Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hodet

Är det någon som sett något sånt här tidigare

Rekommendera Poster

Hej, kan någon hjälpa mig med vad detta är som har kommit fram under gelcoaten på min båt, var så när jag köpte den. Vad jag förstått så ser inte plastpest ut så här?

20210313_142833.jpg

20210313_142839.jpg

20210312_171103.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är din båt ommålad, och du har polerat genom färgen ner till ursprungs-gelcoaten..?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Är din båt ommålad, och du har polerat genom färgen ner till ursprungs-gelcoaten..?

Precis, det ser ut som det är något under som lyser igenom snarare än att det är en missfärgning i det yttre lagret. 

 

Någon som polerat / slipat lite väl härt ?

 

Ett tips om ytan är jämn och fin är att du kan låta foliera skrovsidan. Det är ett mkt enklare / billigare alternativ till att lägg nya gelcoat ifall du vill att det skall vara snyggt. Se exempel (scrolla ner till båtar);

 

http://jbsab.com/galleri-1.html

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Ett tips om ytan är jämn och fin är att du kan låta foliera skrovsidan. Det är ett mkt enklare / billigare alternativ till att lägg nya gelcoat ifall du vill att det skall vara snyggt.

Ett annat alternativ är att måla om båten igen. Om båten är målad med tvåkomponentsfärg kan man slipa skovet slätt, spackla i skador och sedan rolla med någon av de sträcklacker som finns på marknaden. Man får då en yta nära sprutlackerat som är väldigt lätt att underhålla de närmsta tjugo åren. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Är din båt ommålad, och du har polerat genom färgen ner till ursprungs-gelcoaten..?

Nej den är inte ommålad och ej polerad, köpte den så här, är en båt från 80-talet. Det enda jag gjort är att jag sprutat på oxalsyra och borstat för jag ville ha bort den gulbruna hinnan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Hodet:

Nej den är inte ommålad och ej polerad, köpte den så här, är en båt från 80-talet.

OK. 
Hur vet du att båten inte blivit ommålad och sedan blivit polerad genom färgen någon gång mellan 1980 och din ägo?


Så var det nämligen med min förra båt, och det såg ut ungefär så. Den båten var från 1972 och hade gissningsvis blivit ommålad någon gång i början av 80-talet, och sedan hade färgen sakta polerats bort, och pga nyansskillander mellan färg och gelcoat så fick skrovet ett flammigt uttryck.

 

Men så är det alltså inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

OK. 
Hur vet du att båten inte blivit ommålad och sedan blivit polerad genom färgen någon gång mellan 1980 och din ägo?


Så var det nämligen med min förra båt, och det såg ut ungefär så. Den båten var från 1972 och hade gissningsvis blivit ommålad någon gång i början av 80-talet, och sedan hade färgen sakta polerats bort, och pga nyansskillander mellan färg och gelcoat så fick skrovet ett flammigt uttryck.

 

Men så är det alltså inte?

Ringde den gamla ägaren och frågade om den har blivit målad någon gång, och det hade den, så jag hade fel. Hade fått för mig att han sa att den inte var det. 

Det får nog bli nedslipning och sedan ommålning som du nämnde.

 

Tack för svaren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...