Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

 

Förra året fastnade min utombordare i "upphissat" läge och gick inte rubba den med trim/tilt-knappen.

Fick ta upp båten och skruva loss skruven i sidan för att fälla den manuellt. Sen skruvade jag tillbaka skruven och utgick ifrån att allt var återställt.

Men icke! Motorn går ner väldigt långsamt. Kollade hydrauloljan och fyllde på för säkerhets skull. Inte ens det hjälpte.

Fortfarande trillar motorn sakta ner.

 

Någon som har erfarenhet av dylikt fenomen eller vet vad jag ska ta mig till innan jag besöker verkstad och tömmer plånboken?

 

Motorn är en Mercury 60hk 4-takt från 2016.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För att någon ens kan försöka hjälpa dig måste du ge mer information, nu är det lite som "hur långt är ett snöre".

T.ex. går elmotorn när knappen för ner tryck in? Om inte, har du prövat trimknappen vid motorn om din motor har en sådan.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev FinskaTruten:

För att någon ens kan försöka hjälpa dig måste du ge mer information, nu är det lite som "hur långt är ett snöre".

T.ex. går elmotorn när knappen för ner tryck in? Om inte, har du prövat trimknappen vid motorn om din motor har en sådan.....

OK!

När knappen trycks lyfter och sjunker motorn som den ska men stannar inte uppe. Efter ca 30 min är den nere. Den vill inte stanna uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag trodde du menade att du inte fick ner motorn.... Du menar att motorn sakta sjunker ner från uppfällt läge av sig själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Söndrig packning, skräp i oljan......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FinskaTruten:

Jag trodde du menade att du inte fick ner motorn.... Du menar att motorn sakta sjunker ner från uppfällt läge av sig själv?

Exakt så!

 

Vilken/vilka packningar ska man kolla då menar du?

Skräp i oljan? Bara att byta ut all olja då kan jag tänka mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kapten_bebe:

Exakt så!

 

Vilken/vilka packningar ska man kolla då menar du?

Skräp i oljan? Bara att byta ut all olja då kan jag tänka mig?

Om du inte set något läckage så är det nog ett inre läckage. Om du varit och skruvat på skruven för att manuellt hissa ner den så för den fram och tillbaks några gånger så du fått motionera den ventilen och säkerställa  den är helt stängd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-17 vid 17:14 skrev M__G:

Om du inte set något läckage så är det nog ett inre läckage. Om du varit och skruvat på skruven för att manuellt hissa ner den så för den fram och tillbaks några gånger så du fått motionera den ventilen och säkerställa  den är helt stängd. 

Gjorde som du skrev. Verkar hålla sig på plats nu :).

Ska kolla noggrannare för att vara helt säker. Tack!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...