Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersAnkan

Ankor bajsar på badbryggan

Rekommendera Poster

På min Seamaster 210 sport så finns det en fin badbrygga längs bak på båten. Tyvärr så gillar ankorna i hamnen den. Varje gång jag kommer ner är det fullt med ankbajs...

 

Finns det ngn fiffig enkel lösning mot detta?

 

Kanske binda lite snören så de inte gillar att ligga på bryggan och sola... Måste varit fler som varit med om detta och hittat en lösning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se min tråd:

 

Problemet att binda snören eller lägga spikmattor nu när de redan varit där, är att fåglarna är tämligen korkade: Har det gått igår, skall det gå idag.

 

Jag skaffade ett litet elstängselaggregat för trädgårdsdammar och satte två trådar i lagom höjd, lätt demonterbara (och avstängningsbara !) - se tråden. Den lösningen följer med till nya båten.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Se min tråd:

 

Problemet att binda snören eller lägga spikmattor nu när de redan varit där, är att fåglarna är tämligen korkade: Har det gått igår, skall det gå idag.

 

Jag skaffade ett litet elstängselaggregat för trädgårdsdammar och satte två trådar i lagom höjd, lätt demonterbara (och avstängningsbara !) - se tråden. Den lösningen följer med till nya båten.

Tror du det funkar mot sälar Och sjölejon också?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Se min tråd:

 

Problemet att binda snören eller lägga spikmattor nu när de redan varit där, är att fåglarna är tämligen korkade: Har det gått igår, skall det gå idag.

 

Jag skaffade ett litet elstängselaggregat för trädgårdsdammar och satte två trådar i lagom höjd, lätt demonterbara (och avstängningsbara !) - se tråden. Den lösningen följer med till nya båten.

 

Vad tror du om denna? Kan var värt ett billigt försök...

 

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/skrammor/fagelskramma-713047/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte på. Dessutom har den ju utgått ur sortimentet hos JULA.

En naturtrogen orm är nog bättre i så fall, den ser de inte lika länge så de hinner vänja sig. Men i alla fall mot våra änder hjälpte bara de tuffa medlen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar din lösning! Men det känns lite avancerat för mig...

 

PÅ min på skiter de bara på trät på badbryggan. Går att spola av. Men det är lite äckligt...

 

 

Redigerad av AndersAnkan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Tror du det funkar mot sälar Och sjölejon också?

Ja även sjöelefanter, inte en enda sådan har någonsin krupit upp på en badbrygga i en svensk småbåtskamn, så nog är det skyddet effektivt! 🦦

49 minuter sedan skrev IngemarE:

Tror jag inte på. Dessutom har den ju utgått ur sortimentet hos JULA.

En naturtrogen orm är nog bättre i så fall, den ser de inte lika länge så de hinner vänja sig. Men i alla fall mot våra änder hjälpte bara de tuffa medlen.

Just det, vi har skrivit det på detta forum, och det finns mer eller mindre vetenskapliga belägg för att fåglarna inte är dummare än att dom så småningom lär sig att rofågelkopior av plast eller annat material på sikt är ofarliga. Dom gör nytta i en vecka eller fjorton dagar, sedan har fåglarna kommit på att det är fejk. Korpar är tydligen extra intelligenta och avslöjar bluffen med en gång.

 

Vi här i väst har ju mest problem med olika arter av trut, måsfåglarna, med sina plattfötter kan dom ju förvisso sitta på ett kapelltak och tömma sin tarm, men dom bajsar ju under tiden dom flyger också, det är väl direkt orättvist att jämföra dem med Nixons B52or över de Vietnamesiska djunglerna, men måsarna är inte dåliga på precisionsbombning dom heller, och mot detta är det svårt att skydda sig. Dom där drakarna med rofågelutseende som sitter på en flexibel pinne säljer tydligen väldigt bra, och sägs skrämma bort måsarna, men drakarna blåser lätt sönder och sedan lär väl sig måsarna också att rofågeln är av fladdrig plastduk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte något enkelt nät så som man har på frukt och bär?

vanan finns ju för att orka sätta upp kapell så ett nät är väl inte så jobbigt?

Eller fastnar fåglarna i det kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Korpar är tydligen extra intelligenta och avslöjar bluffen med en gång.

