Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Siim00n

Ang för högt kultryck

Rekommendera Poster

Hej. Har en bella 621, med en tk 1600 trailer. 

Har alldeles för högt kultryck framhjulen är mer eller mindre i luften och avgasröret tar nästan i. Köpte båt och trailer så. Skulle nu inför transport till sjösättning vilja justera detta. Båten måste bak, vågar man justera detta när båten ligger på trailer. Tänker att man släpper på vinchtorn, och på något sätt drar bak båten, med vinchtornet. Eller är det bara i med båt, sedan prova sig fram med trailern? 

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har trailern flyttbar axel? Om den har det så är det enklast att flytta fram den mot draget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Siim00n:

- - -

Båten måste bak, vågar man justera detta när båten ligger på trailer. Tänker att man släpper på vinchtorn, och på något sätt drar bak båten, med vinchtornet. Eller är det bara i med båt, sedan prova sig fram med trailern? 

 

Mvh 

Klart att du kan flytta vinchtornet med båten kvar på trailern. Då har du ju bästa förutsättningen för att hitta rätt balans på trailern. Slacka lite på vinchen o flytta båten stegvis bakåt tills du är nöjd. Spänn fast båten med ett par spännband och flytta tornet.

 

Ett tips för att få korrekt kultryck är att ställa en badrumsvåg under kopplingen och väga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är svårt att flytta båten på trailern gör som detta proffs, 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Har trailern flyttbar axel? Om den har det så är det enklast att flytta fram den mot draget.

Tyvärr inte! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-16 vid 05:54 skrev Siim00n:

Tack för era svar, enligt videon såg det ju smidigt ut 

Gjorde precis så för att kunna bottenmåla där rullarna är. Smidigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick lov att flytta bak vinschtornet i höstas vid upptagning då jag hade ny trailer till min Ryds 620. Tyckte det gick utmärkt att bara försiktigt med handkraft få den lite bakåt på trailern efter frikoppling av vinschen och sedan flytta efter tornet. Minns jag rätt spände vi fast båten i trailern innan vi flyttade efter tornet för att inte riskera att båten rullar av trailern. 

Bara man tänker till innan varje moment och tar det försiktigt kommer det att gå fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-15 vid 22:11 skrev Kane:

Om det är svårt att flytta båten på trailern gör som detta proffs, 

 

Det där att dra spännbandet runt ett stag var ju smart. Vill till att staget inte har vassa kanter dock. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev ChristerN:

Det där att dra spännbandet runt ett stag var ju smart. Vill till att staget inte har vassa kanter dock. 

Det där finska proffset drar bandet runt kölrullen. Och det det är väl önskvärt att man kan om man skulle behöva göra liknande manöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar bra lägga bandet runt en tvärbalk. Även om de är fyrkantiga brukar det vara rätt mjuka hörn. Gjorde så häromdagen senast när jag hjälpte en kompis flytta deras båt på vagnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...