Jump to content
Monday 17 May 2021
krypsocken

Bränsleproblem efter sjösättning.

Recommended Posts

Hej

 

Sjösatte igår min Uttern med en DF140, fick vad jag upplever som bränsleproblem efter ca 2-3 sjömil i 20-25kn.

Varvtalet sjönk plötsligt, det gick bra att varva upp igen med gasreglaget.

Tyckte att den hackade ngt mer och fyllde då på med reservdunken(även om bränslemätaren visade ”röd” vilket betyder ca 25l kvar.

Ålte vidare ca 1sjömil till hamnen och precis framme vid bommarna stannade motorn, gick att återstarta.

 

Normalt tankar jag fullt innan sjösättning men inte i år, bensinen är från. September förra året, båten har stått i ett varmgarage under vintern(med varierande temperatur).

 

Är det helt enkelt ”gammal” bensin?

Åtgärd, k-sprit och tanka fullt på närmaste sjömmack ute på ön?

 

Jag har nu på våren bytt det externa filtret, 10 micron.

 

ADEB48FE-867D-4817-9CFD-E4818EC7816E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanka upp den med fräsch bensin så blir det nog bra. På hösten bör man tanka fullt och hälla i någon form av stabilisator.

(Tyvärr har jag själv vinterförvarat, varmt, med mindre än halv tank. Men med stabilisator i alla fall. Så vi får se vid sjösättning nästa vecka hur det kommer funka, har ca 5 sjömil till närmsta mack.)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemen uppstår ofta pga vatten i bränslet. Kolla/byt vattenavskiljaren/ externa bnslefiltet  Bensinen oxiderar till en fast fällning som sätter igen systemet. Etanolen i BF95 bidrar. Därför bör stabilisatir användas i sista tanken och flottörhus alt. om EFI ångseparatorn tömmas på hösten. Dessa är utformade så att de ackumulerar ev. vatten i emulsion med bensin. Hoppas att det bara är gammal soppa. Vill du testa Ksprit så är E85 ett billigare alt. Men det löser högst sannolikt inte problemet. BF95 innehåller redan minst 5 % etanol. Överskrid inte totalt 10 %.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett vattenseparerande filter är nog bra att skaffa. Vatten i emulsion är inget problem i små mängder, det handlar mest om aningen minskad motoreffekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:

Ett vattenseparerande filter är nog bra att skaffa. Vatten i emulsion är inget problem i små mängder, det handlar mest om aningen minskad motoreffekt.

Jag har ett nytt 10 micron filter innan motorn, det borde väl hantera vatten eller har jag missförstått det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev guestsson:

Problemen uppstår ofta pga vatten i bränslet. Kolla/byt vattenavskiljaren/ externa bnslefiltet  Bensinen oxiderar till en fast fällning som sätter igen systemet. Etanolen i BF95 bidrar. Därför bör stabilisatir användas i sista tanken och flottörhus alt. om EFI ångseparatorn tömmas på hösten. Dessa är utformade så att de ackumulerar ev. vatten i emulsion med bensin. Hoppas att det bara är gammal soppa. Vill du testa Ksprit så är E85 ett billigare alt. Men det löser högst sannolikt inte problemet. BF95 innehåller redan minst 5 % etanol. Överskrid inte totalt 10 %.

Det externa filtret är bytt innan sjösättningen. Hällde i en flask k-sprit (även om jag vet att BF95 innehåller etanol) och fyllde tanken med 45 liter ny bensin.

Drog upp den i 36 kn, viss tvekan vid ett tillfälle men inte stopp

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man dra igång motorn med bränsleslangen i en flaska alkylatbensin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Rolle85:

Ska man dra igång motorn med bränsleslangen i en flaska alkylatbensin?

Bra idé att göra efter sista turen på hösten för att slippa problem med gammal bensin i motorn på våren. Alkylat är rent och någorlunda stabilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev raol:

Ett vattenseparerande filter är nog bra att skaffa. Vatten i emulsion är inget problem i små mängder, det handlar mest om aningen minskad motoreffekt.

Bränslet i tanken på en båt skvalpar runt och blandas. Om det förekommer vatten i emulsion i tanken så kommer detta vatten anrikas i flottörhus (FH) alt. ångseparator (VST) och för eller senare skapa driftproblem. Vattnet försvinner vanligen inte av sig själv och blir det kvar i motorn leder det ofta till problem.

 

Varje vår brukar vi här på MG ha ganska många frågor om driftproblem som har sin orsak i att pulverformad oxiderad bensin satt igen förgasare alt. sprut vid uppstart. Oftast hade dessa kunnat undvikas med lite förebyggande service på hösten. Att köra med alkylat kan vara bra om man vet att bränslesystemet tål detta, men det befriar en inte från nödvändigheten att tömma FH alt. VST.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev guestsson:

Bränslet i tanken på en båt skvalpar runt och blandas. Om det förekommer vatten i emulsion i tanken så kommer detta vatten anrikas i flottörhus (FH) alt. ångseparator (VST) och för eller senare skapa driftproblem. Vattnet försvinner vanligen inte av sig själv och blir det kvar i motorn leder det ofta till problem.

Nja, det förbränns ju tämligen omgående. Det jag menar med vatten i emulsion är det som "binds" av etanolen som är inblandad, och det kommer att behållas i det tillståndet hela vägen genom bränslesystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev raol:

Nja, det förbränns ju tämligen omgående. Det jag menar med vatten i emulsion är det som "binds" av etanolen som är inblandad, och det kommer att behållas i det tillståndet hela vägen genom bränslesystemet.

Vatten bundet av alkohol i bensin är "i lösning" inte "i emulsion", omslaget mellan dessa tillstånd sker abrupt när mängden vatten överstiger vad alkoholen förmår att hålla i lösning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy