Georg_Ohm 4 651 Postad 14 April , 2021 Hej! Jag bytte kompressoroljan idag, ren och fin. Hittar ingenstans (men jag ser väl dåligt) vad det skall vara för kvalitet eller mängd. Det var litet drygt 60 ml i kompressorn, jag hade en halvliter med ”kompressorolja” som jag köpt för längesedan, svårtydd etikett. Fyllde på 63 ml (!) svårt att se nivån på oljestickan då oljan är färglös, och jag vet inte om man skall mäta med oljestickans plugg nedskruvad eller ej, den gängade biten är ju omkring 15 mm eller mer. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 495 Postad 14 April , 2021 Det står olika beroende på var man läser, men om man mäter med stickan nerskruvad blir det ju nästan ingen olja alls i kompressorn. Jag litar på boken där det står att den inte ska skruvas ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 930 Postad 14 April , 2021 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Hej! Jag bytte kompressoroljan idag, ren och fin. Hittar ingenstans (men jag ser väl dåligt) vad det skall vara för kvalitet eller mängd. Det var litet drygt 60 ml i kompressorn, jag hade en halvliter med ”kompressorolja” som jag köpt för längesedan, svårtydd etikett. Fyllde på 63 ml (!) svårt att se nivån på oljestickan då oljan är färglös, och jag vet inte om man skall mäta med oljestickans plugg nedskruvad eller ej, den gängade biten är ju omkring 15 mm eller mer. Någon som vet? Går 1dl i kompressorn, mängden mäts med stickan ej nerskruvad. Lika som på drevet. Kompressor oljan är en speciell olja. Var noga så du fyller rätt kvalitet. Oljan är skitdyr, precis som kompressorn , dyr. Säkerställ du har rätt kvalitet. Oljan säljs i två dl flaskor. På bla drevdeiar.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 651 Postad 14 April , 2021 1 timme sedan skrev Rollen: Det står olika beroende på var man läser, men om man mäter med stickan nerskruvad blir det ju nästan ingen olja alls i kompressorn. Jag litar på boken där det står att den inte ska skruvas ner. 33 minuter sedan skrev kossor: Går 1dl i kompressorn, mängden mäts med stickan ej nerskruvad. Lika som på drevet. Kompressor oljan är en speciell olja. Var noga så du fyller rätt kvalitet. Oljan är skitdyr, precis som kompressorn , dyr. Säkerställ du har rätt kvalitet. Oljan säljs i två dl flaskor. På bla drevdeiar.se Tack! Ja. vid eftertanke var det nog inte mer än 250 ml i flaskan, skall kolla närmare. Om nu det är rätt olja jag har så skall jag då fylla på med 40 ml till. Jag återkommer i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 651 Postad 16 April , 2021 (redigerade) Jag fyllde idag upp till 1dl, nu är nivån i mitten av oljestickans markeringsfält. Oljan heter ”Cetus PAO 68” och är enligt standard DIN 51506 VDO, och när jag googlat på det ser det ut att vara en typisk kompressorolja. Den är även specad enligt ISO VG 80 och det är ju vad Volvo-Penta rekommenderar, så det känns som jag har fyllt på rätt olja. Eller vad tror @kossor och @Rollen?? Hur ofta byter ni den oljan, varje, vartannat eller vart tredje år? Redigerad 16 April , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 930 Postad 16 April , 2021 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag fyllde idag upp till 1dl, nu är nivån i mitten av oljestickans markeringsfält. Oljan heter ”Cetus PAO 68” och är enligt standard DIN 51506 VDO, och när jag googlat på det ser det ut att vara en typisk kompressorolja. Den är även specad enligt ISO VG 80 och det är ju vad Volvo-Penta rekommenderar, så det känns som jag har fyllt på rätt olja. Eller vad tror @kossor och @Rollen?? Hur ofta byter ni den oljan, varje, vartannat eller vart tredje år? Byter vartannat år då jag inte använder kompressorn nästintill, använde jag den så bytte jag varje år. Huruvida du använt rätt specad olja, får du svara för själv. Jag brukar köpa sådana specialoljor som det står på flaskan var de ska användas till. Jag vill inte ge dig råd om du använt rätt avsedd olja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 129 Postad 16 April , 2021 Hej på er, Jag bytte efter 3 år och fick ingen smuts eller konstighet. Så nästa gång blir efter 4 år. Jag köpte VP kompressorolja hos VP shopen i Limhamn. Jag kör 40 timmar per år på 40 användningsdagar och det blir 400 sjömil. Kompressorn jobbar 10 sekunder varje gång jag ska plana, sig 6 gånger per användningstillfälle = 2400 sekunder = 40 minuter per år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 651 Postad 16 April , 2021 2 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Hej på er, Jag bytte efter 3 år och fick ingen smuts eller konstighet. Så nästa gång blir efter 4 år. Jag köpte VP kompressorolja hos VP shopen i Limhamn. Jag kör 40 timmar per år på 40 användningsdagar och det blir 400 sjömil. Kompressorn jobbar 10 sekunder varje gång jag ska plana, sig 6 gånger per användningstillfälle = 2400 sekunder = 40 minuter per år. Min kompressor går nog mer. Men jag försöker undvika det varvtalsområdet där den ligger på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 129 Postad 17 April , 2021 Jag har en brytare på instrumentpanelen, som kan spärra bort kompressorn. För det fall att jag skulle vilja ligga o slira i 1700-2600 rpm. Och det händer, 23-25 knop för mig är 2300-2500 rpm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 651 Postad 17 April , 2021 1 timme sedan skrev ThomasVikhog: Jag har en brytare på instrumentpanelen, som kan spärra bort kompressorn. För det fall att jag skulle vilja ligga o slira i 1700-2600 rpm. Och det händer, 23-25 knop för mig är 2300-2500 rpm. Jag har funderat på det också, tänkte mig ett relä som jag manövrerar från styrplatserna, men det har inte blivit av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser