Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kenbja

Smörjspruta

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av BT's smörjspruta (fettspruta) för 199:- ??

 

/Kenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är denna du menar så skulle jag inte gå på den. Har dragit av några fettnipplar med en liknande för det är mycket svårt att pressa jämnt utan att sprutan rör sig när det är ett fast rör. Välj en med slang istället, tex den här.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den fettsprutan och använder den med framgång. Har inte dragit av någon nippel, men tack för varningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Om det är denna du menar så skulle jag inte gå på den. Har dragit av några fettnipplar med en liknande för det är mycket svårt att pressa jämnt utan att sprutan rör sig när det är ett fast rör. Välj en med slang istället, tex den här.

Jag har båda som @ChristerN länkar till. De hänger bredvid varandra och jag väljer alltid engreppsvarianten, jag tog mig friheten och feta 😇 den i citatet. En hand för att "driva" sprutan och en hand för att hantera munstycket, hålla i sig eller klia sig på näsan.

 

Med slang kommer man även åt lite dumt placerade nipplar bättre.

 

Har inte reflekterat över att nipplarna kan vara i farozonen med "oslangad" spruta, men tack för varningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topp !! då blir det en från BT med slang 😀

 

/Kenny

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är inte det svar på din fråga, men vill slå ett slag för denna tubpump från Quicksilver om man inte använder så mycket fett och vill ha en enkel lösning.

 

Slang är såklart bäst vid trånga utrymmen, men tubvarianten är smidig att ha i båten eller dyl. Själv använt den i ett antal år och är nöjd.

 

Generellt har Quicksilver bra grejer och både deras oljor och fett är bra och prisvärda enligt mig.

D9AFEDB6-4061-4467-B238-23B846223F84.jpeg

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man smörja styraxeln på ett Penta 290/DP t.ex blir det knöligt om man inte har en fettspruta med slang

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör BT smörjspruta, gjort i många år samt en flexibel slang.  Idag fastnade den något dj*vulskt på en nippel som sitter väldigt trångt till. (Se bilden)

Efter galet mycket slit, drag och plocka isär sprutan för att då få bort trycket så gav jag upp efter en x antal olika försök.  

Väl hemma så dök jag på den här videon på YouTube och vill tipsa andra som inte kände till den funktion och förhoppningsvis bespara er andra irriteration. Verkar var ganska okänd för de flesta för många videos finns det och nya uppfinningar som "löser" problemet. 

 

20221023_145243.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...