Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Solpanel med bra effekt

Rekommendera Poster

Just nu skrev Peter_K:

Nej, inte alls. 
Verkar OK när du gör en el-budget. 


Men man skall komma ihåg att med dåliga förutsättningar kan du nog komma högre än så. Om du ständigt fyller på med varma dricka som skall kylas ner, dålig box med tunn isolering och trött tätningslist, kompressorn sitter i ett utrymme som blir varmt... 

Jag har ingen aning om hur själva kylboxen ser ut. Har inte kollat. Är själv rätt ointresserad av kylen och förmodligen inget jag kommer att använda. Det är nog bara ena brorsan som kommer att nyttja den.

Men båten är från 1984, så isoleringen är säkert inte strålande, och lister kan ju vara kassa som du skriver.

Ok, 2 A då. Ca 50 Ah per dygn. Gissningsvis kanske 10 Ah/dygn till för belysning och laddning. Då bör 2-3 dygn utan laddning vid fulladdade batterier funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att man bör finna en bra balans mellan solcellspaneleffekt och batterikapacitet. 
Man bör ju inte ladda ur batteribanken mer än till 50% och så skall man ju då kunna ersätta dessa 50% under förmiddagen och första delen av middagen, då solen ger som mest. Det är ju något att räkna på.

 

@Olleman82 har ett alldeles för energikrävande kylskåp, som han själv misstänker. Jag tror att det bör åtgärdas eller bytas ut, vore konstigt annars om man inte klarar sig på den paneleffekten.

 

Det har ju skrivits mycket om att Isotherms kylskåp med ASU inte är så bra i kombination med solcellsladdning, då ASU’n uppfattar den förhöjda spänningen när solen kommer ur moln, som att generatorn laddade, då går kompressorn igång på full effekt och kyler skåpet samt kylackumulatorn. Om man då har liten batterikapacitet dras batteriet ur snabbare än vad solcellerna hinner ersätta. 
Med en större batterikapacitet klarar det sig och kompressorn kyler ned ackumulatorn, det blir en jämnare kyla och mindre förbrukning.

Då kylackumulatorn är ordentligt kall behöver ju inte kompressorn starta så ofta och då blir förbrukningen lägre. Visst vet jag att man inte får nån energi gratis, men det förefaller vara en mer ekonomisk metod att skapa och lagra kyla ombord.

 

Så jag hävdar då att ASU fungerar om man har en större batteribank som klarar av att hålla kylen igång, även då spänningen höjs. Sedan kan man ju fråga sig var det är lämpligast att lagra denna energi, i batteriet eller kylackumulatorn... vilket troligtvis kan bero på vilken batterityp man använder och säkerligen även på andra variabler och parametrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror nog att man bör finna en bra balans mellan solcellspaneleffekt och batterikapacitet. 
Man bör ju inte ladda ur batteribanken mer än till 50% och så skall man ju då kunna ersätta dessa 50% under förmiddagen och första delen av middagen, då solen ger som mest. Det är ju något att räkna på.

 

@Olleman82 har ett alldeles för energikrävande kylskåp, som han själv misstänker. Jag tror att det bör åtgärdas eller bytas ut, vore konstigt annars om man inte klarar sig på den paneleffekten.

Ja, mycket möjligt att så är fallet.  Får fortsätta övervaka det hela i sommar. Det var först på sluttampen av säsongen som jag fick installerat min elektronik med batteriövervakning etc. En del som också påverkar är hur kallt man vill ha det samt hur mycket kylen får arbeta med att kyla ner varma varor  vi är stora sodastreamkonsumenter och lägger säkerligen in 4-5l "varmt" vatten under dagen som måste kylas ner.  Samtidigt vill jag ha 4 grader eller kallare. Detta gör troligen en del också men kan knappast vara hela förklaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Men båten är från 1984, så isoleringen är säkert inte strålande, och lister kan ju vara kassa som du skriver.

Fast det är ju lätt att kolla.

Och lätt att tilläggsisolera om så krävs. 
 

Jag tyckte kyl var lite töntigt tills jag skaffade det. Fy fan vad sjysst att kunna ha med sig färskvaror. Smör, mjölk till kaffet, ost och skinka till mackorna, färdiga köttbullar till lunchen, kött och korv till grillen. 
Planerar jag maten väl kan jag och min lilla kyl vara ute en vecka utan att behöva lägga till i en hamn med affär. 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det är ju lätt att kolla.

Och lätt att tilläggsisolera om så krävs. 
 

Jag tyckte kyl var lite töntigt tills jag skaffade det. Fy fan vad sjysst att kunna ha med sig färskvaror. Smör, mjölk till kaffet, ost och skinka till mackorna, färdiga köttbullar till lunchen, kött och korv till grillen. 
Planerar jag maten väl kan jag och min lilla kyl vara ute en vecka utan att behöva lägga till i en hamn med affär. 

🙂 

Det är säkert lätt att kolla. Just nu är båten 13 mil bort bara, så för stunden får jag leva i ovisshet. Men planen är att göra sånt som inte kräver jobb under vattenlinjen först efter sjösättning, så tidigast mitten av maj, men eftersom det inte behövs förrän nån ska vara ute längre tid så tippar jag juni eller tidigt juli.

Tilläggsisolera lär inte funka eftersom den är inbyggd från fabrik. Knappast nån plats runt den som inte är upptagen för annat redan. Den ser ut att vara i storlek med ungefär en halv sån där bärbar kylbox. Skulle tro att den rymmer ett par mjölkpaket och en påse grillkorv. Knappast mer än så.

Kyl är väl toppen, men för min del fyller den inget behov. Det jag vill ha som är potentiell kylvara är mjölk, men det konsumerar jag så mycket av att platsen i en båtkyl bara skulle räcka 1-2 dygn. Det blir UHT-mjölk i rumstemp. I övrigt är det torrvaror. Pasta, ris, konserver. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Samtidigt vill jag ha 4 grader eller kallare. Detta gör troligen en del också men kan knappast vara hela förklaringen.

Det kan vara hela förklaringen. När vår kyl är inställd på 6 grader drar den 5A konstant. Antar att isolering och tätning i locket behöver ses över. Ställer jag den på 8 grader sjunker förbrukningen markant då kylen orkar arbeta ner tempen och den börjar gå periodvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev McLasse:

Det kan vara hela förklaringen. När vår kyl är inställd på 6 grader drar den 5A konstant. Antar att isolering och tätning i locket behöver ses över. Ställer jag den på 8 grader sjunker förbrukningen markant då kylen orkar arbeta ner tempen och den börjar gå periodvis.

Jag har ett ”problem”, dvs sk i-landsproblem, med att vredet till kylen bara är en skala från mindre till mer och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa vredet för att det ska bli lagom kallt utan att ha en termometer med prob in i kylen. Jag har, föga förvånande, funnit att det är olika kallt på olika ställen i kylen men det värsta är att temperaturen inne i skåpet varierar med temperaturen runt om.
Hur gör ni för att veta hur kallt ni har i kylen?

Jag brukar när jag öppnar kylen på morgonen dra ner termostaten så att den håller kylan under dagen. På kvällen drar jag upp den igen för den behöver inte köra så hårt på natten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har ett ”problem”, dvs sk i-landsproblem, med att vredet till kylen bara är en skala från mindre till mer och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa vredet för att det ska bli lagom kallt utan att ha en termometer med prob in i kylen. Jag har, föga förvånande, funnit att det är olika kallt på olika ställen i kylen men det värsta är att temperaturen inne i skåpet varierar med temperaturen runt om.
Hur gör ni för att veta hur kallt ni har i kylen?

Jag brukar när jag öppnar kylen på morgonen dra ner termostaten så att den håller kylan under dagen. På kvällen drar jag upp den igen för den behöver inte köra så hårt på natten. 

Kan du kanske testa med en liten 12 V datorfläkt för att vispa runt luften bättre?

Typ denna:
https://www.inet.se/produkt/6308892/fractal-design-silent-series-r3-92mm

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Hur gör ni för att veta hur kallt ni har i kylen?

Vi är nöjda om det är kallt och tycker inte det är så noga hur kallt det är.

Det brukar bli bra när den står på 3, gissar att vi kollade när vi köpte båten att vi låg på 6 - 8 grader då.

 

Tidigare har vi cyklat och paddlat och då är det inte så kallt, men med planering klarar man tre fyra dagar, kanske fem med en vanlig isolerad kylväska utan el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

Kan du kanske testa med en liten 12 V datorfläkt för att vispa runt luften bättre?

Typ denna:
https://www.inet.se/produkt/6308892/fractal-design-silent-series-r3-92mm

Ja, det hjälper säkert till viss del mot olika temperatur på olika ställen men en fläkt tar ju också plats och plats har man i allmänhet inte mycket av i en båt och ffa inte i ett kylskåp. Risken är väl att man också blåser ut kylan när man öppnar dörren till skåpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Vi är nöjda om det är kallt och tycker inte det är så noga hur kallt det är.

Det brukar bli bra när den står på 3, gissar att vi kollade när vi köpte båten att vi låg på 6 - 8 grader då.

 

Tidigare har vi cyklat och paddlat och då är det inte så kallt, men med planering klarar man tre fyra dagar, kanske fem med en vanlig isolerad kylväska utan el.

Ja, så tyckte jag i början också innan jag blev dålig av en bit mat som tydligen hade legat lite för varmt. Sen är det ju så att på många livsmedel idag så står det max 4 grader och det är det sällan jag kan hålla konstant (ja, det varierar ju med temperaturen kring skåpet som jag skrev tidigare). Tidigare stod det ofta max 8 grader på grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ChristerN:

Jag har ett ”problem”, dvs sk i-landsproblem, med att vredet till kylen bara är en skala från mindre till mer och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa vredet för att det ska bli lagom kallt utan att ha en termometer med prob in i kylen. Jag har, föga förvånande, funnit att det är olika kallt på olika ställen i kylen men det värsta är att temperaturen inne i skåpet varierar med temperaturen runt om.
Hur gör ni för att veta hur kallt ni har i kylen?

Jag brukar när jag öppnar kylen på morgonen dra ner termostaten så att den håller kylan under dagen. På kvällen drar jag upp den igen för den behöver inte köra så hårt på natten. 

Har precis samma problem.  När vi köpte båten förra året fick man det stundtals inte ens kallt på max. Fick justera termostaten och då gick det att närma sig nollan inne i kylen. Men inte på varma sommardagar med en full kyl. Jag har en temperaturprobe i kylen som loggar tempen till mitt lilla automationssystem och precis som för dig pendlar kylan oerhört med omgivande temperatur och med hur mycket det är därinne. 

Jag köpte en helt ny isotherm 65l till förra båten.  Den drog inte så mycket som denna men jag kunde allt få den att dra 35A-40A per dygn i alla fall och även den hade svårare att hålla kallt varma sommardagar. På den var kylskåpet betydligt bättre placerat än i nuvarande båt.

 

Jag tror det som @Mackey är inne på att inte titta så noga på temperaturen också påverkar hur förbrukningen blir. Siktar man på "riktiga " 4 grader drar rimligtvis de flesta kylar betydligt mer ström- om än inte i nivå med min:)

 

Förra ägaren till vår båt hävdade att han klarade sig fint med 50w cellen på targan och kylen ställd på "4". När jag mätte innebar det bortåt 8-10 grader på de varmaste ställena i kylen.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe såhär ser det ut I min telefon idag. Kanske dags att kolla på att fylla kylmedia:)

 

Screenshot_20210415-210940_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Olleman82:

- - - från våra luriga leverantörer i öst.

 

Varför luriga? Jo, för att de börjar bli direkt ettriga på Aliexpress och CO nu. De gör allt de kan för att komma undan reklamationer och skriver helt ovidkommande specifikationer. Exakt samma panel kan man hitta specad till både 100w, 120w samt 150w. Wish verkar vara värst, tur jag aldrig handlar där! Det har helt klart blivit värre. För ett par, eller kanske 5 år sedan, var det tryggare att handla från Kina än hemma men så är inte fallet längre.

- - -

Det du ska titta efter när du jämför olika leverantörer är vad de anger för standard för prestandan. Det finns olika standarder, som med olika förutsättningar kommer fram till helt olika prestanda.

 

De mest välvilliga, de som anger högst effekt, benämner jag som "försäljarspecifikationer".

Sen finns det andra standarder som bättre beskriver verkligheten. Det är så klart inte lika framgångsrikt att sälja en panel efter den specen när det ser ut som om du får en klenare panel till samma pris som den de annonserar med "försäljarspecen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, det hjälper säkert till viss del mot olika temperatur på olika ställen men en fläkt tar ju också plats och plats har man i allmänhet inte mycket av i en båt och ffa inte i ett kylskåp. Risken är väl att man också blåser ut kylan när man öppnar dörren till skåpet.

För all del. Men fläkten jag länkar till är ganska precis lika stor som en manshand om man tar bort fingrarna. Så ingen enorm pjäs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-14 vid 21:01 skrev Mackey:

Fast vår jättegamla 50 W panel gav 50 W även fast den var 15 år gammal. Såg något kvitto i en pärm att den kostade närmare 5 000:- kronor på sin tid.

Vi köpte ändå en ny 100 W panel förra året, bara något lite större och priset var knappt 1 000:- kronor inklusive frakt.

 

Men nej, jag tror inte panelerna förlorar särskilt mycket effekt.

En av de äldsta solcellsanläggningar jag känner till på ett hustak är ca 40 gammal. De har bytt växelriktare under dessa år och är nu inne på tredje omgången. Båda gångerna när de bytt omvandlarna så har de fått mer effekt ur dessa gamla paneler.

 

Så jag håller helt med dig. Panelerna tappar inte så mycket i effekt över tiden. Växelriktare och de regulatorer vi har i fritidsbåtar är kanske inte helt jämförbart så det är nog inte lika lönsamt att byta 12V-regulatorn och tro att man ska få mer effekt.

 

Att effekten/kvadratmeter har ökat är nog den största förtjänsten med att byta paneler. Man får helt enkelt ut mer effekt från samma solcellsbelamrade yta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådinnehållet har mer och mer övergått till att handla om kylskåp och kylbox.

Att mäta temperaturen i ett kylskåp är enkelt. Nu snackar jag om Isotherm.

Där kabeln till innerbelysningen går igenom bakväggen sitter det någon kittliknande tätningsmassa, där går det att putta in sonden eller proben till en sådan där billig digital termometer. Jag tejpade upp en sådan sond, prob, givare på mitten av bakväggen inne i skåpet. Tenperaturen varierade mellan 6 och 8 grader. Den digitala termometern var väldigt billig och höll bara i två säsonger, man kan inte få allt för trettioniokronor. Så just nu har jag bara en liten mekanisk inne i skåpet, men har fått en bra digital akvarietermometer till övers, så skall jag bara då ändan ur och installera den.

ASU kylarna har inget vred inne i skåpet, det finns ett på den externa kontrollpanelen, och då går det bara att justera tempen i det manuella läget.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev ABC:

Jag tycker det är bekvämare med dom som har en lång sladd med givare i ändan (i ändan av sladden alltså, om man nu inte avser en rektal febertermometer).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en vanlig trådlös ute-inne termometer och slänger in utegivaren i kylen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är allergisk mot extraprylar, och brukar slänga in badtermometern som ändå är i båten. Dessutom märks det på smöret om det är lagom kallt tycker jag.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag är allergisk mot extraprylar, och brukar slänga in badtermometern som ändå är i båten. Dessutom märks det på smöret om det är lagom kallt tycker jag.

Jag har en annan digital termometer, som visar inne och ute, samt min och max. Givaren till den sitter fast med en slangklämma runt skrovgenomföringen till avloppet från köksvasken.

Det blir väldigt behaglig badtemperatur varje gång man tappat ut varmt diskvatten  🛀....

 

Extraprylar är bra, om man har plats, jag har flera saker dubblerade. Förtöjningslinor, och bergdubbar bland annat. Jag har även ett kylskåp, en kylbox och tre solcellspaneler, sagt som ett desperat försök att föra denna diskussion tillbaka till ursprungsämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev McLasse:

Det kan vara hela förklaringen. När vår kyl är inställd på 6 grader drar den 5A konstant. Antar att isolering och tätning i locket behöver ses över. Ställer jag den på 8 grader sjunker förbrukningen markant då kylen orkar arbeta ner tempen och den börjar gå periodvis.

Det verkar inte vara en kompressorkyl, alternativt en väldigt stor sådan ? 

För de vanliga aggregaten med Danfosskompressor drar ju nämligen inte mer än c:a 3A när de går, och de kan ju inte gå mer än 100%. Inte ens vår extrabox (Isoterm) drog f.ö. fullström när den var inställd på frystemp.

 

Är det däremot en termoelektrisk kan de ju nästan dra vad som helst, och har ofta svårt att överhuvudtaget får ner tempen mot nollan.

