Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
torrep

El-grill + Induktions häll samtidigt på landström?

Rekommendera Poster

Tjena, Jag har en sea ray 240 sundancer och tänkte köpa en el-grill till båten och funderar på om jag behöver tänkta på att inte överskrida någon max förbrukning.

Har sedan tidigare en bärbar induktions häll jag använt mycket utan problem så funderar på om både el grillen och induktions hällen kan användas samtidigt.

 

Antar att elen kommer direkt från landström om jag kopplar in båda i 220V uttagen och att det inte ska vara några problem men frågar för att vara säker :)

 

(Inte mycket koll på el så kan också vara helt ute och cykla)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev torrep:

Tjena, Jag har en sea ray 240 sundancer och tänkte köpa en el-grill till båten och funderar på om jag behöver tänkta på att inte överskrida någon max förbrukning.

Har sedan tidigare en bärbar induktions häll jag använt mycket utan problem så funderar på om både el grillen och induktions hällen kan användas samtidigt.

 

Antar att elen kommer direkt från landström om jag kopplar in båda i 220V uttagen och att det inte ska vara några problem men frågar för att vara säker :)

 

(Inte mycket koll på el så kan också vara helt ute och cykla)

Vi kan ju hjälpa dig att räkna ut förbrukningen.

Hur stor är effekten (i watt) på grillen respektive induktionshällen?

 

Det är troligt att den sammanlagda effekten är större än vad säkringen i eluttaget på bryggan är dimensionerat för, så att den då löser ut. Du kanske redan har vv-beredare med elpatron och en batteriladdare igång, så det är totalsumman som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi kan ju hjälpa dig att räkna ut förbrukningen.

Hur stor är effekten (i watt) på grillen respektive induktionshällen?

 

Det är troligt att den sammanlagda effekten är större än vad säkringen i eluttaget på bryggan är dimensionerat för, så att den då löser ut. Du kanske redan har vv-beredare med elpatron och en batteriladdare igång, så det är totalsumman som gäller.

Tack för svar! I spec för induktionshällen står det 500-2000 W och på el grillen står det 2200W. Japp har vv-beredare och annat som också drar en del men skulle kunna stänga av sådant medans maten lagas :) 

 

Okej så det skulle vara säkringen på bryggan som slår isåfall och inte något i båten om jag förstod dig rätt?

 

Antar att det till och med kan stå vad säkringen max klarar av på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

4200 W sammanlagt på max, det är över 18 ampere, nej så löser säkringen i land ut, dessa är i bästa fall på 10 A, kanske undantagsvis på 15A.

Du kan i bästa fall om du har tur ta ut 2300 W om nu spänningen verkligen är på 230 volt, men det är den sällan ute på bryggorna. Lägg därtill till att du kanske har en elpatron i vv-beredaren på omkring 750 W, sedan drar ju batteriladdaren några watt också.

Du kan alltså inte koka potäter samtidigt som du grillar flintasteken, inte ens om du kör hällen på låg effekt, du får välja antingen eller.

Det blir dessutom godare att grilla över träkol.


Det är ju rätt meningslöst att ha en kraftigare säkring i båten än den på bryggan, det är ju den klenaste säkringen som löser först.

Ja det står på säkringarna hur mycket ström dom klarar, kallas för ”märkström”.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...