Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Polermaskin Multimarin

Rekommendera Poster

Hej,

Såg att SeaSea säljer följande polermaskin till ett bra pris:

https://www.seasea.se/båtvård/polermateriel/polermaskin-dual-action-900w-multimarine

 

Är det någon som testat den och hur är den? Är det värt att satsa på denna?

 

Såg att följande finns från Nautec och den verkar vara väldigt lik:

https://www.nautec.se/Polermaskin-Dual-Action-11Jz7

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spontanköpte den maskinen för något år sedan. Osäkert vilket namn den hade. Den säljs med två olika handtag som visas på bägge bilderna.

Den fungerar utan problem men den är enbart oscillerande och man kan inte låsa rondeller så att den blir bara roterande. 

Jag tycker inte att fick bort vaxet lika bra som min 180mm Jula-maskin. Då kör jag med UltraGlozz Superpolish som får torka in lite. 
Så min maskin blev har blivit en hyllvärmare.

 

Men man är ute efter 150mm oscillerande maskin är den nog inte sämre än andra. Jag tror dock att roterande maskiner är effektivare för polering av båtskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, dom kanske är bra.

Jag har Pelas maskin från Verktygsboden, den är väldigt bra, med 3 meter lång sladd och mjukstart, men om dom är bättre vet jag ju inte. Men verktygsboden säljer ju bra kvalitetsverktyg.

 

Hur mycket pengar man skall lägga på en polermaskin man kanske använder några timmar varje vår, är ju frågan, eller du kanske använder den till bilen mer ofta? Bättre iallafall att gråta när man belastar sitt bankkonto med en kvalitetsmaskin än den dagen den billiga havererar och det är ofta en söndag ner butikerna är stängda...

 

Jag har också Julas stora maskin, inget fel på den, men den är tung, det brukar kännas i axlar och överarmarnas muskler när man jobbat med den maskinen.

 

Pelamaskinerna är smidigare och lättare och blir inte så varma, nu köpte jag en med extra små rondeller, dessvärre tycks den ha utgått ur sortimentetet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid en avvägning hur mycket pengar man skall lägga på saker man använder ett par gånger om året. Jag har idag en gammal Cotech med dubbelhandsfattning och den funkar bra men känns stor och osmidig men den gör sitt jobb. Har handpolerat mina båtar flera år på rad och tycker det funkar rätt bra det också men man blir lite trött i armen efter en stund. Får väl fundera på hur jag skall göra, alltid kul med nya prylar.

 

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kallar man saker för Multimarin ???

Man kan tycka många saker om "Trump"  I Sverige är han inte poppis. Jag skriver under på det.

Men varför inte kalla det för Kina prylar ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Stan:

Varför kallar man saker för Multimarin ???

Men varför inte kalla det för Kina prylar ?

 

 

Tja, det gäller väl att sälja. Visst låter Multimarin bättre?

Dom väljer naturligtvis ut det bästa och sätter sitt eget märke på.

Alla ska ju ha egna märken idag: Coop extra, ICA basic, Cotech, Meec, ... Allt för kundens väl  🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att väldigt mycket av det vi köper i samhället idag är Kina-prylar, det är väl därför en mer relevant fråga om kvalitén på produkten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev till slut Turtle 850 som ändå kändes helt ok. Ett problem jag märkte var svårigheten med att polera bort polishen. Den satt väldigt hårt vet inte om jag haft för lite medel eller kört för hårt på ytan. Jag brukar få bort det lätt med lite trassel men nu sitter det hårt.

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...