 

Isolera gör bäst effekt i botten och nedre sidorna. Kylan går neråt, det är därför en box fungerar så effektivt och kyldiskarna i affären kan vara öppna uppåt. Har man kyl med dörr - kolla att den verkligen tätar nedtill. Inte ovanligt fel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev IngemarE:

Är det däremot en termoelektrisk kan de ju nästan dra vad som helst, och har ofta svårt att överhuvudtaget får ner tempen mot nollan.

För nu rätt många år sedan marknadsförde man ju olika kylboxar som var uppbyggda runt ett peltierelement, en slags halvledare. man känner ofta igen dessa på att dom har stora kylflänsar och en synlig fläkt. Några modeller kunde även "vändas" så att man fick en värmebox istället.

Fördelen var att kylan eller värmen kom snabbt, men till priset av en hög strömförbrukning. Idag finnar man dem i diverse bärbara kylboxar som säljs i såväl "diversebutikerna" som hos båttillbehörsbutikerna. Multinationella amerikanska läskedrycksfabrikanter brukar även lotta ut sådan i diverse obskyra tävlingar.

Dom gör även nytta som processorkylare i en del potenta och snabba datorer.

Men som kylaggregat i båten är dom nog mindre lämpade pga. sin höga strömförbrukning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Det verkar inte vara en kompressorkyl

Nix, det är en Supercool och boxen är på knappt 80 liter. Detta arrangemang skall ut nästa år och ersättas av en 230V kyl, är planen. Vi får se hur det går med det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag är allergisk mot extraprylar, och brukar slänga in badtermometern som ändå är i båten. Dessutom märks det på smöret om det är lagom kallt tycker jag.

Jag hade tänkt påpeka att smöret är en bra indikator på lagom temperatur, men du han före.

 

Mat som inte luktar eller smakar direkt illa är också en bra indikator förutom vissa livsmedel som tex. köttfärs och majonäs som man ska vara försiktig med.

Varning för långtidscovid med nedsatt lukt och smaksinne.

 

Vi lagade en väldigt god laxsås (till pasta) på tre månader gammal plastförpackad rökt lax för många år sedan. Vi har sedan dess inte kunnat återskapa den kraftiga och fylliga smaken på något vis.  :(

 

Jag tycker det är för många som läser på förpackningarna istället för att försöka förstå hur livsmedel funkar!

Det är bra att det finns märkning, men det står inte dödligt efter utan bäst före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Jag hade tänkt påpeka att smöret är en bra indikator på lagom temperatur, men du han före.

 

Mat som inte luktar eller smakar direkt illa är också en bra indikator förutom vissa livsmedel som tex. köttfärs och majonäs som man ska vara försiktig med.

Varning för långtidscovid med nedsatt lukt och smaksinne.

 

Vi lagade en väldigt god laxsås (till pasta) på tre månader gammal plastförpackad rökt lax för många år sedan. Vi har sedan dess inte kunnat återskapa den kraftiga och fylliga smaken på något vis.  :(

 

Jag tycker det är för många som läser på förpackningarna istället för att försöka förstå hur livsmedel funkar!

Det är bra att det finns märkning, men det står inte dödligt efter utan bäst före.


Här är det väl på sin plats att påpeka att det finns två olika datummärkningar på livsmedel.

"Bäst före" talar om att livsmedlet ska smaka som förväntat till minst det datumet om det förvarats korrekt. Det säger inget om hur länge efter som det kan fortsätta smaka bra, och det säger inget om att livsmedlet blir otjänligt vid ett visst datum. Många livsmedel, i synnerhet torrvaror, får ett generiskt BF-datum som egentligen är meningslöst. Socker, salt och sånt håller i årtionden!
Ägg har ett BF-datum som är satt utifrån förvaring i rumstemperatur. I kylskåp håller ägg normalt i många månader förbi BF. Jag är periodare när det gäller ägg, så ibland kan enstaka ägg vara kvar i kylen i ett halvår. Har hittills kunnat äta dem utan problem.

Det som är betydligt viktigare är "sista förbrukningsdag", som är ett datum satt utifrån beräknad bakterietillväxt, oftast i rått kött och vissa mejeriprodukter. Lukta och titta gäller fortfarande, men bör enbart praktiseras före datumet. Efter datumet ska man helst inte konsumera livsmedlet alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Nix, det är en Supercool och boxen är på knappt 80 liter. Detta arrangemang skall ut nästa år och ersättas av en 230V kyl, är planen. Vi får se hur det går med det.

Ja det är ju en väldigt stor strömslukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...