Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jojosurf

Räddningsväst Baltic - 11 år gammal....

Rekommendera Poster

Räddningsväst Baltic är köpt år 2010, alltså 11 år gammal nu.

Det står att max livslängden på den är 10 år.

Innebär det att man ska köpa en helt ny efter 10 år?

Räddningsväst Baltic är använda max kanske 10-15 ggr. 

Jag använde alltid en annan flytväst (lik den blåa flytvästen på bilden).

 

/J

 

 

 

20210416_084041_1.jpg

20210416_084127_1.jpg

20210416_083628_1.jpg

BC_5315_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bara tio år, annars mättas marknaden och tillverkarna kan inte sälja fler...😉

Men det är ju klart att tillverkarna även måste friskriva sig från flytvästarnas eventuella ålderskrämpor.

Jag blir förundrad över alla gamla flytvästar som annonseras ut på Tradera och ibland även på blocket.

Flytvästar till barn slits ju snabbare än vad barnen hinner växa ur dem, men vuxenvästar används ju oftast mer sansat.

 

Inspektera västen noga, öppna upp dragkedjan och syna den i sömmarna. Köp en ny sats med patron och "vaddetnuheter" utlösningsmekanismen.. Utlös västen med den gamla patronen i, eller blås upp den med munstycket, kolla efter en halvtimma eller mer att den håller trycket och inte läcker. Om du vill testa noga så hoppa i vattnet med den och se om du överlever...😆

Om västen är ok och tät så kan du ju använda den några år till  med en ny patron. Se även till att ha en sats med patroner ombord utifall du ramlat i och behöver återladda västen.

 

Jag är således tvetydig, hade de förra uppblåsbara i långt mer än tio år, men hundens och barnbarnens västar har bytts ut snabbare, nu är dom visserligen inte alls uppblåsbara...

 

Men som sagts, om du inspekterar den noga och byter patronen med tillhörande grejer så är det nog ingen större fara.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns några saker som är viktigare än åldern. Det viktigaste är att det finns en säkring för gaspatronen, nya västar har det och på västar utan säkring bör den absolut monteras. Vi har i SXK Västkustkretsen kontrollerat och monterat säkring i ca 2400 västar sedan april 2016 och någonstans mellan 5-10% hade inte fungerat och nästan alla på grund av lös gaspatron. Egenkontrollen man skall göra varje år är, ta loss och väga gaspatronen, behöver inte bytas så länge den håller vikten och inte är rostig. Kontrollera utgångsdatum för bobinen och blåsa upp västen och låta den ligga uppblåst i 24 timmar och skall då inte ha tappat luft. Blåser upp den gör man lämpligen med en luftpump. Det är bra att ha en gaspatron i reserv om man skulle lösa ut västen och en utgången bobin, ej utlöst, kan användas till man hinner köpa en ny, spara den gamla när du byter. Vi har skruvat i många västar och ser inte att åldern påverkar, men används den mycket slits den precis som kläder och det är därför den skall blåsas upp varje år. Här finns mer information och det kommer fler tillfällen för servis och montering av säkring. Flytvästservice 

Hälsningar Ove

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina västar är från 1995 och jag kollar dom varje år typ enligt vad Ove skriver. Dock byter jag inte bobin så ofta. Det som händer om bobinen pajar är att västen blåses upp och det kan jag leva med. Det har hänt två gånger sedan 95. En gång i båten och en gång i garderoben hemma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej

Det finns några saker som är viktigare än åldern. Det viktigaste är att det finns en säkring för gaspatronen, nya västar har det och på västar utan säkring bör den absolut monteras. Vi har i SXK Västkustkretsen kontrollerat och monterat säkring i ca 2400 västar sedan april 2016 och någonstans mellan 5-10% hade inte fungerat och nästan alla på grund av lös gaspatron. Egenkontrollen man skall göra varje år är, ta loss och väga gaspatronen, behöver inte bytas så länge den håller vikten och inte är rostig. Kontrollera utgångsdatum för bobinen och blåsa upp västen och låta den ligga uppblåst i 24 timmar och skall då inte ha tappat luft. Blåser upp den gör man lämpligen med en luftpump. Det är bra att ha en gaspatron i reserv om man skulle lösa ut västen och en utgången bobin, ej utlöst, kan användas till man hinner köpa en ny, spara den gamla när du byter. Vi har skruvat i många västar och ser inte att åldern påverkar, men används den mycket slits den precis som kläder och det är därför den skall blåsas upp varje år. Här finns mer information och det kommer fler tillfällen för servis och montering av säkring. Flytvästservice 

Hälsningar Ove

@Ove-T Jag misstänkte att du även skulle nappa på detta ämne! 😀 jättebra!

 

Det har ju även stått en del artiklar om just detta i dagspressen, och då i båttidningarna, Dagens Båtliv har skrivit om detta i en bra artikel i detta ämne med bra bilder, följ länken!

Och detta gällde ju även helt nya flytvästar, att gaspatronen inte var ordentligt iskruvad.

 

Dom där små illgröna plastbitarna som hör till utlösningsmekanismen har jag sett liggandes på bryggor och i strandkanten, måhända har en del flytvästanvändare tappat dessa eller så lossnar dom vid utlösning??  iallafall bra att kolla att patronen är iskruvad och att mekaniken inte saknar några delar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...