Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
phenri

MD5 - impeller byte.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ingen erfarenhet av meka med motorer(försöker nu lära mig), hade dock tänkt byta impeller inför sjösättningen. Vet inte om jag tolkar instruktionerna rätt i dokumentet "MD5 for Dummies", men kan man ta ut hela axeln som impellern sitter på? Motorutrymmet(Sunwind 26) är extremt trångt och man kommer bara åt motorn framifrån, givetvis sitter vattenpumpen på andra sidan! Hade underlättat en del om man kunde dra ut impellern sittande på axeln och sedan skruva av den.

 

Är det viktigt att böja bladen på impellern åt ett visst håll eller justerar det sig automatiskt i vattenpumpen?

 

Någon som har erfarenhet eller andra bra tips gällande byte av impeller så delar gärna med er!

Tack!

 

http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta plocker ut impellern på hösten och sätter tillbaks den på våren om den ser hel och fin ut.

Jag brukar rotera motorn när jag är vid båten så att inte samma vingar är kraftigt böjda hela vintern.

 

Man ska böja vingarna åt rätt håll för att inte risjera att de blir för kraftigt böjda och spricker när de ska vända håll.

 

Lite vasselin är bra att sättapå så att gummit får smötjning innan vattnet kommit fram.

 

Om axeln går att ta ut får någon annan svara på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, gusvo085 said:

Japp du kan ta ut hela axeln!

Gött! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev phenri:

Gött! 

Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minutes ago, Rollen said:

Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. 

Tack för info, bra att veta. Är ganska säker på att vattenpumpen inte är utbytt, men ska ta en titt på den i helgen.

Redigerad av phenri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar ut axeln, smörj den med propelleraxelfett och sätt tillbaks den försiktigt så att du inte skadar tätningsringarna. Om det är en glidlagrad pump har den ett hål för drivpinnen, Tidigare var det en gängad skruv. Numera en lettrad pinne som man trycker ut, sätter i axeln i impellern, och trycker tillbaks pinnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/15/2021 at 3:33 PM, Rollen said:

Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. 

Har nu bytt och pinnen satt på en slits. Lite förvånad då jag förväntande mig en axel när jag drog ut impellern. Dock mycket lättare att byta med nuvarande lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, Nht1 said:

lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då?

Tror man måste byta packning. Jag fick med en packning i papper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Nht1:

lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då?

Klarar man packningen hel så behöver man inte byta.

Går packningen sönder kan man klippa ut en ny i vilket papper som helst (i bättre kvalitet än tidningspapper) och fetta/olja in det lite. Det har i alla fall funkat bra för mig.

Viktigt att få bort alla gamla packningsrester för att det ska bli tätt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...