Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeppstad

Momentnyckel och tändstift

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

skall byta tändstift till Mercury utombordaren och vill minnas manualen säger att tändstiften ska dras åt med 27nm. Av Biltemas två varianter 5-30nm och 20-110nm, vilken bör jag köpa?

 

Tändstiften jag skall byta till är dessa:

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tandstift/tandstift-buzhw-2

 

Hylsa 21mm?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig dragit ett tändstift med momentnyckel. Har jag gjort helt fel i alla år eller spelar det kanske inte så stor roll? Eller är det mer noga nu med moderna maskiner med mindre toleranser?

Jag vet inte men har aldrig kommit på tanken att använda momentnyckel. Dra tills det bottnar för hand och dra sedan åt det med en tändstiftsnyckel.

Vill du vara på säkra sidan kan du ju alltid testa att dra lite under säsongen. Har stiftet gängat ur sig lite har du dragit för löst, annars är det OK.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller, vad jag kan minnas dragit stiften med momentnyckel, trots flera hundra monteringar genom åren. Då gällde det oftast toppar i stål.

Nu har TS ju ett i manualen rekommenderat moment, då är det väl smartast att följa det?

Kanske lättmetalltopp? Man vill ju INTE dra sönder gängorna!

Och att efteråt känna att man gjort rätt, är ju värdefullt.

Jag skulle i TS fall välja den momentnyckel som också bäst kan användas i andra sammanhang, alltså den kraftigare av de två alternativen.

Och ja, tändstiftshylsa 21 till stiften i länken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt drar de flesta som mekar stora bultar för löst och små för hårt när de inte använder momentnyckel. Det är oftast inga stora problem, men ibland går saker sönder (eller lossnar).

 

Tändstift har olika stora gängor och är olika känsliga för moment. Stiften i sig kan gå sönder och nyligen hade jag problem med misständningar som berodde på att ett stift var för hårt draget sedan tidigare. Elektroden hade blivit sne och var inte längre centrerad...

 

Jag har aldrig dragit tändstift med moment, men drar med försiktighet och upplever att man känner när brickan trycks ihop och det ”tar stopp”. 
 

Det är sällan man drar under 20nm när man mekar motorer, så jag hade köpt den stora varianten. Glöm inte att vrida ner momentet till 0 efter användning, annars brukar de tappa kalibreringen fortare när de ligger med spänning på.

 

Vad är det för motor? Det är ganska få modeller som skall ha dessa stift fortfarande. Många Mercury har fått uppdaterad rekommendation till andra stift (som dessutom är billigare).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för era svar! Mange - du är inne på rätt gissning! Det är en Mercury tvåtakt 75hk från 2004, så ingen purfärsk motor här inte - därav tändstiftets typ - har fått hjälp att välja ut dessa till motorn.

 

Då jag har nära på ingen erfarenhet av att dra åt tändstift så vill jag helst göra det som rekommenderas. Hörs det när brickan trycks ihop (komprimerar?)?

 

Noterat också att de gamla tändstiften har en slags elektrod-bygel medan dessa jag länkade till verkar "platta" utan bygel/stift. Fått uppfattning dessa skall hålla längre..?!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har heller aldrig dragit fast tändstift med momentnyckel, inte ens i toppar i legering med aluminium och magnesium. Jag drar för hand och sedan bara litet med tändstiftshylsa, jag har även ett speciellt fett på gängorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Skeppstad:

Tack ska ni ha för era svar! Mange - du är inne på rätt gissning! Det är en Mercury tvåtakt 75hk från 2004, så ingen purfärsk motor här inte - därav tändstiftets typ - har fått hjälp att välja ut dessa till motorn.

 

Då jag har nära på ingen erfarenhet av att dra åt tändstift så vill jag helst göra det som rekommenderas. Hörs det när brickan trycks ihop (komprimerar?)?

 

Noterat också att de gamla tändstiften har en slags elektrod-bygel medan dessa jag länkade till verkar "platta" utan bygel/stift. Fått uppfattning dessa skall hålla längre..?!

Den tillhör maskinerna som jag hört rekommenderas NGK B9HS-10 för att få bättre lågvarvsegenskaper. Wanmar här på forumet har skrivit om detta.

 

Vad sitter det för stift i nu? Är de med elektrod som du säger, kanske det redan är rätt stift. De elektrodlösa du länkar till verkar funka bäst på de gamla raka 6orna och 4orna. De skall hålla längre än de vanliga, men som sagt ger de ofta sämre lågvarvsegenskaper och är dyra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mange249:

Den tillhör maskinerna som jag hört rekommenderas NGK B9HS-10 för att få bättre lågvarvsegenskaper. Wanmar här på forumet har skrivit om detta.

 

Vad sitter det för stift i nu? Är de med elektrod som du säger, kanske det redan är rätt stift. De elektrodlösa du länkar till verkar funka bäst på de gamla raka 6orna och 4orna. De skall hålla längre än de vanliga, men som sagt ger de ofta sämre lågvarvsegenskaper och är dyra.

Ja, de som sitter i är de du nämner B9HS med bygel. Jag har redan köpt 3 nya av dem jag länkade innan - hos Harry Hansson i Frihamnen/GBG. De har ju den där sidan för Mercury reservdelar. Daniel som jobbar där tog god tid på sig att kolla vilka tändstift han ansåg jag skulle ha och tog fram dessa. Blir ju klart fundersam att ersätta med dessa om det kan påverka lågvarvet som ju redan kan vara lurigt på dessa motorer...fasen...vad hade ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att manualen till motorn rekommenderar dem jag köpt (NGK BUZHW-2)..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Skeppstad:

Ja, de som sitter i är de du nämner B9HS med bygel. Jag har redan köpt 3 nya av dem jag länkade innan - hos Harry Hansson i Frihamnen/GBG. De har ju den där sidan för Mercury reservdelar. Daniel som jobbar där tog god tid på sig att kolla vilka tändstift han ansåg jag skulle ha och tog fram dessa. Blir ju klart fundersam att ersätta med dessa om det kan påverka lågvarvet som ju redan kan vara lurigt på dessa motorer...fasen...vad hade ni gjort?

Jag hade kört på B9hs10 och ställt på förgasarna (blandskruvarna) 0.25 varv om den nyser och vill stanna på lågvarv.

 

Du kanske kan få byta stiften du köpt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mange249:

Jag hade kört på B9hs10 och ställt på förgasarna (blandskruvarna) 0.25 varv om den nyser och vill stanna på lågvarv.

 

Du kanske kan få byta stiften du köpt...

Jag får ta en kontakt med dem om det!

Tackar för alla svar och hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...