Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Marerik69

Trailerfråga

Rekommendera Poster

Har en Ryds 5.35.....väger ca 700 kg med motor. Min fråga är: Finns det någon typ av trailer som jag kan dra den med personbil.....och B-körkort? ....ska köra långt.  Någon som har tips/kunskap?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna Fogelsta har en totalvikt på 1000kg, och lastar din båt vad gäller vikt och längd. 181000B X
 

 

6E118F7A-D2D2-4A5B-B726-BC958BB3A90F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, glömde skriva färdigt..

 

Totalvikt för ekipage på B kort är 3500kg.

 

1000kg väger båt och bromsad trailer, vilket lämnar 2500kg över.

 

Du ska alltså ha en bil som får dra 1000kg bromsad vagn, och som inte har en totalvikt över 2500kg.

 

Vad har du för bil och vad står i regbeviset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beräkning är gjord.

Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen.

Utökad info

Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 2060 kg och släpvagnens totalvikt, 1500 kg blir sammanlagt 3560 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet.

Beräkningsunderlag

 

Bil:

Regnr: ALY491

Fabrikat: SAAB

Tjänstevikt: 1615 kg

Totalvikt: 2060 kg

Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1600 kg

Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg

Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3660 kg

Släpvagn:

Regnr: DYA782

Fabrikat: BRENDERUP

Tjänstevikt: 410 kg

Max lastvikt: 1090 kg

Totalvikt: 1500 kg

Bromsad: Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Jacques:

Ursäkta, glömde skriva färdigt..

 

Totalvikt för ekipage på B kort är 3500kg.

 

1000kg väger båt och bromsad trailer, vilket lämnar 2500kg över.

 

Du ska alltså ha en bil som får dra 1000kg bromsad vagn, och som inte har en totalvikt över 2500kg.

 

Vad har du för bil och vad står i regbeviset?

Släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsens hemsida är ett utmärkt hjälpmedel för att beräkna lagligheten att dra släp. Då slipper man gissa eller komma med felaktigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beräkning är gjord.

Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen.

Utökad info

Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 2060 kg och släpvagnens totalvikt, 1500 kg blir sammanlagt 3560 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet.

Beräkningsunderlag

 

Bil:

Regnr: ALY491

Fabrikat: SAAB

Tjänstevikt: 1615 kg

Totalvikt: 2060 kg

Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1600 kg

Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg

Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3660 kg

Släpvagn:

Regnr: DYA782

Fabrikat: BRENDERUP

Tjänstevikt: 410 kg

Max lastvikt: 1090 kg

Totalvikt: 1500 kg

Bromsad: Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsens hemsida är ett utmärkt hjälpmedel för att beräkna lagligheten att dra släp. Då slipper man gissa eller komma med felaktigheter.

Vart exakt gissar jag?

 

Lägg in trailern jag visade i kalkylatorn så får vi se..😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då efterlyser vi ett regnr på en båttrailer med totalvikt på 1000kg, typ den jag visade från början, TK trailer har en liknande med. Alltså en trailer som skulle funka för TS behov alldeles förträffligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev pseudonym:

Släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsens hemsida är ett utmärkt hjälpmedel för att beräkna lagligheten att dra släp. Då slipper man gissa eller komma med felaktigheter.

Hittade nu en större vagn med 1200 kg totalvikt, och även den funkade utmärkt.

 

Nu blir man verkligen nyfiken på vari gissningen eller felaktigheten bestod?
 

Kanske får man olika resultat beroende varifrån i landet man använder kalkylatorn?

 

Då verkar vi i Dalarna vara betrodda. 😂

5ED700BA-5665-48A7-9C16-5AC7B319FBD8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsens hemsida är ett utmärkt hjälpmedel för att beräkna lagligheten att dra släp. Då slipper man gissa eller komma med felaktigheter.

Varför är man så snabb att klanka ner på varann på forumet, på nåt man missförstått dessutom?

 

Det håller ju bara om man är lika snabb att stå för sina ord, eller?

 

Min bild av hur ett forum ska vara är nåt annat, men jag har väl fel där med förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jacques:

Varför är man så snabb att klanka ner på varann på forumet, på nåt man missförstått dessutom?

 

Det håller ju bara om man är lika snabb att stå för sina ord, eller?

 

Min bild av hur ett forum ska vara är nåt annat, men jag har väl fel där med förstås.

Det brukar vara väldigt lite tjafs på MG tycker jag och de som inte "håller måttet" utan klankar ner på andra eller tjafsar på annat vis brukar inte bli långvariga eller så börjar anstränga sig lite för att bli bättre.

 

Många känner varandra via forumet och/eller privat sedan tiotals år så det är lätt att som ny missförstå tråkningar och skämt mellan deltagare som plumpa och trista.

 

Modereringen är begränsad vilket jag tycker är bra, men vid behov finns den där.

Det mesta brukar lösa sig mellan medlemmarna på ett eller annat vis.

Ofta innebär det att trådar spårar iväg som vid ett samtal kring fikabordet, men gillar man inte att ens startade trådar spretar åt alla håll funkar det oftast att säga ifrån vänligt men bestämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Det brukar vara väldigt lite tjafs på MG tycker jag och de som inte "håller måttet" utan klankar ner på andra eller tjafsar på annat vis brukar inte bli långvariga eller så börjar anstränga sig lite för att bli bättre.

 

Många känner varandra via forumet och/eller privat sedan tiotals år så det är lätt att som ny missförstå tråkningar och skämt mellan deltagare som plumpa och trista.

 

Modereringen är begränsad vilket jag tycker är bra, men vid behov finns den där.

Det mesta brukar lösa sig mellan medlemmarna på ett eller annat vis.

Ofta innebär det att trådar spårar iväg som vid ett samtal kring fikabordet, men gillar man inte att ens startade trådar spretar åt alla håll funkar det oftast att säga ifrån vänligt men bestämt.

Instämmer..


För att behålla en miljö på forumet där alla törs hjälpa till och känna att dom vill bidra, kanske man inbland måste ifrågasätta när någon är väldigt snabb att klanka ner.

 

Det bästa är väl om man på alla forum har samma ton som vid fikabordet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du ingen bra att hyra, så hittade jag denna med ett bra pris tycker jag.

 

Sen kan du ju hålla koll på blocket efter en beg och kanske spara nån tusenlapp till.

 

Jag vet ju ej exakt hur din situation ser ut, men det är rätt bekvämt med egna grejer.

 

Tror OKQ8 hyr ut mindre båttrailer på flera orter.

 

Lycka till hur det än blir.

1C08439D-7BCB-4D84-98C1-0CE061E00407.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...