Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fantasia

Seglingsfilmer

Rekommendera Poster

Nu när säsongen börjar närma sig är det dags att börja peppa med lite filmer på tema segling. 
 

S.O.S seglingsresan är en självklar startpunkt. Andra filmer med tema segling är:

 

Master and Commander

The Mercy

All is lost

Kon-Tiki 

 

Man kan kanske t.o.m. kasta in The perfect storm, även fast de har motorbåt. 
 

Vad är era favoriter på tema segling? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Favoriter vet jag inte. Master and Commander är ju en fantastiskt välgjord film, men det är ju inte segling med fritidsbåtar direkt... :)

Här är däremot en:
Voyage
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Fantasia:

All is lost

Den är bra! Rollistan är inte speciellt lång, om man säger så.

 

En annan höjdare är Captain Ron (Kapten Trubbel). Kapten Ron, spelad av Kurt Russell, är en hyrkapten som skall hjälpa en familj som ärvt en båt i Karibien.

 

En sevärd segelkomedi som borde ses av alla. Den är helt enkelt sjukt bra! Jag skrattade så jag grät första gången jag såg den, och andra gången också, och tredje, .... Det är nog dax att titta på den igen.. 😂 

 

Ett smakprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Voyage, en härlig gammal film med Rutger Hauer. Väldigt fin båt och uppskattat att den finns som fullängdare på youtube!

 

Captain Ron har jag missat. Verkar vara en klassiker i ”Ett päron till farsa” stil. Synd att den var svår att hitta på nätet. 

 

En annan film något samma stil som All is lost är Open Water, den handlar om några som blir kvarglömda på havet efter ett dyk. Klart sevärd men otäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-16 vid 18:48 skrev Fantasia:

All is lost

Tyckte det var en riktigt dålig film. Det enda intressanta var väl slutet när ... - eh, ska inte berätta!

 

2021-04-16 vid 23:11 skrev McLasse:

En annan höjdare är Captain Ron (Kapten Trubbel). Kapten Ron, spelad av Kurt Russell, är en hyrkapten som skall hjälpa en familj som ärvt en båt i Karibien.

Den ska jag kolla på vid tillfälle. Tack för tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Titta på Maiden vilken är en dokumentärfilm om Tracy Edwards och Maiden's crew när de tävlar som det första all-woman-besättningen i Whitbread Round the World Race 1989–1990. Finns tex på Netflix. Riktigt bra seglingsfilm!

 

https://www.hamnen.se/artiklar/segel/27-ariga-tracy-trotsade-gubbvaldet-och-kladde-killarna-i-whitbread/
 

Maiden Official Trailer

 

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev per_62:

Titta på Maiden vilken är en dokumentärfilm om Tracy Edwards...

 

Finns tex på Netflix...

Då blir det Netflix i kväll!

 

När vi ändå är inne på dokumentärer och Maiden vill jag tipsa om Maidentrip.

Den handlar om Laura Dekker, 14 år, som med sin ketch (givetvis 🤗) gav sig av för att segla jorden runt. Vid 16 års ålder var hon den yngsta som seglat runt jorden.

En fantastisk film som även tar upp den årslånga processen mot myndigheter som ville stoppa resan och ta henne ifrån sina föräldrar.

 

Klart sevärd!

 

Trailer:

 

 

 

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klassiker är S/S Martha.

 

Förvisso inte om segling 🙂 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev per_62:

Titta på Maiden

Japp, då har jag sett den. Jag tänkte bara börja titta ... en stund. "Tyvärr" är den som en bok man inte kan sluta läsa.

Se den! Den är helt enkelt förbannat bra!

Tack för tipset!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev GTI:

Förvisso inte om segling 🙂 

Det är egentligen samma sak. Det enda som skiljer segelfolk från motorfolk är att motorfolk går för motor lite längre innan de sätter segel. En del går för motor så länge att de inte ens ids sätta på masten på våren.

 

De mastlösa har med åren blivit så många att de till och med fått en "egen" avdelning i det här forumet;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev McLasse:

Det är egentligen samma sak. Det enda som skiljer segelfolk från motorfolk är att motorfolk går för motor lite längre innan de sätter segel. En del går för motor så länge att de inte ens ids sätta på masten på våren.

 

De mastlösa har med åren blivit så många att de till och med fått en "egen" avdelning i det här forumet;)

Man kan nu också uttrycka det som så att seglare ännu inte kommit på att de använder motorn största delen av tiden och också tycker det är bekvämaste färdsättet så därför tar det lite tid innan de kommer på att masten är en onödig pryl.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ingen film men väl en serie i fem (tror jag) säsonger: Black Sails!

 

Pirater och piratskepp i Karibien på 1600-1700-talen! Ganska mycket segling och en helt galen historia med inslag av verkliga personer (som Rackham den röde).

 

Såg den på cmore för några år sedan - kanske finns den kvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite halvdassig bildkvalité men i övrigt riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länge sedan jag sett Dead Calm med Nicole Kidman, Sam Neill och Billy Zane. Inget "bör ses" men helt okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-17 vid 22:15 skrev Stormfocken:

 

Ingen film men väl en serie i fem (tror jag) säsonger: Black Sails!

 

Pirater och piratskepp i Karibien på 1600-1700-talen! Ganska mycket segling och en helt galen historia med inslag av verkliga personer (som Rackham den röde).

 

Såg den på cmore för några år sedan - kanske finns den kvar!

Finns på HBo eller Netflix nu.

 

I samma era (slutet 1700-tal) återfinns ju böckerna och filmerna om Horatio Hownblower, men kanske egentligen inte så jättemycket segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...