Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cobalt233

Torktid Pentas tätningsmedel?

Rekommendera Poster

Är det någon vänlig själ som vet torktid i rumstemperatur för pentas gasket sealing compound 1161009.(se bild)

 

Montera nyss dom 2 packboxarna till propelleraxeln, misstänker några ojämnheter i huset så jag vill inte sätta tryck på drevet förens det härdat.

 

Sist stod det 1vecka, var då läckage på inre packboxen. Tror iof att det var brist på tätningsmedel i den lilla skadan som skapade läckaget.

Så det är andra gången nu och vill inte förstöra allt genom att ”blåsa bort” tätningsmedlet samtidigt som jag vill trycka så snart som möjligt😙

A65A532E-4968-4B94-8B5E-94252309B16D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte hittat felaktig information så är pentas 1161099 samma som locktite 5923. Där fick jag fram instruktioner och härdnings tiden var 24h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och köpte en burk Loctite 5923 på Hansen marine i fredags. Lika stor burk som Pentas 1161099. Pris hos Penta 311:-. Hos Hansen 125:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Rollen:

Jag var och köpte en burk Loctite 5923 på Hansen marine i fredags. Lika stor burk som Pentas 1161099. Pris hos Penta 311:-. Hos Hansen 125:-.

Ja och Loctite har dessutom instruktioner till sina produkter👍 Sen är det svårt när manualen hänvisar till 1161099 vid flertalet kritiska punkter. Som amatör törs jag inte chansa och köpa något jag tror är likvärdigt. Samma med alla special fetter och gänglåsningar, det finns såklart likvärdiga produkter till betydligt bättre priser men hur ska man veta vilka? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Cobalt233:

Ja och Loctite har dessutom instruktioner till sina produkter👍 Sen är det svårt när manualen hänvisar till 1161099 vid flertalet kritiska punkter. Som amatör törs jag inte chansa och köpa något jag tror är likvärdigt. Samma med alla special fetter och gänglåsningar, det finns såklart likvärdiga produkter till betydligt bättre priser men hur ska man veta vilka? 

Lite off topic kanske men..

 

Det kan vara värt att göra lite research. Om det tex är en loctite produkt med penta etikett så varför inte köpa loctite istället.

 

samma med många andra Penta grejer, mkt av deras elektronik för navigering, autopilot etc är tillverkade av Garmin men kostar 3x med Volvo stämpel på. 


Till föregående generation bensin V8:or sålde penta nya block. Det var GM som tillverkade dessa, penta beställde dem med röd lack istället för svart och dubblade priset.  
 

för det som är insatt finns säkert mkt att spara på genom att köpa samma sak från underleverantören istället för varan skall passera penta lagret och få sin ”guld etikett”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...