Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
koffenb

VW-marine, 100-5 TDI

Rekommendera Poster

Hej! Har precis köpt en fastighet och i köpet ingick en båt, en Arvor 215 med en VW-marine 100-5 TDI. Försäljaren visste inte så mycket om båten och det gör inte heller varvet där båten ligger. Skulle gissa att den är från 2005-2010 någonting.

 

Motorn startar bra och går helt OK men båten kommer inte riktigt upp i planing. Motorn slutar varva upp och stannar på 2800 rpm. Sista sju centimetrarna gaspåslag händer ingenting. Försökt googla runt för mer info om motorn men svårt att hitta vettig info någonstans. Det som framträder, efter googlande, som mest misstänkt är att turbon slutat funka och det finns en youtube film som visar hur man skall felsöka detta:

https://www.youtube.com/watch?v=vJauyPTReWE

 

Får annars inga felmeddelanden från kontrollpanelen eller liknande. 

 

Undrar om någon har erfarenhet av dessa motorer och andra förslag på fel eller felsökning? Eller annars tips på vart man kan vända sig?

 

Kristofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev koffenb:

Hej! Har precis köpt en fastighet och i köpet ingick en båt, en Arvor 215 med en VW-marine 100-5 TDI. Försäljaren visste inte så mycket om båten och det gör inte heller varvet där båten ligger. Skulle gissa att den är från 2005-2010 någonting.

 

Motorn startar bra och går helt OK men båten kommer inte riktigt upp i planing. Motorn slutar varva upp och stannar på 2800 rpm. Sista sju centimetrarna gaspåslag händer ingenting. Försökt googla runt för mer info om motorn men svårt att hitta vettig info någonstans. Det som framträder, efter googlande, som mest misstänkt är att turbon slutat funka och det finns en youtube film som visar hur man skall felsöka detta:

https://www.youtube.com/watch?v=vJauyPTReWE

 

Får annars inga felmeddelanden från kontrollpanelen eller liknande. 

 

Undrar om någon har erfarenhet av dessa motorer och andra förslag på fel eller felsökning? Eller annars tips på vart man kan vända sig?

 

Kristofer

Jag har erfarenhet av VW men inte av deras marindieslar...

 

Hur mycket skall motorn varva på max? har den rätt propeller?

 

Men väldigt generellt när det gäller marindieslar som börjar bli trötta är ju att kolla andningen, ja alltså insuget, luftfiltret och turbon.

Om du kan komma åt att känna på turbinhjulet eller kompressorhjulet på andra sidan skall det rotera väldigt lätt och man skall inte känna något som helst glapp, vare sig radiellt eller axiellt.

Lika generellt brukar trötta turbodieslar sota, alltså avgaserna blir feta och svarta vid hastigt pådrag utan att varvtalet påverkas nämnvärt.

Då kan det vara turbon som behöver lämnas in på renovering, men det kan även vara betydligt billigare med att luftfiltret kan vara igensatt.

Sedan kan man ju misstänka spridarna också, som också kan renoveras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var i landet ligger båten och hur länge har den legat i?

Det kan ju ha växt på botten och propeller.

 Jag felsökte en Searay i somras där man misstänkte turbohaveri för att båten bara varavade ca 2500 varv i 12 knop och rök kolsvart på fullgas. Men hela propellern var full med tulpaner och det var sjögräs på båtbotten.
Så efter en ordentlig renskrapning gick den som vanligt i 30 knop.

Den båten hade legat still i ca 2-3 månader på västkusten.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Båten har bara legat i någon vecka, är omhändertagen årligen på varv som gjort service. Så jag tycker det verkar mindre sannolikt att luftfilter eller påväxt skulle ligga bakom men måste förstås uteslutas. Misstänker att motorn skulle varva närmare 4000 på max, kan det vara rimligt? I nuläget planar den verkligen inte alls! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev koffenb:

Tack för input! Båten har bara legat i någon vecka, är omhändertagen årligen på varv som gjort service. Så jag tycker det verkar mindre sannolikt att luftfilter eller påväxt skulle ligga bakom men måste förstås uteslutas. Misstänker att motorn skulle varva närmare 4000 på max, kan det vara rimligt? I nuläget planar den verkligen inte alls! 

 

11 minuter sedan skrev koffenb:

Den ligger på östkusten nära Norrköping.

Nu vet jag inte vad som kan tänkas växa i dina hemmafarvatten, sedan är ju den värsta tillväxtperioden sent på sommaren. Och om båten bara legat i någon vecka låter det ju inte som om det var problemet. Så börja med att kolla/byta luftfilter, sedan en enkel koll av turbon enligt mitt tidigare inlägg.  Dieslar är ju rätt lågvarviga så 4000 rpm låter ju inte så illa, men då vet jag inte din motors maxvarvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: På max i NULÄGET varvar den bara 2800. Men jag tror att den borde komma upp i knappt 4000 om den funkade som den skulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med marin motorer och ett av våra märken är bland annat VW.

Kolla soppa filtren så det inte är alger. 

Låter kanske  som den variabla delen av turbon inte rör sig.. 

 

Båten är ingen planerade modell. Utan bör göra max 20 knop med en 100 hk skulle jag gissa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Broljung!

 

Har precis som du antyder funderat på om det kanske bara är såhär båten går i vattnet och att skrovet faktiskt inte skall plana i ordets rätta bemärkelse

 

Men den lämnar inte aktervågen efter sig alls, som på tex denna film:

 

Och stannar liksom på bogvågen och blir lite svängig och ostabil att styra.

 

Vet du om motorn lämnar felmeddelande om den variabla delen av turbon inte rör på sig? För kontrollpanelen säger ingenting alls.

 

Så: Kolla bränslefilter, luftfilter och påväxt och sedan ge sig på att försöka felsöka turbon, alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den brukar lämna ett felmeddelande då motorns map sensor inte känner rätt lufttryck. Men det har hänt att den inte larmar. 

Känn med polygrip eller skiffnyckel på armen som kommer ur turbon den skall inte tröga något nämnvärt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker mig se att motorn varvar ca 3700 varv enligt din film, och killgissar att det är så nära max du kan komma. Varvräknaren är ju graderad till 4000 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen är hämtad från Youtube och inte tagen från min båt. La upp den för att illustrera hur det borde se ut. Min båt varvar 2800 och lämnar inte aktervågen efter sig alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...