Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Sikaflex 591 påstås ersätta 291i - hur ska man tänka?

Rekommendera Poster

291i är ju en etablerad och beprövad produkt för att täta i olika sammanhang, nära och under vattenlinjen. Nu finns bara 291i som mikroförpackningar och förmodligen snart inte alls. 591 påstås vara ersättningsprodukt, men bygger på en helt annan kemisk process.

Vad tror ni? Ska vi skaffa massa småtuber med 291i eller ett fåtal större med 591? Det gäller genomföringar/givare under vattenlinjen och badplattform nära vattenlinjen, och förmodligen annat längre fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

291 är polyuretanbaserad väl inte den bästa fogen om den skall vara utsatt för ljus.
Jag har mest använt den på ställen där man vet att man skall ta bort det senare.


Den nya 591 är STP polymer-baserat vilket är en mer stabil fogmassa. Tål mer UV-ljus och limmar bättre.

Den är närbesläktad med MS Polymer som du kan hitta från andra tillverkare. Då ofta som kombinerat lim och fog. Enligt många skall denna typ av fog vara bättre och kan ersätta polyuretanbaserad fogmassa.

https://swe.sika.com/content/dam/dms/se01/6/sikaflex_-591.pdf

https://www.sisib.com/library/public/2016/PCC-STP (Silane Terminated Polyether).pdf

 

Du kan nog lugnt börja använda 591:an.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

591 påstås vara ersättningsprodukt, men bygger på en helt annan kemisk process.

Funderar på hur olika de kan vara. Vad menar du med "helt annan kemisk process", båda är ju 1k Polyuretanbaserade ?

 

Sedan skriver de flesta att det är samma produkt men bara byter namn. T ex Marinaman: "OBS: Sikaflex 291 byter namn till 591 under 2019! Det är dock samma produkt med samma funktion!"

Fast alla vet ju att om man byter beteckning så finns det en anledning. Oftast att det inte är exakt samma sammansättning. Men är det verkligen en "helt annan kemisk process", tro ?

 

Hursomhelst kör jag med Biltemas Marintätning. Den verkar fortfarande ha samma förpackning, namn och process 😜

 

Edit: Ser nu att de ställen jag tittat på verkar ha felaktiga datablad och info på 591 (t ex Clas Ohlson). Ibland bara kopierat 291-datan. 591 är inte polyuretanbaserad på samma sätt som 291.

Då vet alla det som tittar djupare i databladen/informationen: Lita inte på vad som står om 591 hos ÅF, kolla Sikas hemsida i så fall. Men håller med @anuba, den lär inte vara sämre än 291.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev IngemarE:

Då vet alla det som tittar djupare i databladen/informationen: Lita inte på vad som står om 591 hos ÅF, kolla Sikas hemsida i så fall. Men håller med @anuba, den lär inte vara sämre än 291.

Jag var på väg att skriva samma sak som dig men kollade lite för säkerhets skull. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev anuba:

Jag var på väg att skriva samma sak som dig men kollade lite för säkerhets skull. ;)

Så går det om man skriver för snabbt, som jag 🤔....

Men jag lät det stå kvar, kanske hjälper det någon att förstå vad felet är när man tycker det ser ut att vara samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte köpt 591 för att trodde att det fortfarande var polyuretan. Efter den här lilla utredningen har jag blivit mer positiv till 591. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...