Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
krypsocken

Bränsleproblem efter sjösättning.

Rekommendera Poster

Hej

 

Sjösatte igår min Uttern med en DF140, fick vad jag upplever som bränsleproblem efter ca 2-3 sjömil i 20-25kn.

Varvtalet sjönk plötsligt, det gick bra att varva upp igen med gasreglaget.

Tyckte att den hackade ngt mer och fyllde då på med reservdunken(även om bränslemätaren visade ”röd” vilket betyder ca 25l kvar.

Ålte vidare ca 1sjömil till hamnen och precis framme vid bommarna stannade motorn, gick att återstarta.

 

Normalt tankar jag fullt innan sjösättning men inte i år, bensinen är från. September förra året, båten har stått i ett varmgarage under vintern(med varierande temperatur).

 

Är det helt enkelt ”gammal” bensin?

Åtgärd, k-sprit och tanka fullt på närmaste sjömmack ute på ön?

 

Jag har nu på våren bytt det externa filtret, 10 micron.

 

ADEB48FE-867D-4817-9CFD-E4818EC7816E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka upp den med fräsch bensin så blir det nog bra. På hösten bör man tanka fullt och hälla i någon form av stabilisator.

(Tyvärr har jag själv vinterförvarat, varmt, med mindre än halv tank. Men med stabilisator i alla fall. Så vi får se vid sjösättning nästa vecka hur det kommer funka, har ca 5 sjömil till närmsta mack.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen uppstår ofta pga vatten i bränslet. Kolla/byt vattenavskiljaren/ externa bnslefiltet  Bensinen oxiderar till en fast fällning som sätter igen systemet. Etanolen i BF95 bidrar. Därför bör stabilisatir användas i sista tanken och flottörhus alt. om EFI ångseparatorn tömmas på hösten. Dessa är utformade så att de ackumulerar ev. vatten i emulsion med bensin. Hoppas att det bara är gammal soppa. Vill du testa Ksprit så är E85 ett billigare alt. Men det löser högst sannolikt inte problemet. BF95 innehåller redan minst 5 % etanol. Överskrid inte totalt 10 %.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vattenseparerande filter är nog bra att skaffa. Vatten i emulsion är inget problem i små mängder, det handlar mest om aningen minskad motoreffekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Ett vattenseparerande filter är nog bra att skaffa. Vatten i emulsion är inget problem i små mängder, det handlar mest om aningen minskad motoreffekt.

Jag har ett nytt 10 micron filter innan motorn, det borde väl hantera vatten eller har jag missförstått det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev guestsson:

Problemen uppstår ofta pga vatten i bränslet. Kolla/byt vattenavskiljaren/ externa bnslefiltet  Bensinen oxiderar till en fast fällning som sätter igen systemet. Etanolen i BF95 bidrar. Därför bör stabilisatir användas i sista tanken och flottörhus alt. om EFI ångseparatorn tömmas på hösten. Dessa är utformade så att de ackumulerar ev. vatten i emulsion med bensin. Hoppas att det bara är gammal soppa. Vill du testa Ksprit så är E85 ett billigare alt. Men det löser högst sannolikt inte problemet. BF95 innehåller redan minst 5 % etanol. Överskrid inte totalt 10 %.

Det externa filtret är bytt innan sjösättningen. Hällde i en flask k-sprit (även om jag vet att BF95 innehåller etanol) och fyllde tanken med 45 liter ny bensin.

Drog upp den i 36 kn, viss tvekan vid ett tillfälle men inte stopp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man dra igång motorn med bränsleslangen i en flaska alkylatbensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rolle85:

Ska man dra igång motorn med bränsleslangen i en flaska alkylatbensin?

Bra idé att göra efter sista turen på hösten för att slippa problem med gammal bensin i motorn på våren. Alkylat är rent och någorlunda stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev raol:

Ett vattenseparerande filter är nog bra att skaffa. Vatten i emulsion är inget problem i små mängder, det handlar mest om aningen minskad motoreffekt.

Bränslet i tanken på en båt skvalpar runt och blandas. Om det förekommer vatten i emulsion i tanken så kommer detta vatten anrikas i flottörhus (FH) alt. ångseparator (VST) och för eller senare skapa driftproblem. Vattnet försvinner vanligen inte av sig själv och blir det kvar i motorn leder det ofta till problem.

 

Varje vår brukar vi här på MG ha ganska många frågor om driftproblem som har sin orsak i att pulverformad oxiderad bensin satt igen förgasare alt. sprut vid uppstart. Oftast hade dessa kunnat undvikas med lite förebyggande service på hösten. Att köra med alkylat kan vara bra om man vet att bränslesystemet tål detta, men det befriar en inte från nödvändigheten att tömma FH alt. VST.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev guestsson:

Bränslet i tanken på en båt skvalpar runt och blandas. Om det förekommer vatten i emulsion i tanken så kommer detta vatten anrikas i flottörhus (FH) alt. ångseparator (VST) och för eller senare skapa driftproblem. Vattnet försvinner vanligen inte av sig själv och blir det kvar i motorn leder det ofta till problem.

