Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bella640DC-Eric

Teak - PANIK VAD HAR HÄNT?

Rekommendera Poster

Hej! 
 

i onsdags skulle jag olja in teak-däcket för att få de snyggt. Jag tänkte att de borde väl vem som helst klara av? Jag gjorde så att jag åkte till Erlandssons brygga och fråga vad jag skulle ha. Jag fick en teak cleaner och en teak-olja ifrån leefant. 
 

 

Gjorde rent teaken först med vanligt vatten och svamp. Körde sen på cleaner och de fick sitta i 4 minuter. Tvättade av med vatten och lät de torka. Körde sedan på med oljan. Jag använde en pensel. Oljan fick sitta i 40 minuter sen torka jag bort överskottet med en handduk. 
 

det blev superfint inne i båten. Men på däck blev det katastrof!?!?  Såg fint ut när jag lämnade men när jag kom tillbaka två dagar senare så är det några vita kristaller på hela däcket? Jag kan verkligen inte förstå vad det är för något? Jag försökte torka bort det med en trasa men det gick inte. 
 

kan någon kunnig hjälpa till? För efter detta nederlag funderar jag att sälja skit-båten 
 

/Eric 

D4C13C8C-E4B9-4C0D-91E8-75AF2E70DAA9.jpeg

600C0970-1195-4BD9-82FA-6D4CC5F6C076.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna där vita kristaller lär bildas när oljan torkar, och det är lite mycket olja, och det kommer vatten på. Har ingen egen erfarenhet men detta har jag läst någonstans. 
Åtgärden kan vara att sickla bort det översta lagret och lägga på ny olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl helt enkelt kiselkristaller som redan finns i trät och som dras ut med oljan. Jag har haft sådana också på nya teakbitar. Men dessa har varit lätta att ta bort, just en sickel eller liknande är säkert bra, jag hade en skotch-briteduk, det var väl ett visst mått av övervåld.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl helt enkelt kiselkristaller som redan finns i trät och som dras ut med oljan. Jag har haft sådana också på nya teakbitar. Men dessa har varit lätta att ta bort, just en sickel eller liknande är säkert bra, jag hade en skotch-briteduk, det var väl ett visst mått av övervåld.

Tack för svar av er båda. Jag har läst någonstans att man ska akta sig för att slipa på teak. Är det lika slitsamt för träet att använda en sickel tror ni? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert,men är du säker på att det är teak du har på fördäck? Inte flexiteek lr liknande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev mikaojje:

Ingen expert,men är du säker på att det är teak du har på fördäck? Inte flexiteek lr liknande? 

Yes det är teak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Bella640DC-Eric:

Tack för svar av er båda. Jag har läst någonstans att man ska akta sig för att slipa på teak. Är det lika slitsamt för träet att använda en sickel tror ni? 

Det beror ju på hur du slipar och hur ofta. Klart att man skall ju undvika för hård slipning, det finns olika läror om hur man skall och hur man inte skall göra. Även vilken yta man vill ha efteråt och hur mycket jobb man vill lägga ned. Sedan får man ju tänka på nåtmassan som ligger mellan teakbrädorna också, den kan ju lossna eller fransas upp.

Jag har en badbrgga med teak på, den har sett för djäklig ut i flera är, träet var hårt oxiderat och teaken började spricka. Det blev en lätt slipning med maskin och sedan indränkt med kinesisk träolja, en chansning, ser bra ut just nu, skall bli intressant att se hur det klarar denna säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Bella640DC-Eric:

Tack för svar av er båda. Jag har läst någonstans att man ska akta sig för att slipa på teak. Är det lika slitsamt för träet att använda en sickel tror ni? 

Man skall generellt alltid vara försiktig med sin teak - både slipning och olika cleaners nöter förstås på teaken. Det finns skräckexempel på extrema cleaners som i princip löser upp teaken och sedan skrubbar man i fibrerna så skiten trollas bort. Sedan avslutar man med ett blekmedel. Nja..då hade jag hellre använt ett fint papper och slipat. Ger en jämnare yta som är lättare att underhållstvätta så smutsen inte fastnar lika lätt i teaken.

 

Men om man vill ha den nyoljade looken varje år så krävs det lite avverkning av någon form. Annars blir teaken svart så småningom. Och det är inte så snyggt

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev hbengtsson:

Man skall generellt alltid vara försiktig med sin teak - både slipning och olika cleaners nöter förstås på teaken. Det finns skräckexempel på extrema cleaners som i princip löser upp teaken och sedan skrubbar man i fibrerna så skiten trollas bort. Sedan avslutar man med ett blekmedel. Nja..då hade jag hellre använt ett fint papper och slipat. Ger en jämnare yta som är lättare att underhållstvätta så smutsen inte fastnar lika lätt i teaken.

 

Men om man vill ha den nyoljade looken varje år så krävs det lite avverkning av någon form. Annars blir teaken svart så småningom. Och det är inte så snyggt

Och om man inte behandlar alls blir den i grunden grå med inslag av olika smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har många år använt International Teak Protector som skydd för mitt teakdäck.

Denna produkt är ingen olja utan ett flytande vax, som försluter träet och skyddar både mot regn och spillda smörklickar etc!

Dessutom drar inte ytan till sig smuts, vilket alla olje-produkter gör.

Rekommenderas!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde olja på mitt teakdäck i några men det kräver oftast någon typ av teak cleaner för att få bort den gamla olja.
Förra året bestämde jag mig för köra med gråteam. Jag tvättade däcket med biltemas värstingmedel och senan en excenterslip. Visst tog det på trät men jag vill bara ge den en bra start utan gammal smuts.

 

Nu tvättar jag bara med såpa några gånger på säsongen. Jag inga problem med smuts och den ljusa färgen bränner inte lika mycket om fötterna, när solen står på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...