Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PerSvenson

OMC Johnson 2.3HK fäste till gummislang efter impeller saknas

Rekommendera Poster

Hej 
Fick tag på en båtmotor gratis Johnson OMC (cirka 1993 ? ) 2.3 HK
Modelnummer: HJ2RENR  H=HongKong J=Johnson 2=2HK 

 

Jag undrar vart man får tag på den metal skruv med genomgående rör som fäster vatten gummislangen på långsidan av motorblocket ganska högt upp, som för ut kylvattnet (efter impellern) nedåt under motorn, från huvudkolvblocket?

Min skruv ser helt ut att helt gått av, dessutom ser den helt igentäppt ut av något vitt, förmodligen salt eller ärgat material. 

Dessutom  går det inte att fästa någon gummislang eftersom delen på skruven där man ska fästa gummislangen är helt bortfrätt. Det  finns ingen skruv att fästa slangen i . den hänger löst.
Jag antar att om får rent kommer det bara spruta ut vatten inuti motorkåpan, om man inte fäster gummislangen?

 

Motorn gick runt startade och körde max 5 sekunder (utan vatten) stängde sen av. Tydligen gick motorn bra för 3 år sen. Utan fungerande vattengenomströmning tycker man det hade varit svårt dock. Den kan ju inte kylas speciellt bra om det inte kan trycka ut något kylvatten efter impellen?

 

Om det inte kommer ut något vatten även efter man  rengjort skruvhålet , vad kan det vara för annat fel ?

 

Är det en skruv man skulle kunna tillverka själv rent utav , ser ut att vara en M2 eller M3 , kanske bara att bora upp ett hå i mitten av en vanlig M3 Bult?

Det kanske är rent av så att det från början inte satt en rör-bult/skruv, utan en metalltapp , men att det man nu ser är söder-frätt är en lagning.

 

Bifogar en bild också hur jag tror skruven borde se ut (dock med annan topp, som man kan fästa vattenslangen i ).

 

Jag har meckat väldigt mycket med motorer men inte med utombordare.

 

Sen undrar jag vilken olja man ska använda längs ner vid propellern, i propellerhuset, tänkte byta oljor i utombordaren när jag ändå fixar med den.

Är det någon annan olja man borde byta också, när man ändå plockat isär motorn? ( jag vill helstslippa plocka isär mer än nödvändigt)

 

Tacksam för svar! 👍😀
Per

vattenpumpshus_skruv_ut_sönder_frätem.png

ihåligmutter_att_fästa_gummislang_i.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...