Vi har sällan problem med just korpar som bajsar på våra båtar i Stockholms skärgård. ;)

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Johannes1018:

Finns det inte något enkelt nät så som man har på frukt och bär?

vanan finns ju för att orka sätta upp kapell så ett nät är väl inte så jobbigt?

Eller fastnar fåglarna i det kanske...

Det verkar ju enklast att bara slänga över ett nät faktiskt.

Ett nät som "trädgårdsfåglar" inte fastnar i borde väl inte sjöfåglar fastna i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja även sjöelefanter, inte en enda sådan har någonsin krupit upp på en badbrygga i en svensk småbåtskamn, så nog är det skyddet effektivt! 🦦

Jag frågade mest för att jag minns det som ett problem på Galapagosöarna.

Förutom att badbryggan blockeras så har de ganska dålig andedräkt.

 

Dessutom är alla djur där så förtvivlat orädda - även flugorna - så de bryr sig inte om att man stör dem när de väl ligger på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Tror du det funkar mot sälar Och sjölejon också?

Ja, det här vill man ju inte råka ut för... 😬

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, det här vill man ju inte råka ut för... 😬

 

Knappsats någonting vi behöver oroa oss för i våra hemmafarvatten, men om nu klimatförändringarna fortlöper så kanske det kan bli ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, det här vill man ju inte råka ut för... 😬

 

Tack för ditt stöd! 

Nu förstår säkert alla varför jag frågade.

 

Så gick det sedan..

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är lättare sagt än gjort men använd båten ofta så väljer dom en annan. Det är i vart fall min erfarenhet på vår brygga. Vissa badbryggor har till och med fått hela fågelbon. Då vet man att ägaren inte varit ute på ett tag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev hbengtsson:

Det kanske är lättare sagt än gjort men använd båten ofta så väljer dom en annan. Det är i vart fall min erfarenhet på vår brygga. Vissa badbryggor har till och med fått hela fågelbon. Då vet man att ägaren inte varit ute på ett tag...

Hjälper tyvärr inte med säkerhet, i alla fall inte mot "ungfåglarna" frampå höstkanten. 

Som du kan se i min tråd jag länkande till så var jag flera kvällar nere vid båten sent och där tidigt dagen efter, men ändå var det nergrisat de få timmar jag inte var där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om ett nät kan fungera... Tänker att det är väl troligt att änderna bara går upp och sätter sig på nätet. Även om jag försöker spänna upp det på ngt sätt, så lär det väl bara ta sina stora platta fötter och gå på det och tynga ner det....

 

Kanske trådar med vassa buntband fungerar bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror att ett "bär och fruktnät" kan fungera bra. Om du bara kan göra en anordning som gör att du enkelt kan fälla upp resp. ned det när du skall ut på sjön.

Fåglar tycker inte om att sitta på nät, kanske inte så mycket p.g.a. bekvämlighet eller intelligens, utan på ren överlevnadsinstinkt. De vill helt enkelt inte riskera att trassla in sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några paraplyer som spänns upp lågt med sin lutning blir väl omöjligt att beträda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag hittat en lösning som är enkel och billig

 

Köpte fågelpiggar på Krauta. Alltså en plast list med långa piggar på. Jag satte dessa på badbryggan med hjälp av styv elkabel som jag böjde till och stack ner mellan brädorna. Då blev det inte så lätt att komma upp för ankorna.

 

Var nere nyss och det var inget bajs på brygga.

 

Kolla själva. Enkelt och billigt

IMG_1935.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar nog bra - ända tills en fågel upptäcker att det går att sitta tryggt innanför.

 

Men fördelen för dig är väl att de inte kommit på det denna säsong än, så det kan kanske klara sig. För när de väl kommer på det, ja då räcker inga piggar, tampar och allt möjligt "blockerande". Det gick ju igår och då SKA det vara ett bra ställe idag också. Korkade fåglar.

Min båtplatsgranne hade till slut hela badbryggan belamrad med fågelpiggar och annat, men de sket ner den i alla fall. Antagligen just för att de vant sig och det ju gick igår.

 

Jag kör på mitt elstängsel även i år. Lättare att stuva undan än piggar, och ger fågeln en obehaglig upplevelse när den minst anar det. Och som den inte heller kan koppla till något normalt farligt/vasst den ser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...