Jump to content
Friday 14 May 2021
Emilperolov

Varvmätare går upp på max så fort motorn går i gång

Recommended Posts

Hej. Som rubriken lyder har jag problem med varvmätaren på min båt. Har en marindiesel md-300 i. När jag slår på tändningen (första klicket i nycken) händer inget med varvmätaren, alltså precis som det ska. När jag sedan vrider om nyckeln och motorn går igång går visaren direkt upp på 5000 varv (Max på mätaren). 
 

några kloka gissningar? Kan det vara någon givare? Har inte riktigt koll på vart den sitter i så fall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gissningar...

Varvräknaren brukar få sin signal från generatorn. Laddar generatorn som den skall?

 

En källa till diverse konstiga elproblem på Volvo-Pentamotorer är den runda multikontakten som sitter ansluten i den svarta boxen högst upp på motorn (om du nu har en sådan box).

Kontakten sitter fast med en låsring som ofta går sönder, och då kan det uppstå glappkontakt, det kan larma om utebliven laddning, varvräknaren kan löpa amok och temp samt tryckinstrumenten kan få spatt och spader. Så om din motor har en sådan box med sådan kontakt, kolla den, sedan sitter det en motsvarande likadan under instrumenttavlan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns på vissa varvräknare även en skruv på baksidan som ställer in för 4, 6 och 8 cylindriga motorer. Kan du ha kommit åt den? Kan i varje fall vara värt att skruva på den fram och tillbaka för att se om det löser problemet. Har hänt mig att något ärgar ihop och löser sig då.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Gissningar...

Varvräknaren brukar få sin signal från generatorn. Laddar generatorn som den skall?

 

En källa till diverse konstiga elproblem på Volvo-Pentamotorer är den runda multikontakten som sitter ansluten i den svarta boxen högst upp på motorn (om du nu har en sådan box).

Kontakten sitter fast med en låsring som ofta går sönder, och då kan det uppstå glappkontakt, det kan larma om utebliven laddning, varvräknaren kan löpa amok och temp samt tryckinstrumenten kan få spatt och spader. Så om din motor har en sådan box med sådan kontakt, kolla den, sedan sitter det en motsvarande likadan under instrumenttavlan.

Tack för snabbt svar! Har googlat lite och verkar som att min varvräknare får signal från generatorn precis som du säger. Vet dock att det sitter någon slags givare under motorn typ vid vevaxeln. Den är ansluten till varvräknaren på något sätt men vet inte om det är den som ger varvtalet. Ska kolla om jag har en sådan där box du pratar om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev JamesCook:

Det finns på vissa varvräknare även en skruv på baksidan som ställer in för 4, 6 och 8 cylindriga motorer. Kan du ha kommit åt den? Kan i varje fall vara värt att skruva på den fram och tillbaka för att se om det löser problemet. Har hänt mig att något ärgar ihop och löser sig då.

Ska kolla upp det. Har inte pillar under instrumenten så skulle inte tro att jag kommit åt den. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Emilperolov:

Tack för snabbt svar! Har googlat lite och verkar som att min varvräknare får signal från generatorn precis som du säger. Vet dock att det sitter någon slags givare under motorn typ vid vevaxeln. Den är ansluten till varvräknaren på något sätt men vet inte om det är den som ger varvtalet. Ska kolla om jag har en sådan där box du pratar om.

Det absolut vanligaste på V-Ps marindieslar, och även andra, är att man plockar ut en växelströmsignal från en anslutning på generatorn som heter "W", den signalen varierar med varvtalet.

V-Ps varvräknare är uppbygga runt en stegmotor som driver visarnålen, och då en del elektronik som syr denna pytte lilla stegmotor, så även där kan ju felet ligga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-14 vid 18:45 skrev Georg_Ohm:

Det absolut vanligaste på V-Ps marindieslar, och även andra, är att man plockar ut en växelströmsignal från en anslutning på generatorn som heter "W", den signalen varierar med varvtalet.

V-Ps varvräknare är uppbygga runt en stegmotor som driver visarnålen, och då en del elektronik som syr denna pytte lilla stegmotor, så även där kan ju felet ligga.

Har försökt felsöka lite men är ingen fena på elektronik. Men jag prövade att ta bort jordkabeln från Oljetrycksmätaren och märkte då att den (precis som varvräknaren beter sig nu) lägger sig på max. En hypotes jag har är därför att det är saknad jord som gör att varvräknaren lägger sig på max när motorn startar. Jag testade därför att dra en ny jordkabel till varvräknaren men utan resultat. Jag tänker därför att felet bör ligga i själva instrumentet. Jag plockade idag isär mätaren och kikade lite. Kretskort och liknande är inte min starka sida men det jag kunde hitta va att på baksidan av vad du kanske menar är ”stegmotorn” fanns det en dålig lödning. Jag har nu testat att löda om den (bilden är efter lödningen). Ska testa att sätta tillbaka mätaren i båten och se om det hjälper. 

FF35BCFD-69DD-4341-BE9B-7B69D551806F.jpeg

7544F49E-F419-4353-A077-8D90B4356782.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Emilperolov:

Har försökt felsöka lite men är ingen fena på elektronik. Men jag prövade att ta bort jordkabeln från Oljetrycksmätaren och märkte då att den (precis som varvräknaren beter sig nu) lägger sig på max. En hypotes jag har är därför att det är saknad jord som gör att varvräknaren lägger sig på max när motorn startar. Jag testade därför att dra en ny jordkabel till varvräknaren men utan resultat. Jag tänker därför att felet bör ligga i själva instrumentet. Jag plockade idag isär mätaren och kikade lite. Kretskort och liknande är inte min starka sida men det jag kunde hitta va att på baksidan av vad du kanske menar är ”stegmotorn” fanns det en dålig lödning. Jag har nu testat att löda om den (bilden är efter lödningen). Ska testa att sätta tillbaka mätaren i båten och se om det hjälper. 

FF35BCFD-69DD-4341-BE9B-7B69D551806F.jpeg

7544F49E-F419-4353-A077-8D90B4356782.jpeg

Berätta gärna hur det gick.

Men var försiktig med lödningen så att inte kopparfolien lossnat från kretskortet. 
Ja det kan ju mycket väl vara den dåliga lödningen som är orsaken till problemet.

 

Funkar sin timräknare? Annars hade det ju varit läge att byta ut den displayen samtidigt, det är inte så svårt, inga lödningar iallafall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-20 vid 20:48 skrev Georg_Ohm:

Berätta gärna hur det gick.

Men var försiktig med lödningen så att inte kopparfolien lossnat från kretskortet. 
Ja det kan ju mycket väl vara den dåliga lödningen som är orsaken till problemet.

 

Funkar sin timräknare? Annars hade det ju varit läge att byta ut den displayen samtidigt, det är inte så svårt, inga lödningar iallafall.

Tyvärr ingen skillnad. Den lägger sig fortfarande på max så fort motorn går igång. Jag får fortsätta felsöka. Ska se om jag kan hitta någon annan varvräknare att testa med för att se om det är instrumentet som är paj eller något annat. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy