men spontant tänker jag mig en plotter som känner av körstil, fart och farvattnet närmast båten och om det finns en potentiell risk för grundstötning. En kurs mot grund som rimligen borde ha undvikits. Kanske att undervattenstenar/grund flashar till i en röd färg medans man kör. Eller att en rak kurs mot grund ger en larmsignal när man är för nära och ingen gir upptäcks. Allt för att göra framfarten mer säker.

 

För båtar går på grund. Varje sommar. Det är lika säkert som skatten och döden. Jag är petnoga med kortet och kör aldrig slumpmässigt eller tar några risker. Kanske är det också därför som jag efterlyser detta som en extra säkerhet.

 

Tankar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på sjökortsdatan. I vår nya plotter har vi Seapilot i en version som inte klarar autorouting, vilket också betyder att plottern inte kan avgöra om båten är för djupgående eller masten för hög för en viss punkt i sjökortet.

Med sjökort som har data för autorouting kanske det går.

Men grunden är ju utmärkta på sjökorten, så om man ser sjökortet kan man ju själv se att det är grundområden framåt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framåtseende ekolod är ju ganska bra för detta, har själv Simrads forwardscan och då kan man förstås få plottern att varna lite lagom långt innan det smäller.

 

Fast det allra bästa är ju förstås att hålla koll framför båten manuellt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Med sjökort som har data för autorouting kanske det går.
 

Men nu begär du för mycket, då måste hen lära sig navigera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är kanske att sätta ett ekolodslarm på lämpligt djup? Inte 100-procentigt säkert men det väcker väl i alla fall den som sitter och sover vid rodret när man är på väg in mot grundare vatten. Det är ju i alla fall en funktion du kan se till att din nya plotter får.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev hbengtsson:

En kurs mot grund som rimligen borde ha undvikits. Kanske att undervattenstenar/grund flashar till i en röd färg medans man kör. Eller att en rak kurs mot grund ger en larmsignal när man är för nära och ingen gir upptäcks. Allt för att göra framfarten mer säker.

Jag har ingen susning om huruvida det finns eller ej men det är en förbaskat bra idé! Om infon som finns i korten är nåbar borde det inte vara långt borta att tolka den. Om inte annat lär funktionen komma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev McLasse:

Jag har ingen susning om huruvida det finns eller ej men det är en förbaskat bra idé! Om infon som finns i korten är nåbar borde det inte vara långt borta att tolka den. Om inte annat lär funktionen komma.

Håller med, det är en riktigt bra idé.

Dessvärre kommer den funktionen aldrig att komma.

 

Jag ser framför mig tiotusentals stämningar i USA med båtar som gått på grund där funktionen inte gjort jobbet.

 

Jag funderar också på i vilka andra delar av världen funktionen skulle göra nytta på liknande vis som i skärgårdarna som finns i Sverige och några andra närliggande länder.

 

Tillägg: Autorouting finns ju, och det är ju också en funktion med begränsad glädje i många länder, så jag ändrar från aldrig till kanske aldrig kommer att komma.

 

Hoppas jag har fel!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag ser framför mig tiotusentals stämningar i USA med båtar som gått på grund där funktionen inte gjort jobbet.

Det är sant.

Det är knepigt att friskrivningstexter och stämningar kan ersätta sunt förnuft och eget ansvar.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Tillägg: Autorouting finns ju, och det är ju också en funktion med begränsad glädje i många länder, så jag ändrar från aldrig till kanske aldrig kommer att komma.

Då ändrar jag min förhoppning till att funktionen kanske aldrig inte kommer att komma. 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev McLasse:

Jag har ingen susning om huruvida det finns eller ej men det är en förbaskat bra idé! Om infon som finns i korten är nåbar borde det inte vara långt borta att tolka den. Om inte annat lär funktionen komma.

Ihopkopplad med autopilot gasreglage och AIS/radar så kan man knappa in "Marstrand 17.45" och trycka på start. 😉

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla so far. En del intressant feedback i tråden och några kommentarer/perspektiv som jag misstänkte skulle dyka upp.

 

/vaken vid kortet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniskt sett borde det vara en struntsak att låta ett 100 m bred yta i färdriktningen kolla av om det är något i vägen någon körtidsminut (inställbar tid) framför båten.

 

All information finns tillgänglig i plottern + sjökortet, så det är bara fråga om programmering och beräkningskapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men delvis finns det väl redan?

Jag har en Garmin plotter, typ 7-8 år gammal, och den varnar om det finns hinder framför båten som är grundare än djupgåendet jag ställt in. 
 

Har aldrig riktigt reflekterat över hur tidigt den varnar, men den piper när man lägger till i naturhamn emellanåt. 
 

Jag har aldrig kopplat in sensorn för ekolodet så den kan bara använda sjökort och GPS för att avgöra fara eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev jonas2307:

Men delvis finns det väl redan?

Jag tror funktionen är att du får larm när det är grunt, inte när det kommer att bli grunt om 30 sekunder. Man kan ju använda funktionen för att få varning när det börjar bli grundare, men en uppstickande sten märker du nog först när du kör på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det skulle vara en bra funktion. Förstår att snacket om att lära sig navigera dyker upp men jag gillar teknik som reducerar de mänskliga svagheterna. Även proffsen gör fel. (Eller som jag brukar säga, det kan hända den bäste - det har hänt mig.)
 

Det enda jag har är att plottern varnar för kommande fara om man kör efter en automatiskt genererad rutt. Den varnar då först när rutten skapats och sedan när båten närmar sig den möjliga faran (”Möjlig fara framöver”).

Detta borde vara liknande förutsättningar som om man går på en kurs mot ett grund, utifrån amerikansk lagstiftning, varför jag hoppas att den kommer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev ChristerN:

Även proffsen gör fel. (Eller som jag brukar säga, det kan hända den bäste - det har hänt mig.)

Absolut!

Det har hänt mig också, 1993 har jag för mig.😵

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det skulle absolut vara en bra funktion om man har "fel" förstoring och därför inte ser ett grund.

Eller fel plotter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...