Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BMF

Val av bottenfärg, styrpulpet?

Rekommendera Poster

Förra ägaren hade ingen koll alls på vad han hade målat botten med. Så nu har jag slipat över hela botten med 80papper och det är slätt och bra. Vad en svart färg och under låg det en blå. Misstänker att den svarta var en självpolerande färg då en trasa som jag blött färgades då jag testade att skrubba färgen lite innan jag började slipa.Men nu är allt slipat och slätt och bra. Nästa steg blir att tvätta rent med såpvatten och spola så allt slipdamm försvinner helt.

Vad ska jag välja för färg egentligen?  Är en 5meters styrpulpet med 50hk motor. Funkar självpolerande färger bra på dessa eller nöter det för hårt på färgen av farten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en liknande båt och tänkte först använda International Micron. Men sen frågade jag förra ägaren vilken färg som satt på båten sedan innan eftersom det knappt varit någon påväxning alls. Det visade sig att han använt Biltemas bottenfärg (självpolerande) så jag valde att köra på den i år igen. Båten ligger dock skyddat i kungsbackafjorden så det går nog inte jämföra mot t ex bohuslän. Nästa år kommer jag däremot slipa ner alla gamla lager och börja om, då kanske jag prövar något annat.

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Problemet var att förra ägaren inte alls minns vad han hade målat med. "Jag tog en burk jag hade ståendes hemma" var svaret jag fick när jag frågade. Kommer ligga med med den i  Sthlms södra skärgård.

Redigerad av BMF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ny ägare och med okänd tidigare behandling hade jag viljat testa mig fram till något jag anser fungera och till en vettig kostnad/arbetsinsats. Då tycker iallafall jag det är lockande att börja med ett billigare alternativ för att nästa säsong utvärdera och eventuellt välja andra eventuellt dyrare alternativ. Så resonerade jag, men då hade jag redan god erfarenhet samt kompatibelt underlag i form av ett billigare alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan måla över en hård bottenfärg med hård eller polerande men du kan inte måla hård på polerande. Eller kan och kan, spärrfärg som beskrivits ovan såklart. Men var den målad med polerande så köp en burk polerande avsedd för dina vatten och testa. Går säkert toppen efter som den är fin i botten. Har sju slipat ner helt så grundfärg är borta/skadad då är det nog att bättra grundfärg eller göra om helt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I denna tråden har det diskuterats lite bottenfärg och i första inlägget finns länkar till listor med godkända bottenfärger och vilken biocid de innehåller samt för vilket farvatten de är avsedda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...