Nja, det förbränns ju tämligen omgående. Det jag menar med vatten i emulsion är det som "binds" av etanolen som är inblandad, och det kommer att behållas i det tillståndet hela vägen genom bränslesystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Nja, det förbränns ju tämligen omgående. Det jag menar med vatten i emulsion är det som "binds" av etanolen som är inblandad, och det kommer att behållas i det tillståndet hela vägen genom bränslesystemet.

Vatten bundet av alkohol i bensin är "i lösning" inte "i emulsion", omslaget mellan dessa tillstånd sker abrupt när mängden vatten överstiger vad alkoholen förmår att hålla i lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vädret på västkusten har inte varit speciellt bra så båten har legat stilla fram till idag.

Körade en sväng nu på em och problemet har inte självläkt 😞

I marschfart på 4000 varv så ”tappar” den ” orken” men stannar inte, sker med intervall/ stötvis. Men där emellan går den som den skall och den går inte ojämt på ngt sätt.


Fortfarande samma blandning av ny och gammal bensin, vill köra tanken så tom som möjligt.

Jag har som sagt bytt det externa filtret, kan det vara så att den drar ”tjuvluft” eller att filtret på motorn är dåligt?

 

Det är luft längst upp på filtret som sitter under kåpan men det har det alltid varit så vitt jag minns.

 

F2F6FCFD-C21C-4339-B316-FE18C71A1D49.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gammal bensin borde inte innebära några större problem, förutom att motorn kan bli svårstartad och att oktantalet kan sjunka något. Men när motorn är varm ska det gå hur bra som helst. Visst "Lean Burn" systemet kan vara extra känsligt. Men din motor verkar gå jämt utifrån din video.

 

Bra att du bytt det externa filtret. Luft i interna filtret, ska nog inte påverka https://www.youtube.com/watch?v=ki9V3qI5_W0 Men du kan alltid prova och skruva loss den i alla fall och testa att det sitter tätt och att filtret också gör det. Tänk på brinnrisken. 

 

Det kan vara vad som helst. Det finns så mycket elektronik i de nya motorerna. Kolla batterispänningen, kontaktorer, laddningspänning, oljetemperatur osv... Men ett tips är att försöka utesluta tänkbara problem.

https://www.youtube.com/watch?v=09ob37BC02Y

 

Hittade även en tråd från 2010, här på Maringuiden, där de framför att det var kåpan som klämde bränsleslangen.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/82859-problem-med-suzuki-df-140/

 

https://www.youtube.com/watch?v=DiI1wFTQ7yQ

 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

VST dränerad, inga synliga spår av främmande ämnen.

Startade försiktigt och lyssnar man uppmärksamt (svårt att höra på filmen) så går den helt klart ojämt och varvtalet fluktuerar något. 

Vid ett eller ett par tillfällen så steg det sakta 500rpm!

upplever också att små rörelser på gasreglaget får stor inverkan.

 

Skall testa med extern tank i veckan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollat på videon och ser att varvtalet fluktuerar enligt mätaren.

 

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/230601-yamaha-150-sudden-rpm-drop-while-cruising.html

 

Du är inte ensam om detta problem och finns flera tänkbara orsaker. Om det inte är bränslesystemet, så skulle jag ha tagit en titt på elsystemet, batteripolarna, tändstift, säkringar och jordningspunkter,  02-sensorn, samt "gasvajern"

 

Men nu har du i alla fall uteslutit VST:n, vilket är bra. Man får helt enkelt testa sig fram och håller tummarna för att du hittar felet. Ha dödmansgreppet inom räckhåll om motorn skulle få för sig att tokrusa.

 

Förresten, kunde inte se den röda flottören i det interna bränslefiltret, utifrån bilden som du skickade.

  

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det finns ingen flottör i det interna filtret.

Det finns lite rost på en bult men det är inte mycket och med tanke på att den lever på västkusten är det inget jag oroar mig för.

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på hur gott eller dåligt med plats du har.
Men om möjlighet finns kan man spruta startgas runt bränsleslangar, förgasare och lyssna om motorvarvet ökar.
Gör det det så drar den in startgasen någonstans den inte bör göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Gissar att problemet är löst... 🙂

Kopplade in en extern tank med ny bensin från en "landmack"... går som en klocka:-

Mycket väsen (och ångest) för ingenting...

Nu återstår bara att ta beslut på om man skall pumpa ut 50liter halvtaskig bensin eller fylla på ny...

Tack för all hjälp och ideer!

 

IMG_6111.jpg

64426473209__827A966D-CF86-4228-8A7D-3CBBF6257113.jpg

Redigerad av krypsocken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanske....

Och en brandsläckare i närheten...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Kanske....

Och en brandsläckare i närheten...

 

 

Hej touchwood 

 

vad menar du med kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett ganska vanligt vår fenomen. Gammal bensin och kondens. Tror inte du behöver tömma tanken utan kör slut på innehållet och fyll tanken med ny fräsch bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev krypsocken:

Hej touchwood 

 

vad menar du med kanske?

 

Att det kanske skulle kunna vara en lösning till att rena dina 50 liter bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...